Wczoraj podczas spotkania przy ognisku w zimowej chatce na północy Szwecji Volvo zaprezentowało EX30 w wersji Cross Country. Pierwszy model z naszej serii Cross Country pojawił się w 1997 roku. Od samego początku auta te były przystosowane do wymagającego skandynawskiego klimatu i różnorodnych warunków drogowych – od błotnistych tras i głębokiego śniegu po wygodne autostrady.
Volvo EX30 Cross Country. Od miasta po dzikie szlaki
EX30 Cross Country to kompaktowy SUV, który sprawdzi się nie tylko w terenie ale i w mieście. Jest w pełni elektryczny - oferuje zasięg do 427 km, a jego akumulator o pojemności 69 kWh, (64 kWh netto) zasila dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 422 KM i 542 Nm momentu obrotowego. Można go naładować od 10 do 80% w 26 minut.
W porównaniu do standardowego modelu prześwit zwiększono o 0,7 cala (ok. 1,8 cm). Tylne zawieszenie przeszło dodatkowe modyfikacje, aby lepiej radzić sobie z nierównym terenem, z bardziej miękką charakterystyką sprężyn i amortyzatorów.. No i oczywiście ma napęd na wszystkie koła.
Volvo EX30 Cross Country. Zmiany
Przedni panel i pokrywa bagażnika zyskały ciemne wykończenie, a na masce pojawił się motyw topograficzny pasma górskiego Kebnekaise w Arktycznej Szwecji. Dodatkowo w EX30 w wersji Cross Country zastosowano osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz poszerzone nadkola.
Volvo EX30 Cross Country. Wnętrze
Drzwi „terenowego” elektryka zostały wyposażone w duże schowki, dzięki przeniesieniu głośników do na deskę rozdzielczeą. Centralny tunel między kierowcą a pasażerem można przesuwać – może służyć jako uchwyt na kubek, a gdy potrzeba więcej miejsca, można go cofnąć. Na podłodze umieszczono duży schowek, a miejsce na rękawiczki znajduje się pod konsolą środkową, co ułatwia dostęp zarówno kierowcy, jak i pasażerowi.
Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają do dyspozycji wysuwaną i zmywalną skrzynkę, która może służyć jako kosz na śmieci. Dodatkowo, na pokrywie bagażnika umieszczono grafikę „Czy to się zmieści?”, pomagającą ocenić przestrzeń ładunkową.
Volvo EX30 Cross Country. Bezpieczeństwo
Auto wyposażono w systemy wspomagania kierowcy: asystenta hamowania i kierowania zapobiega kolizjom z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami, czujnik monitorujący kierowcę, który zasygnalizuje, jeśli wykryje oznaki zmęczenia lub rozkojarzenia.