Strona główna/Testy/Kia Sorento – co oferuje duży SUV koreańskiej marki?

Kia Sorento – co oferuje duży SUV koreańskiej marki?

6 marca 2024

Kia Sorento na rynku obecna jest już od 2002 roku i jej rynkowy debiut miał miejsce w czasach, gdy auta typu SUV dopiero zyskiwały popularność. Pierwsza generacja tego modelu była na tyle udana, że doczekała się nawet, nieoficjalnych rzecz jasna, kopii na rynku chińskim. Model Sorento nieprzerwanie produkowany jest aż do teraz, a w salonach można kupić jej czwartą generację. W procesie ewolucji samochód ten urósł i coraz bardziej zaczął równać do klasy premium – to stosunkowo niszowa, ale bardzo ciekawa propozycja, której warto przyjrzeć się bliżej.

Nadwozie – SUV, który wychodzi poza panujące trendy

Na tle miejskich SUVów i crossoverów, które obecnie dominują rynek, Kia Sorento wygląda jakby przybyła do nas z innego kontynentu. Nic z tych rzeczy – to samochód cały czas dostępny w polskich salonach. Głównymi wyróżnikami są gabaryty oraz niebanalna stylistyka – sylwetka jest muskularna, kanciasta i łączy futurystyczny design z minimalizmem.

Jeśli chodzi o wymiary, to Kia Sorento jest wyraźnie większa niż popularne SUVy klasy średniej jak Toyota RAV4, Skoda Kodiaq czy Volvo XC60. Tak właściwie to ciężko znaleźć jej bezpośredniego konkurenta, nie licząc Hyundaia Santa Fe, bo to ten sam koncern. Przechodząc do konkretów, Kia Sorento jest długa na 4810 mm, szeroka na 1900 mm i wysoka na 1700 mm. Jej rozstaw osi mierzy 2815 mm, a prześwit ustalono na poziomie 174 mm.

Wnętrze – wygodne nawet i dla 7 osób

Kia potrafiła wykorzystać potencjał niemałego nadwozia i we wnętrzu oferuje naprawdę sporą przestrzeń. Przednie fotele są głęboko profilowane, obszyte skórą i mogą mieć zarówno podgrzewanie, jak i wentylację. Siedzi się wysoko nad ziemią, otoczonym przez masywny kokpit. Drugi rząd oferuje szeroką kanapę i taki zapas miejsca na nogi i nad głową, że przy drobnych kompromisach usiądzie tu trójka dorosłych pasażerów. Co więcej, także i trzeci rząd może pochwalić się dwoma pełnoprawnymi siedzeniami, a nawet osobnymi nawiewami klimatyzacji, gniazdami USB czy uchwytami na napoje.

Sorento zostało dopracowane jako auto rodzinne i to nieliczny SUV na rynku, który zabierze na pokład 7 osób i zapewni im tak komfortowe warunki podróży. Bagażnik w ustawieniu 5-osobowym mieści ponad 800 litrów, a po rozłożeniu tylnego rzędu pojemność ta maleje do 180 litrów – wystarczy na kilka mniejszych toreb, ale na dłuższy wyjazd w pełnym składzie przyda się bagażnik dachowy. Duży plus dopisuję za możliwość złożenia oparć drugiego i trzeciego rzędu przyciskiem od strony bagażnika.

Kia Sorento nie zawodzi, jeśli chodzi o obecność nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Mamy tu ponad 10-calowy ekran dotykowy, przy użyciu którego sterujemy multimediami i podstawowymi ustawieniami pojazdu, a także możemy połączyć się z Android Auto bądź Apple CarPlay. Poniżej umieszczono osobny panel do obsługi klimatyzacji. Drugi ekran to wirtualny zestaw wskaźników – możemy wybrać jeden z kilku głównych motywów wizualnych i dodatkowo w podstawowym zakresie skonfigurować pakiet przekazywanych informacji. Jest też trzeci wyświetlacz, przezierny, który rzutuje obraz na przedniej szybie i projektuje na niej podstawowe dane dotyczące jazdy. Nie zabrakło również oświetlania nastrojowego, systemu kamer 360 stopni, a fani muzyki powinni docenić system audio sygnowany logiem Bose, składający się z 12 głośników. Kia zadbała o kwestie bezpieczeństwa i Sorento w standardzie zawiera praktycznie wszystkie aktualnie stosowane układy asystujące kierowcę.

