BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid czy Cupra Formentor 1.5 TSI? Chiński hybrydowy challenger kontra europejski sportowy crossover
Porównanie BYD Seal U w wersji DM-i 1.5 Boost hybrid z Cupra Formentor 1.5 TSI może wydawać się… nieporównywalne. Jeden to nowoczesny plug-in hybrid z chińskiego koncernu BYD, produkowany w Azji, a drugi to sportowy crossover z hiszpańskiej marki Cupra, należącej do grupy Volkswagena, z europejskim rodowodem i niemiecką techniką pod maską.

Rywale z silnikiem 1,5
BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid
czy Cupra Formentor 1.5 TSI?
Oba modele dzielą jednak podobną pojemność silnika spalinowego, 1,5 litra, co czyni je ciekawymi rywalami w segmencie kompaktowych SUV-ów i crossoverów.
Jeśli szukasz auta, które łączy ekonomię z codzienną praktycznością, to te dwa pojazdy oferują zupełnie różne podejścia: BYD stawia na hybrydową innowacyjność i przestrzeń, podczas gdy Cupra podkreśla sportowy charakter i europejską precyzję
Karoserie
BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid
Zacznijmy od sylwetek, które od razu podkreślają odmienne filozofie projektowe tych aut. BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid prezentuje się jako klasyczny, SUV z aerodynamicznymi liniami, co nadaje mu elegancki, nieco futurystyczny wygląd. Jego przód dominuje szeroki grill z LED-owymi światłami, a boki są gładkie z niewielkimi przetłoczeniami, co sprawia, że auto wygląda na większe i bardziej masywne, idealne dla rodzin szukających komfortu na dłuższych trasach.
Cupra Formentor 1.5 TSI
Z kolei Cupra Formentor 1.5 TSI to crossover o sportowym zacięciu, z ostrzejszymi krawędziami, agresywnym przodem z charakterystycznym miedzianym akcentem marki i opadającą linią dachu, co nadaje mu podobny do coupe profil. Ta sylwetka jest bardziej atletyczna, skierowana do kierowców ceniących styl i zwinność, choć nieco mniej praktyczna w porównaniu do wyższego, bardziej pudełkowatego BYD.
Wymiary
Porównując wymiary różnice stają się jeszcze bardziej widoczne. BYD Seal U mierzy około 4775 mm długości, 1890 mm szerokości (bez luster) i 1670 mm wysokości.
Cupra Formentor jest bardziej kompaktowa, z długością 4451 mm, szerokością 1839 mm i wysokością 1520 mm. Oferuje mniej miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu. Te proporcje podkreślają, że BYD jest skierowany do rodzin, podczas gdy Cupra do indywidualistów ceniących dynamikę.
Wnętrza
BYD Seal U DM-i
Wnętrza obu samochodów odzwierciedlają ich pochodzenie i przeznaczenie, łącząc technologię z komfortem, choć w różny sposób. W BYD Seal U DM-i znajdziesz przestronną kabinę z miękkimi fotelami, które zapewniają wygodę na długich podróżach. Centralnym elementem jest duży, obracany 15,6-calowy ekran dotykowy, integrujący nawigację, multimedia i sterowanie klimatyzacją.
Cupra Formentor
Cupra Formentor ma kubełkowe siedzenia z alcantarą, 12-calowy ekran infotainment i cyfrowy kokpit. Wszystko jest tu bardziej zorientowane na kierowcę, z czerwonymi przeszyciami podkreślającymi.
Cupra Formentor
Bagażniki
BYD Seal U wygrywa pod względem praktyczności, oferując 425 litrów pojemności podstawowej, która po złożeniu siedzeń rośnie do 1440 litrów, co czyni go idealnym na większe zakupy czy wakacyjne bagaże. Cupra Formentor ma nieco większy bagażnik bazowy, 450 litrów, ale po złożeniu tylnej kanapy jest mniejszy niż w „chińczyku”, bo około 1505 litrów. Oczywiście nadal jest wystarczające dla codziennego użytku, choć mniej „przyjazne” dla rodzin. Oba modele mają regularne kształty przestrzeni ładunkowej, ułatwiające pakowanie.
Jakość
Jakość wykonania w BYD jest solidna, choć niektóre plastiki mogą wydawać się mniej „premium”. W Cuprze, dzięki VW, wszystko jest na wyższym poziomie, z precyzyjnymi spasowaniami i trwałymi materiałami. Ergonomia w BYD jest intuicyjna, z łatwym dostępem do kontrolek dzięki ruchomemu ekranowi, co minimalizuje rozproszenia, podczas gdy w Cuprze kokpit jest bardziej sportowy, z kierownicą i pedałami ustawionymi pod dynamiczną jazdę.
BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid
Napędy
BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid łączy 1,5-litrowy silnik benzynowy z elektrycznym, oferując plug-in system z baterią 18,3 kWh, co pozwala mniej więcej 100 km jazdy na prądzie. Łączną moc to 197 KM.
Cupra Formentor 1.5 TSI to czysta benzyna.1,5-litrowy turbo o mocy 150 KM, z automatyczną skrzynią DSG, co daje fajne przyspieszenie (0-100 km/h w 9 sekund) i sportowe wrażenia z jazdy.
Cupra Formentor 1.5 TSI t
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to mocna strona obu modeli, z pięcioma gwiazdkami w testach Euro NCAP. BYD Seal U uzyskał tę ocenę w 2023 roku, chwalony za ochronę dorosłych i dzieci, z systemami jak automatyczne hamowanie awaryjne i wykrywanie pieszych.
Cupra Formentor zdobyła pięć gwiazdek w 2021, z podobnymi asystentami, choć nieco starszymi protokołami testowymi, co jednak nadal zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Ekonomia
Ekonomia jazdy zdecydowanie faworyzuje hybrydowego BYD Seal U, który według WLTP zużywa zaledwie 0,8-1,2 l/100 km w trybie hybrydowym lub do 6,4 l/100 km bez ładowania, z zasięgiem ponad 1000 km dzięki elektrycznemu wsparciu. Cupra Formentor 1.5 TSI jest mniej oszczędna, z średnim zużyciem około 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym, co czyni ją droższą w eksploatacji na dłuższych dystansach.
BYD Seal U
Ceny
Na koniec ceny: BYD Seal U DM-i 1.5 Boost hybrid startuje od około 150-170 tys. zł, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla oszczędnych. Cupra Formentor 1.5 TSI jest nieco droższa, od 160-190 tys. zł, ale oferuje prestiż marki i sportowy charakter, co może uzasadniać wyższą cenę dla entuzjastów. Ostatecznie, wybór zależy od priorytetów: jeśli cenisz ekonomię i przestrzeń, idź w BYD; jeśli styl i dynamikę Cupra będzie lepsza.
Oba samochody są dostępne. Bardzo atrakcyjne oferty na oba auta znajdziesz na stronach VEHIS.












