Rozmawiamy z Maciejem Klenkiewiczem, Dyrektor Zarządzający Nissan Sales CEE. Pytamy o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
moto.vehis.pl Jak ocenia pan rok 2022 z punktu widzenia pozycji Nissana w Polsce
Maciej Klenkiewicz. 2022 rok był przełomowym rokiem dla marki Nissan. Po raz pierwszy w historii w ciągu 12 miesięcy wprowadziliśmy na polski rynek aż pięć kluczowych nowości, stopniowo realizując strategiczny program elektryfikacji Ambition 2030.
Miejski crossover Juke zyskał napęd hybrydowy, a wprowadzony na rynek w 2021 roku Qashqai został wyposażony w innowacyjny napęd Nissana, e‑POWER, w którym koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny, a silnik benzynowy jest generatorem prądu dla akumulatora. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie są jeszcze gotowe na zmianę na samochód w pełni elektryczny, ale chcą doświadczać wrażeń z jazdy jak EV.
Do sprzedaży trafiły także dwa zupełnie nowe modele – długo wyczekiwany flagowy elektryczny crossover ARIYA, zachwycający nowoczesnym, ale stonowanym designem nadwozia i wnętrza, właściwościami jezdnymi i pakietem zaawansowanych rozwiązań technicznych - a także trzecia już generacja najpopularniejszego SUV-a Nissana, czyli modelu X-Trail. On także oferowany jest z układem e-POWER, a ponadto z elektrycznym systemem napędu na obie osie, e-4ORCE.
Oferta marki została także poszerzona o elektryczną odmianę kompaktowego samochodu użytkowego, Nissana Townstar, idealną dla firm poszukujących ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań transportowych.
W zasadzie mogę powiedzieć, że w zeszłym roku odnowiliśmy większość samochodów z naszego portfolio i już w tej chwili każdy model Nissana jest oferowany w wersji elektrycznej lub zelektryfikowanej.
Jednocześnie ostatni rok był także czasem, kiedy wiele marek samochodowych wciąż borykało się z problemami, związanymi z zaburzeniami łańcuchów dostaw, wynikającymi między innymi z niedoboru półprzewodników. Trudności te nie ominęły Nissana, co przełożyło się na gorszą dostępność większości aut i dłuższy czas oczekiwania na realizację zamówień.
Niemniej pomimo tych trudności możemy się pochwalić dużym bankiem zamówień na Nissana X-Trail. Co ciekawe, blisko 90% zamówień to egzemplarze z napędem e-POWER. Bardzo nas cieszy, że konsumenci w Polsce wykazali duże zainteresowanie nowymi rozwiązaniami oferowanymi przez Nissana.
moto.vehis.pl A pierwsze miesiące bieżącego roku?
Maciej Klenkiewicz. Pierwsze miesiące roku 2023 przyniosły ożywienie na rynku. Sprzedaż od stycznia do kwietnia br. była w Polsce wyższa średnio o 13% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a Nissan poprawił swój wynik o 35%. Normalizują się dostawy samochodów, co bezpośrednio przekłada się na krótszy czas oczekiwania przez klientów na realizację zamówień. Jednocześnie dla nas otwierają się większe możliwości powrotu na szerszą skalę do współpracy z firmami flotowymi w celu umocnienia pozycji Nissana na rynku biznesowym.
moto.vehis.pl Który model jest lokomotywą sprzedaży Nissana w Polsce?
Maciej Klenkiewicz. Lokomotywą sprzedaży Nissana w Polsce jest niezmiennie Qashqai. Ten popularny crossover od lat cieszy się dużym zainteresowaniem klientów i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu wyników sprzedażowych marki, nie tylko w Polsce. Klienci doceniają atrakcyjny design, nowoczesne technologie, wygodę podróżowania i wysoką jakość wykonania, które oferuje ten samochód. Coraz większą popularność zyskuje także Qashqai z napędem e-POWER. „Elektryczny samochód bez konieczności ładowania” zapewnia unikalne wrażenia z jazdy, niezwykłą płynność i ciszę, a są to aspekty wysoko cenione przez naszych klientów.
Jak już wspomniałem, notujemy bardzo duże zainteresowanie klientów nowym SUV-em X-Trail. Ugruntowana pozycja tego modelu w połączeniu z nowymi rozwiązaniami w zakresie układów napędowych, czyli e-POWER i e-4ORCE, a także atrakcyjną stylistyką i od zawsze wysoką funkcjonalnością okazała się idealną receptą na sukces. Ponad połowa wszystkich zamówień to egzemplarze w najwyższej możliwej specyfikacji, czyli e-POWER Tekna z napędem 4x4.
Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że jesteśmy niezwykle dumni z technologii e-POWER. Po jej ogromnym sukcesie w Japonii, gdzie została wprowadzona w 2018 roku, teraz możemy oferować to rozwiązanie klientom w Europie, oczywiście w wersji dostosowanej do potrzeb naszego rynku.
moto.vehis.pl Według instytutu Samar tylko w tym roku samochody podrożały już średnio o 8 procent. Co jest tego przyczyną według pana?
