Nic bardziej nie podkreśla tożsamości producenta samochodów niż nazwa marki umieszczona na osłonie chłodnicy. Najpierw w przypadku nazwy A.L.F.A., a później Alfa Romeo, herb miał potwierdzać pochodzenie producenta z Mediolanu. Na przestrzeni lat jego różne formy odzwierciedlały wydarzenia, które miały miejsce w historii firmy i Włoch. Krzyż z flagi miasta Mediolan, wąż z herbu rodu Viscontich oraz napis Alfa Romeo (A.L.F.A. tylko do 1918 roku) zawsze były znakami rozpoznawczymi marki od samego momentu jej powstania.
24 czerwca 1910 roku nowa firma A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) została oficjalnie zarejestrowana, a dyrektor zarządzający Ugo Stella poprosił Giuseppe Merosiego o narysowanie herbu, który będzie zdobił osłonę chłodnicę przyszłych samochodów. Z książek historycznych możemy się dowiedzieć, że młody rysownik Romano Cattaneo powiedział Merosiemu, że został ukąszony przez węża rodu Viscontich, którego zobaczył na Torre della Filarete na Piazza Castello, gdy pewnego ranka czekał na tramwaj nr 14.
Projektant z Piacenzy nie tylko przyjął tą wskazówkę, ale także naszkicował herb dla swojego współpracownika. Oprócz tego, dodał czerwony krzyż na białym tle, otaczając całość niebieską obwódką ze złotymi napisami „A.L.F.A.” i „MILANO”, oddzielone dwoma węzłami sabaudzkimi. Szkic został zatwierdzony przez szlachcica Ugo Stellę, a Cattaneo powierzono zaś ostateczny projekt przeznaczony do produkcji.
Pierwsza poważna zmiana herbu nastąpiła w 1919 roku: firma przeszła pod kierownictwo Nicoli Romeo, a na herbie pojawił się napis „ALFA ROMEO”. W 1925 roku GP Tipo P2 wygrało pierwsze Mistrzostwa Świata Grand Prix, a dla uczczenia tego faktu wokół symbolu marki dodano wieniec laurowy. Po II wojnie światowej herb został całkowicie przeprojektowany: wraz z nastaniem Republiki Włoskiej, węzły sabaudzkie zostały zamienione na dwie faliste linie, natomiast herb był stylizowany i wykonany z odlewanego ciśnieniowo metalu, pomalowanego na jeden kolor.
Przywrócony w 1950 roku, emaliowany mosiężny branding z 1900 roku został zastąpiony w roku 1960 identyczną wersją, ale wykonaną z tworzywa sztucznego. W 1972 roku, kiedy to w Pomigliano d'Arco otwarto fabrykę, w której produkowano modele Alfasud, napis „MILANO” zniknął. W tym samym czasie wąż został uproszczony i był mniej pozwijany. W 1982 roku dodano kolejną nowość: wieniec laurowy ustąpił miejsca złotej linii.
24 czerwca 2015 roku, podczas premiery modelu Giulia w niedawno otwartym Muzeum Alfy Romeo, zaprezentowano nową wersję logo.