Dane techniczne, osiągi

Nowa Kia Sorento oferowana jest z napędem hybrydowym – jego bazę stanowi benzynowy doładowany silnik 1.6 T-GDI, czyli znana jednostka stosowana powszechnie w przeróżnych modelach marek Kia i Hyundai. W tym wydaniu motor benzynowy generuje 180 KM mocy oraz 265 Nm momentu obrotowego i współpracuje z silnikiem elektrycznym. Łącznie zestaw dostarcza 260 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Układ hybrydowy wspierany jest przez baterię o energii 1,5 kWh, która „na samym prądzie” ciągiem pozwala przejechać kilka kilometrów i doładowywana jest na bieżąco podczas hamowania oraz nadwyżkami z silnika spalinowego. Napęd przekazywany jest na wszystkie cztery koła, a jego przeniesieniem zajmuje się 6-biegowa skrzynia automatyczna. Osiągi są zadowalające, zwłaszcza mając na uwadze wielkość auta – przyspieszenie do 100 km/h trwa równe 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 193 km/h.

Jak jeździ Kia Sorento?

Dobrze zestrojony napęd hybrydowy w tak dużym i ciężkim SUVie potrafi przełożyć się na przyzwoitą dynamikę. Jednostka spalinowa ma 4 cylindry i nie dostaje zadyszki przy mocniejszym traktowaniu. Silnik elektryczny z błyskawicznie rozwijanym momentem obrotowym sprawia, że wrażania z jazdy łączą kluczowe zalety napędu z mocnym Dieslem, nie wykazując jednocześnie jego największych wad – zastosowany tu układ hybrydowy odznacza się bowiem wysoką kulturą pracy i przyjemną płynnością działania.

Zawieszenie ma charakterystykę stawiającą komfort na pierwszym miejscu i zresztą w takim duchu skonstruowano cały samochód. Tu warto też opisać ciekawe rozwiązanie, jakie zastosowano przy tylnej osi – nosi nazwę Nivomat i jest to system poziomowania tylnego zawieszenia bez użycia elektroniki. Działa to w oparciu o hydraulikę i w sposób bezobsługowy – w obciążonym amortyzatorze samoczynnie następuje przetłoczenie oleju do dodatkowego zbiornika, co zmienia charakterystykę tłumienia. Poprawia to pewność i stabilność prowadzenia, zwłaszcza przy większym załadunku. Takie rozwiązanie również zyskać wysoką uniwersalność – zawieszenie z jednej strony jest na tyle miękkie, żeby bez trudu radzić sobie na gorszej jakości drogach, a z drugiej strony gwarantuje bezpieczeństwo na krętych trasach.

Zachowaniem całego pojazdu możemy zarządzać poprzez wybór trybu jazdy – wpływają one na pracę zespołu napędowego, skrzyni biegów, systemu kontroli trakcji i zmieniają siłę wspomagania układu kierowniczego. Zastosowany napęd 4x4 preferuje przednie koła, ale w razie potrzeby może podzielić się równo pomiędzy obie osie. Jazdę po bezdrożach wspomaga elektronika, z zaprogramowanymi ustawieniami na błoto czy piasek. Kia Sorento nie jest z pewnością autem typowo terenowym, ale w granicach rozsądku można zjechać nią z asfaltu.

Zużycie paliwa jest silnie uzależnione od warunków użytkowania – w mieście elektryczna część napędu jest angażowana najczęściej i tam spalanie realnie może wynieść około 6,5 l/100 km. Odrobinę wyższe wyniki uzyskamy w trasie przy prędkości do 90 km/h, a na autostradzie apetyt na benzynę wzrasta do 9-10 l/100 km. Zbiornik paliwa mieści 67 litrów, więc w cyklu mieszanym zasięg na jednym tankowaniu będzie bliski 1000 km.

Podsumowanie

Kia Sorento to jeden z nielicznych samochodów na rynku, który wygodnie przewiezie 7 osób. Samochód zapewnia uniwersalność SUVa, którą łączy z praktycznością vana. Właściwości jezdne zadowolą tych, którzy oczekują przede wszystkim wysokiego komfortu i Sorento świetnie odnajdzie się w długich podróżach. Ten samochód wyjątkowo trafnie zagospodarowuje rynkową niszę.


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: