Tuż przed światami otwarto jeden z najważniejszych projektów drogowych w Polsce – Północną Obwodnicę Krakowa (S52). Ta nowoczesna droga ekspresowa ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji nie tylko w obrębie Krakowa, ale również dla ruchu tranzytowego.
Historia budowy Północnej Obwodnicy Krakowa
Idea budowy Północnej Obwodnicy Krakowa pojawiła się już kilkanaście lat temu jako odpowiedź na rosnące korki w mieście i problemy z ruchem tranzytowym. Realizacja tego przedsięwzięcia była podzielona na kilka etapów, z uwagi na skomplikowany teren oraz konieczność budowy licznych obiektów inżynieryjnych.
Parametry techniczne S52
Północna Obwodnica Krakowa to droga ekspresowa o następujących parametrach:
· Długość trasy:. 13,3 km
· Liczba pasów ruchu: 2 pasy w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do 3
· Prędkość maksymalna: 120 km/h
· Obiekty inżynieryjne: mosty, tunele oraz węzły drogowe
· Systemy zarządzania ruchem: nowoczesne systemy monitoringu i zarządzania ruchem.
· Tunele. S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).
Trasa jest wyposażona w liczne punkty odpoczynku oraz zabezpieczenia akustyczne i ekologiczne.
Znaczenie dla regionu
Nowa trasa ekspresowa S52 ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu. Dzięki niej zmniejszyło się natężenie ruchu w centrum Krakowa, co pozytywnie wpłynęło na jakość powietrza i komfort mieszkańców.
Dodatkowo, poprawiła się mobilność pracowników dojeżdżających do Krakowa z okolicznych miejscowości oraz skrócił się czas przejazdu dla firm logistycznych.
Stolica Małopolski jest zatem coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, który zostanie oddany do użytku w połowie 2026 roku.
Fot. GDDKiA