Mazda Skyactiv-Z – rewolucja w silnikach spalinowych
W czasach, gdy producenci samochodów koncentrują się głównie na elektromobilności, a rozwój silników spalinowych schodzi na dalszy plan, Mazda postanawia iść pod prąd. Japoński producent zapowiada innowacyjny silnik Skyactiv-Z, który ma oferować najwyższą możliwą sprawność spalania oraz spełniać rygorystyczne normy emisji spalin.

Czym jest Skyactiv-Z?
Mazda oficjalnie ogłosiła projekt Skyactiv-Z w listopadzie 2023 roku, a teraz temat powraca na pierwsze strony motoryzacyjnych serwisów informacyjnych. Nowy silnik ma trafić do produkcji w ramach kolejnej generacji SUV-a Mazda CX-5, który zadebiutuje pod koniec 2027 roku. Model ten będzie wyposażony w czterocylindrowy, 2,5-litrowy silnik benzynowy oraz hybrydowy układ opracowany przez Mazdę.
Spełnianie rygorystycznych norm emisji
Nowa jednostka napędowa ma sprostać przyszłym regulacjom emisji spalin – zarówno normom Euro 7 w Europie, jak i LEV IV oraz Tier 4 w Ameryce Północnej. Mazda zapewnia, że Skyactiv-Z będzie miał znacznie wyższą sprawność cieplną oraz szerszy zakres efektywnej pracy w porównaniu do obecnych silników Skyactiv-G i Skyactiv-X.
Technologia SPCCI – przyszłość spalania?
Chociaż poprzedni projekt Mazdy – Skyactiv-X – nie odniósł spektakularnego sukcesu, marka nie rezygnuje z dalszego rozwoju technologii SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). To unikalne rozwiązanie pozwala na płynne przełączanie się pomiędzy zapłonem iskrowym a samozapłonem sprężonym, co przekłada się na wysoką efektywność spalania i lepsze osiągi.
Lambda i optymalne spalanie
Mazda deklaruje, że dzięki nowej technologii osłon cieplnych Skyactiv-Z osiągnie „najwyższy możliwy próg spalania”. Kluczową rolę odgrywa tutaj wskaźnik lambda (λ), który określa stosunek powietrza do paliwa w mieszance. Przy wartości λ = 1,0 mieszanka spala się w sposób optymalny, minimalizując emisję szkodliwych substancji.
Mniej silników, ale większa moc
Mazda planuje zmniejszenie liczby wariantów silników o ponad 50% po wprowadzeniu Skyactiv-Z. Co ważne, nowy silnik nie tylko będzie bardziej ekologiczny, ale także nie straci na mocy. Przystosowanie obecnych jednostek do norm Euro 7 oznaczałoby obniżenie ich mocy nawet o 30%, ale Skyactiv-Z ma spełniać te wymagania bez takich strat.
Co z silnikiem Wankla?
Silnik Rotary 16XMazda nie zapomina również o swoim legendarnym silniku rotacyjnym. Po przywróceniu zespołu inżynierów zajmujących się tą technologią, marka pracuje nad jej dalszym rozwojem. Aktualnie silnik Wankla pełni funkcję generatora w modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV, ale planowana jest mocniejsza wersja dwuwirnikowa, która może trafić na rynek amerykański.
Czy Skyactiv-Z to przyszłość silników spalinowych?
Mazda udowadnia, że silniki spalinowe wciąż mają przyszłość. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym Skyactiv-Z ma zapewnić nie tylko niższą emisję, ale także lepszą efektywność i większą moc. Jeśli Mazda rzeczywiście osiągnie „idealny silnik spalinowy”, może to być przełom na rynku motoryzacyjnym, który wciąż nie jest gotowy na całkowitą elektryfikację.