Unia Europejska nieustannie wprowadza zmiany mające na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego. Tym razem proponuje rewolucję, która ma znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków na drogach – zamiast tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego pojawi się światło awaryjne typu V-16.
Co to jest światło awaryjne V-16?
Światło V-16 to niewielkie, przenośne urządzenie emitujące pulsujące, pomarańczowe światło o wysokiej intensywności. Światło to ma za zadanie przyciągnąć uwagę innych kierowców i ostrzec ich o zatrzymanym pojeździe, w sytuacji awaryjnej, gdy istnieje ryzyko kolizji.
Światło montuje się na dachu pojazdu, co zapewnia jego widoczność z dużej odległości – zarówno w dzień, jak i w nocy, oraz niezależnie od warunków atmosferycznych. Jest to znacząca przewaga w stosunku do tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego, którego skuteczność spada w trudnych warunkach pogodowych, takich jak mgła, ulewny deszcz czy opady śniegu.
Dlaczego trójkąt ostrzegawczy odchodzi do przeszłości?
Obowiązek stosowania trójkąta ostrzegawczego jako narzędzia ostrzegania w przypadku awarii lub wypadku funkcjonował przez dekady. Jednakże liczne badania wskazują, że konieczność opuszczenia pojazdu w celu rozstawienia trójkąta na poboczu drogi stanowi ryzyko dla kierowców, szczególnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Trójkąt jest ustawiany na ziemi, co zmniejsza jego widoczność na większych odległościach, a kierowca musi wówczas przemieszczać się po jezdni, co dodatkowo zwiększa ryzyko potrącenia.
Testy i analizy przeprowadzone na przestrzeni ostatnich lat przez różne organizacje bezpieczeństwa drogowego potwierdziły, że umieszczenie trójkąta nie zawsze spełnia swoją funkcję ostrzegawczą i może powodować niepotrzebne zagrożenie. Właśnie dlatego Komisja Europejska postanowiła przetestować alternatywę w postaci V-16, która umożliwia bezpieczne oznakowanie pojazdu bez potrzeby opuszczania jego wnętrza.
Jakie korzyści niesie stosowanie światła V-16?
Większa widoczność – światło V-16 emituje pulsujące światło widoczne z dużych odległości, nawet w niekorzystnych warunkach pogodowych. Światło umieszczone na dachu samochodu jest również widoczne z każdego kierunku, co zwiększa szanse na szybsze zauważenie pojazdu przez innych użytkowników drogi.
Bezpieczeństwo kierowcy – zastosowanie V-16 eliminuje potrzebę wychodzenia z samochodu, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. To kluczowy aspekt bezpieczeństwa, zwłaszcza na ruchliwych autostradach, gdzie opuszczanie pojazdu stwarza ryzyko kolizji.
Uniwersalność – V-16 jest łatwe do zamontowania i może być stosowane w różnych typach pojazdów. Urządzenie jest również projektowane tak, aby działało niezależnie od warunków pogodowych, co czyni je bardziej wszechstronnym niż tradycyjny trójkąt.
Nowoczesność i kompatybilność z technologią – przyszłościowe wersje V-16 mogą być wyposażone w technologię geolokalizacji, która automatycznie przesyła sygnał o położeniu awaryjnego pojazdu do służb ratunkowych lub aplikacji ostrzegających innych kierowców. Dzięki temu rozwiązaniu, miejsce awarii mogłoby być widoczne na mapach nawigacyjnych, co ułatwi omijanie zagrożenia i pozwoli na szybszą reakcję służb ratunkowych.
Testy w Hiszpanii – pierwszy krok do zmian w Europie
Pionierem wprowadzeniu V-16 jako środka ostrzegawczego jest Hiszpania. Od 1 lipca 2026 roku każdy nowy pojazd musi być wyposażony w takie urządzenie, a kierowcy już teraz są zachęcani do rezygnacji z używania tradycyjnego trójkąta ostrzegawczego na rzecz tego nowego rozwiązania. Na tym etapie jest to jednak dobrowolne, a kierowcy mają wybór, czy korzystać z V-16, czy też trójkąta.
W ramach pilotażu Komisja Europejska oraz rząd hiszpański zamierzają monitorować wyniki wdrożenia V-16, analizując liczbę wypadków, efektywność sygnalizacji oraz poziom akceptacji nowego środka ostrzegawczego wśród kierowców. Wyniki te posłużą jako podstawa do dalszych decyzji dotyczących wdrożenia tej technologii w całej Europie.
V-16 w całej Unii Europejskiej?
Jeśli testy w Hiszpanii wykażą, że V-16 jest bardziej efektywnym i bezpiecznym rozwiązaniem niż trójkąt ostrzegawczy, Unia Europejska planuje wprowadzenie obowiązku stosowania V-16 we wszystkich państwach członkowskich już od 2028 roku. Obecnie unijni urzędnicy współpracują z krajowymi agencjami bezpieczeństwa drogowego, aby ocenić, czy infrastruktura i systemy ratunkowe poszczególnych krajów są gotowe na wprowadzenie tej zmiany.
Nowe wyzwania i kontrowersje
Wprowadzenie V-16 zamiast trójkąta ostrzegawczego wzbudza również pewne kontrowersje. Pojawiają się głosy, że koszt zakupu i utrzymania dodatkowego urządzenia może być problemem dla niektórych kierowców. Ponadto, niektórzy zwracają uwagę na potrzebę przeszkolenia użytkowników, aby uniknąć błędów w obsłudze nowego sprzętu.
Jak przygotować się na ewentualne zmiany?
Kierowcy, szczególnie ci, którzy często podróżują po Europie, powinni być świadomi planowanych zmian. Już teraz warto rozważyć zakup światła V-16, które może być cennym dodatkiem do zestawu awaryjnego w samochodzie. Ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia obowiązku posiadania V-16 zostaną podjęte po zakończeniu testów w Hiszpanii, jednak istnieje duża szansa, że to nowoczesne urządzenie stanie się standardem na europejskich drogach.
Fot. dgt.es