Maciej Klenkiewicz. Istnieje kilka kluczowych czynników, które w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu cen samochodów. Po pierwsze, to rosnące koszty surowców wykorzystywanych do produkcji samochodów, takich jak stal, aluminium, lit czy tworzywa sztuczne. Przekładają się one na wzrost kosztów produkcji, a to bezpośrednio wpływa na ceny samochodów. Kolejnym aspektem są rosnące koszty związane z pracą, energią, logistyką czy rozwojem technologii. Trzeci czynnik to pandemia COVID-19, która miała znaczący wpływ na całą branżę motoryzacyjną z racji na przerwy w produkcji oraz problemy z łańcuchem dostaw, ale też wyzwania logistyczne z powodu mniejszej dostępności środków transportu i wykwalifikowanej kadry.
moto.vehis.pl Jaką pozycję ma Nissan na rynku flotowym?
Maciej Klenkiewicz. W ostatnim czasie z racji na mniejszą niż popyt dostępnością samochodów, działania z zakresu sprzedaży flotowej były znacznie ograniczone. Wraz z poprawą sytuacji rynkowej na nowo poszerzamy współpracę z firmami, aczkolwiek zależy nam na jakościowej sprzedaży, to znaczy nie chcemy „gonić” za wolumenami za wszelką cenę. Ma to niebagatelne znaczenie choćby pod kątem zarządzania wartością rezydualną naszych modeli. Konsekwentne działania w tym zakresie przekładają się na mniejszy spadek wartości aut w czasie, a jest to aspekt ważny nie tylko dla firm, ale także dla klientów indywidualnych.
moto.vehis.pl Europejska motoryzacja „skazana” jest na elektryfikację. Nissan był prekursorem wprowadzając na rynek wiele lat temu Leafa. Kolejne generacje tego samochodu nadal cieszą się bardzo dobrą opinią. Ale Nissany na prąd to nie tylko Leaf…
Maciej Klenkiewicz. Nie użyłbym określenia ,,skazana”, które ma raczej pejoratywny wydźwięk, mówimy bowiem o zmianach, które mają przynieść pozytywne skutki zarówno dla środowiska, jak i dla klientów. Faktycznie, Nissan był pionierem rynku w dziedzinie elektryfikacji na masową skalę, wprowadzając 13 lat temu model LEAF, który odniósł sukces na rynku ze sprzedażą ponad 600 tysięcy sztuk na całym świecie i na wielu rynkach wciąż jest najpopularniejszym samochodem z napędem elektrycznym.
To oczywiście nie wszystko. Obecnie w ofercie mamy dwa kolejne bezemisyjne samochody, czyli flagowego crossovera ARIYA oraz użytkowego Townstara, występującego jako Van oraz osobowe Combi. Poszerzamy więc nasze portfolio, aby w jak największym stopniu odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów. Mamy świadomość, że nie każdy klient już dziś jest gotowy na przejście na w pełni elektryczną mobilność. Naszą odpowiedzią na to jest wspomniany już wcześniej układ napędowy e-POWER.
Warto wspomnieć, że prowadzimy zaawansowane prace nad akumulatorami ze stałym elektrolitem, które w moim odczuciu będą przełomowe dla dalszego rozwoju bezemisyjnej mobilności. Pozwolą one bowiem z jednej strony zelektryfikować znacznie większe niż dotychczas samochody, ale też sukcesywnie obniżać koszty tak, by w konsekwencji zrównać ceny samochodów w pełni elektrycznych i ich spalinowych odpowiedników.
moto.vehis.pl Jakie nowości szykuje Nissan na najbliższe lata? Będą wśród nich samochody o napędzie spalinowym?
Maciej Klenkiewicz. Nissan ma ambitne plany na najbliższe lata, skupiając się na zelektryfikowanej przyszłości motoryzacji. W ramach programu Nissan Ambition 2030, firma dąży do osiągnięcia pełnej elektryfikacji swojej oferty. Do 2030 roku Nissan zamierza wzbogacić ofertę o 27 nowych zelektryfikowanych samochodów na świecie, w tym o 19 aut elektrycznych.
Jeśli chodzi o plany na Europę, mogę wspomnieć o dwóch nowych modelach w pełni elektrycznych: kompaktowym crossoverze oraz następcy modelu Micra, które będą produkowane w naszych zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Elektryfikacja jest kluczowym kierunkiem dla przyszłości Nissana. Konsekwentnie kontynuujemy swoje zaangażowanie w tworzenie nowych i atrakcyjnych samochodów elektrycznych, które spełniają potrzeby klientów w zakresie mobilności przyjaznej środowisku, a już w 2026 roku 98% naszej sprzedaży w Europie mają stanowić samochody zelektryfikowane. Nie mamy w związku z tym w planach inwestycji w samochody z tradycyjnym napędem spalinowym.