Strona główna/Wiadomości/Mazda Skyactiv-Z – rewolucja w silnikach spalinowych

Mazda Skyactiv-Z – rewolucja w silnikach spalinowych

Krzysztof KrzyżanowskiAutor

W czasach, gdy producenci samochodów koncentrują się głównie na elektromobilności, a rozwój silników spalinowych schodzi na dalszy plan, Mazda postanawia iść pod prąd. Japoński producent zapowiada innowacyjny silnik Skyactiv-Z, który ma oferować najwyższą możliwą sprawność spalania oraz spełniać rygorystyczne normy emisji spalin.

Mazda Iconic SP
Mazda Iconic SP

Czym jest Skyactiv-Z?

Mazda oficjalnie ogłosiła projekt Skyactiv-Z w listopadzie 2023 roku, a teraz temat powraca na pierwsze strony motoryzacyjnych serwisów informacyjnych. Nowy silnik ma trafić do produkcji w ramach kolejnej generacji SUV-a Mazda CX-5, który zadebiutuje pod koniec 2027 roku. Model ten będzie wyposażony w czterocylindrowy, 2,5-litrowy silnik benzynowy oraz hybrydowy układ opracowany przez Mazdę.

Spełnianie rygorystycznych norm emisji

Nowa jednostka napędowa ma sprostać przyszłym regulacjom emisji spalin – zarówno normom Euro 7 w Europie, jak i LEV IV oraz Tier 4 w Ameryce Północnej. Mazda zapewnia, że Skyactiv-Z będzie miał znacznie wyższą sprawność cieplną oraz szerszy zakres efektywnej pracy w porównaniu do obecnych silników Skyactiv-G i Skyactiv-X.

Technologia SPCCI – przyszłość spalania?

Chociaż poprzedni projekt Mazdy – Skyactiv-X – nie odniósł spektakularnego sukcesu, marka nie rezygnuje z dalszego rozwoju technologii SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). To unikalne rozwiązanie pozwala na płynne przełączanie się pomiędzy zapłonem iskrowym a samozapłonem sprężonym, co przekłada się na wysoką efektywność spalania i lepsze osiągi.

Lambda i optymalne spalanie

Mazda deklaruje, że dzięki nowej technologii osłon cieplnych Skyactiv-Z osiągnie „najwyższy możliwy próg spalania”. Kluczową rolę odgrywa tutaj wskaźnik lambda (λ), który określa stosunek powietrza do paliwa w mieszance. Przy wartości λ = 1,0 mieszanka spala się w sposób optymalny, minimalizując emisję szkodliwych substancji.

Przeczytaj także:Mazda CX-5 na zdjęciach

Mniej silników, ale większa moc

Mazda planuje zmniejszenie liczby wariantów silników o ponad 50% po wprowadzeniu Skyactiv-Z. Co ważne, nowy silnik nie tylko będzie bardziej ekologiczny, ale także nie straci na mocy. Przystosowanie obecnych jednostek do norm Euro 7 oznaczałoby obniżenie ich mocy nawet o 30%, ale Skyactiv-Z ma spełniać te wymagania bez takich strat.

Co z silnikiem Wankla?

Silnik Rotary 16XSilnik Rotary 16XMazda nie zapomina również o swoim legendarnym silniku rotacyjnym. Po przywróceniu zespołu inżynierów zajmujących się tą technologią, marka pracuje nad jej dalszym rozwojem. Aktualnie silnik Wankla pełni funkcję generatora w modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV, ale planowana jest mocniejsza wersja dwuwirnikowa, która może trafić na rynek amerykański.

Czy Skyactiv-Z to przyszłość silników spalinowych?

Mazda udowadnia, że silniki spalinowe wciąż mają przyszłość. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym Skyactiv-Z ma zapewnić nie tylko niższą emisję, ale także lepszą efektywność i większą moc. Jeśli Mazda rzeczywiście osiągnie „idealny silnik spalinowy”, może to być przełom na rynku motoryzacyjnym, który wciąż nie jest gotowy na całkowitą elektryfikację.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 11509 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: