Strona główna/Na drodze/V-16 zamiast trójkąta ostrzegawczego. Nowy pomysł na poprawę bezpieczeństwa

V-16 zamiast trójkąta ostrzegawczego. Nowy pomysł na poprawę bezpieczeństwa

15 listopada 2024

Unia Europejska nieustannie wprowadza zmiany mające na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego. Tym razem proponuje rewolucję, która ma znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków na drogach – zamiast tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego pojawi się światło awaryjne typu V-16.

Co to jest światło awaryjne V-16?

Światło V-16 to niewielkie, przenośne urządzenie emitujące pulsujące, pomarańczowe światło o wysokiej intensywności. Światło to ma za zadanie przyciągnąć uwagę innych kierowców i ostrzec ich o zatrzymanym pojeździe, w sytuacji awaryjnej, gdy istnieje ryzyko kolizji.

Światło montuje się na dachu pojazdu, co zapewnia jego widoczność z dużej odległości – zarówno w dzień, jak i w nocy, oraz niezależnie od warunków atmosferycznych. Jest to znacząca przewaga w stosunku do tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego, którego skuteczność spada w trudnych warunkach pogodowych, takich jak mgła, ulewny deszcz czy opady śniegu.

Dlaczego trójkąt ostrzegawczy odchodzi do przeszłości?

Obowiązek stosowania trójkąta ostrzegawczego jako narzędzia ostrzegania w przypadku awarii lub wypadku funkcjonował przez dekady. Jednakże liczne badania wskazują, że konieczność opuszczenia pojazdu w celu rozstawienia trójkąta na poboczu drogi stanowi ryzyko dla kierowców, szczególnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Trójkąt jest ustawiany na ziemi, co zmniejsza jego widoczność na większych odległościach, a kierowca musi wówczas przemieszczać się po jezdni, co dodatkowo zwiększa ryzyko potrącenia.

Testy i analizy przeprowadzone na przestrzeni ostatnich lat przez różne organizacje bezpieczeństwa drogowego potwierdziły, że umieszczenie trójkąta nie zawsze spełnia swoją funkcję ostrzegawczą i może powodować niepotrzebne zagrożenie. Właśnie dlatego Komisja Europejska postanowiła przetestować alternatywę w postaci V-16, która umożliwia bezpieczne oznakowanie pojazdu bez potrzeby opuszczania jego wnętrza.

Jakie korzyści niesie stosowanie światła V-16?

Większa widoczność – światło V-16 emituje pulsujące światło widoczne z dużych odległości, nawet w niekorzystnych warunkach pogodowych. Światło umieszczone na dachu samochodu jest również widoczne z każdego kierunku, co zwiększa szanse na szybsze zauważenie pojazdu przez innych użytkowników drogi.

Bezpieczeństwo kierowcy – zastosowanie V-16 eliminuje potrzebę wychodzenia z samochodu, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. To kluczowy aspekt bezpieczeństwa, zwłaszcza na ruchliwych autostradach, gdzie opuszczanie pojazdu stwarza ryzyko kolizji.

Uniwersalność – V-16 jest łatwe do zamontowania i może być stosowane w różnych typach pojazdów. Urządzenie jest również projektowane tak, aby działało niezależnie od warunków pogodowych, co czyni je bardziej wszechstronnym niż tradycyjny trójkąt.

Nowoczesność i kompatybilność z technologią – przyszłościowe wersje V-16 mogą być wyposażone w technologię geolokalizacji, która automatycznie przesyła sygnał o położeniu awaryjnego pojazdu do służb ratunkowych lub aplikacji ostrzegających innych kierowców. Dzięki temu rozwiązaniu, miejsce awarii mogłoby być widoczne na mapach nawigacyjnych, co ułatwi omijanie zagrożenia i pozwoli na szybszą reakcję służb ratunkowych.

Testy w Hiszpanii – pierwszy krok do zmian w Europie

Pionierem wprowadzeniu V-16 jako środka ostrzegawczego jest Hiszpania. Od 1 lipca 2026 roku każdy nowy pojazd musi być wyposażony w takie urządzenie, a kierowcy już teraz są zachęcani do rezygnacji z używania tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego na rzecz tego nowego rozwiązania. Na tym etapie jest to jednak dobrowolne, a kierowcy mają wybór, czy korzystać z V-16, czy też trójkąta.

W ramach pilotażu Komisja Europejska oraz rząd hiszpański zamierzają monitorować wyniki wdrożenia V-16, analizując liczbę wypadków, efektywność sygnalizacji oraz poziom akceptacji nowego środka ostrzegawczego wśród kierowców. Wyniki te posłużą jako podstawa do dalszych decyzji dotyczących wdrożenia tej technologii w całej Europie.

V-16 w całej Unii Europejskiej?

Jeśli testy w Hiszpanii wykażą, że V-16 jest bardziej efektywnym i bezpiecznym rozwiązaniem niż trójkąt ostrzegawczy, Unia Europejska planuje wprowadzenie obowiązku stosowania V-16 we wszystkich państwach członkowskich już od 2028 roku. Obecnie unijni urzędnicy współpracują z krajowymi agencjami bezpieczeństwa drogowego, aby ocenić, czy infrastruktura i systemy ratunkowe poszczególnych krajów są gotowe na wprowadzenie tej zmiany.

Nowe wyzwania i kontrowersje

Wprowadzenie V-16 zamiast trójkąta ostrzegawczego wzbudza również pewne kontrowersje. Pojawiają się głosy, że koszt zakupu i utrzymania dodatkowego urządzenia może być problemem dla niektórych kierowców. Ponadto, niektórzy zwracają uwagę na potrzebę przeszkolenia użytkowników, aby uniknąć błędów w obsłudze nowego sprzętu.

Jak przygotować się na ewentualne zmiany?

Kierowcy, szczególnie ci, którzy często podróżują po Europie, powinni być świadomi planowanych zmian. Już teraz warto rozważyć zakup światła V-16, które może być cennym dodatkiem do zestawu awaryjnego w samochodzie. Ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia obowiązku posiadania V-16 zostaną podjęte po zakończeniu testów w Hiszpanii, jednak istnieje duża szansa, że to nowoczesne urządzenie stanie się standardem na europejskich drogach.

Fot. dgt.es

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: