Cupra Formentor. Fakty i mity na temat zużycia paliwa

16 kwietnia 2024
Cupra Formentor. Fakty i mity na temat zużycia paliwa

Wszyscy producenci samochodów podając zużycie paliwa w samochodach stosują standard WLTP. Co to takiego? To skrót od Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure czyli Światowa Zharmonizowana Procedura Testowania Lekkich Pojazdów. To rygorystyczna procedura wprowadzona w celu odzwierciedlenia warunków rzeczywistej jazdy. Obejmuje szeroki zakres scenariuszy jazdy i temperatur, co pozwala na uzyskanie wiarygodnych informacji dla potencjalnych nabywców samochodów.


Niestety, nawet najbardziej zaawansowane protokoły testowe nie są w stanie ująć pełnego spektrum warunków jazdy napotykanych przez kierowców. Wzorce ruchu drogowego, zachowania kierowców, czynniki środowiskowe, a nawet obciążenie pojazdu – wszystko to przyczynia się do zmian w efektywności paliwowej. Zatem jakie są różnice między wynikami standardu WLTP a zużyciem paliwa, jakiego kierowcy mogą spodziewać się w codziennym użytkowaniu?


Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu na przykładzie Cupry Formentor. W rzeczywistych warunkach samochód ten wykazuje efektywność paliwową często przekraczającą oczekiwania dla pojazdu o takiej mocy i charakterze. Wiarygodnym potwierdzeniem mogą być rezultaty uzyskiwane przez kierowców, rejestrowane na platformie spritmonitor.de. Tysiące osób wprowadza tam regularnie dane dot. zużycia paliwa swoich pojazdów. Średnie wyniki dla posiadaczy modelu Formentor, którzy pokonali swoimi autami przeszło 50 tys. km wynoszą 7,86 l/100 km dla wersji spalinowej, 4,63 l/100 km dla hybrydy e-Hybrid oraz 6,03 l /100 km dla wersji z silnikiem wysokoprężnym.


Formentor korzysta z technologii mających na celu optymalizację zużycia paliwa. Wśród nich znajdują się tryby jazdy, zastosowanie zaawansowanej aerodynamiki oraz systemów Start-Stop i odzyskiwania energii.


Tryby jazdy dostosowują moc silnika, pracę skrzyni biegów oraz inne systemy, aby poprawić efektywność paliwową w zależności od scenariusza jazdy. Natomiast projekt nadwozia przygotowano z myślą o minimalizacji oporu powietrza, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa przy wyższych prędkościach.

W przypadku systemów Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania, pierwszy z mechanizmów wyłącza silnik w stanie bezczynności, a drugi pozwala na magazynowanie energii podczas hamowania.



vehis
Szukasz samochodu?
Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty 3 000 samochodów dostępnych od ręki!
[więcej]
Wyrażam zgodę na przekazywanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług telefonicznie lub za pośrednictwem SMS/MMS, w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że powyższa zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
[więcej]
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług na podany przeze mnie w formularzu kontaktowym adres e-mail, w tym w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
Wypełniając i wysyłając formularz kontaktowy, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu. Dane będą przetwarzane według zasad opisanych poniżej: RODO - obowiązek informacyjny [więcej]