Wszyscy producenci samochodów podając zużycie paliwa w samochodach stosują standard WLTP. Co to takiego? To skrót od Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure czyli Światowa Zharmonizowana Procedura Testowania Lekkich Pojazdów. To rygorystyczna procedura wprowadzona w celu odzwierciedlenia warunków rzeczywistej jazdy. Obejmuje szeroki zakres scenariuszy jazdy i temperatur, co pozwala na uzyskanie wiarygodnych informacji dla potencjalnych nabywców samochodów.
Niestety, nawet najbardziej zaawansowane protokoły testowe nie są w stanie ująć pełnego spektrum warunków jazdy napotykanych przez kierowców. Wzorce ruchu drogowego, zachowania kierowców, czynniki środowiskowe, a nawet obciążenie pojazdu – wszystko to przyczynia się do zmian w efektywności paliwowej. Zatem jakie są różnice między wynikami standardu WLTP a zużyciem paliwa, jakiego kierowcy mogą spodziewać się w codziennym użytkowaniu?
Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu na przykładzie Cupry Formentor. W rzeczywistych warunkach samochód ten wykazuje efektywność paliwową często przekraczającą oczekiwania dla pojazdu o takiej mocy i charakterze. Wiarygodnym potwierdzeniem mogą być rezultaty uzyskiwane przez kierowców, rejestrowane na platformie spritmonitor.de. Tysiące osób wprowadza tam regularnie dane dot. zużycia paliwa swoich pojazdów. Średnie wyniki dla posiadaczy modelu Formentor, którzy pokonali swoimi autami przeszło 50 tys. km wynoszą 7,86 l/100 km dla wersji spalinowej, 4,63 l/100 km dla hybrydy e-Hybrid oraz 6,03 l /100 km dla wersji z silnikiem wysokoprężnym.
Formentor korzysta z technologii mających na celu optymalizację zużycia paliwa. Wśród nich znajdują się tryby jazdy, zastosowanie zaawansowanej aerodynamiki oraz systemów Start-Stop i odzyskiwania energii.
Tryby jazdy dostosowują moc silnika, pracę skrzyni biegów oraz inne systemy, aby poprawić efektywność paliwową w zależności od scenariusza jazdy. Natomiast projekt nadwozia przygotowano z myślą o minimalizacji oporu powietrza, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa przy wyższych prędkościach.
W przypadku systemów Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania, pierwszy z mechanizmów wyłącza silnik w stanie bezczynności, a drugi pozwala na magazynowanie energii podczas hamowania.