Nowe Audi Q3 Sportback. Pseudo-coupe
Oto nowe Q3 Sportback. Samochodem tym Audi rzuca wyzwanie konkurentom, takim jak BMW X2 czy Mercedes GLA.

W tym artykule:
Karoseria
Nowy Audi Q3 Sportback wygląda, jakby spędził sporo czasu na siłowni. Jego design to połączenie elegancji i agresji. To takie pseudo-coupe. Szeroka osłona chłodnicy (Singleframe) i wąskie reflektory nadaje sylwetce dynamiki. Zarówno pokazana w czerwcu wersja SUV, jak i zaprezentowany właśnie Sportback (z obniżoną o 29 mm linią dachu) według nas są bardzo ładne.
Sportback, z nieco mniejszą przestrzenią bagażową (1 289 litrów w porównaniu do 1 386 litrów w SUV-ie), oferuje bardziej sportowy, coupé-podobny wygląd, zachowując przy tym walory SUV-a: łatwe wsiadanie, dobrą widoczność i wystarczająco pojemny bagażnik.
Audi Q3 Sportback
Ale wróćmy do reflektorów bo zasługują na szczególną uwagę. Cyfrowe Matrix LED, po raz pierwszy zastosowane w kompaktowym Audi, mają zapewnić precyzyjne oświetlenie, które sprawi, że jazda nocą będzie wyjątkowo komfortowa. 23-segmentowe światła LED do jazdy dziennej tworzą charakterystyczną sygnaturę, a tylne lampy OLED (opcjonalne) połączone poziomym pasem świetlnym, dodają futurystycznego akcentu.
Audi Q3 Sportback
Wnętrze
Wnętrze Q3 Sportback wygląda, jakby pochodziło z wyższej klasy. Audi nazywa je „cyfrowym towarzyszem”, i trudno się z tym nie zgodzić. Deska rozdzielcza jest zdominowana przez 11,9-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,8-calowy ekran systemu infotainment, który integruje także sterowanie klimatyzacją, co pozwala ograniczyć liczbę fizycznych przycisków. Nowy układ kierownicy z podwójnymi dźwigniami do zmiany biegów i sterowania wycieraczkami/lampami jest intuicyjny, ale przede wszystkim oszczędza miejsce.
Audi Q3 Sportback
Bagażnik jest jednym z najlepszych w klasie, a przesuwana i odchylana tylna kanapa zwiększa przestrzeni. Maksymalna zdolność holowania to 2 100 kg. Opcjonalne akustyczne szyby przednie zapewniać mają ciszę na autostradzie, a system audio o mocy 420 W z 12 głośnikami zamienia kabinę w salę koncertową.
Układ napędowy
Pod maską Q3 Sportback znajdzie się coś dla każdego. Bazowy silnik benzynowy 1.5 TFSI o mocy 110 kW z technologią mild-hybrid wydaje się byc idealny do miasta. Dla miłośników długich tras diesel 2.0 TDI oferuje tę samą moc. Prawdziwą gwiazdą jest jednak hybryda plug-in, dostępna zarówno w wersji SUV, jak i Sportback, z mocą systemową 200 kW i zasięgiem elektrycznym podobno do 119 km. To wystarczy, by większość codziennych dojazdów odbyć bez użycia benzyny, a bateria 25,7 kWh ładowana z mocą 50 kW DC zapewnia szybkie uzupełnianie energii.
Większość wersji ma napęd na przednią oś, ale przyszłe wersje S i RS prawdopodobnie wprowadzą napęd Quattro.
Technologia i bezpieczeństwo
Audi Q3 to - zdaniem producenta - technologiczne cudo. Adaptacyjny asystent jazdy utrzymuje auto na środku pasa i kontroluje odległość od poprzedzającego pojazdu, a kamera wnętrza monitoruje, czy kierowca nie zasypia. Funkcja „trenowanego parkowania” pozwala Q3 zapamiętać ulubione manewry parkingowe, a asystent cofania ułatwia poruszanie się w ciasnych miejscach. Cyfrowe reflektory Matrix LED nie tylko oświetlają drogę, ale współpracują z systemami wspomagania, by prowadzić kierowcę przez zakręty i ostrzegać o przeszkodach.
Ceny
Ceny (w Niemczech) zaczynają się od 44 600 euro za SUV-a i 46 450 euro za Sportbacka, co stawia Q3 w bezpośredniej konkurencji z wspomnianymi wyżej BMW X2 i Mercedesem GLA. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów jeszcze w tym roku. Polskie ceny poznamy zapewne za kilka tygodni.