Około 60-65 proc. nowych samochodów sprzedawanych w Europie trafia do firmowych flot. W teorii to właśnie przedsiębiorstwa powinny być motorem napędowym, jeśli chodzi o zwiększanie udziału aut o zerowej emisji na drogach. Tak jednak nie jest. Dlaczego? Tego właśnie chce się dowiedzieć Komisja Europejska, która ogłosiła konsultacje publiczne związane z "zielonymi” flotami. Sprawdź, co zrobić, żeby wyrazić swoją opinię o bezemisyjnym transporcie.
Europejski Zielony Ład a motoryzacja
Unia Europejska dąży do tego, aby w 2050 r. transport emitował o 90 proc. mniej szkodliwych substancji w porównaniu z 1990 r. Ważną częścią polityki Europejskiego Zielonego Ładu są regulacje związane z motoryzacją. Od 2035 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie UE mają być bezemisyjne. W praktyce oznacza to, że w salonach mają być dostępne tylko auta na prąd, chociaż entuzjaści trzymają pewnie kciuki za szybki rozwój e-paliw, które w teorii mogłyby utrzymać auta spalinowe przy życiu.
Sprzedaż aut elektrycznych do firm
Producenci już oferują szeroką gamę samochodów HEV (hybrydy spalinowo-elektryczne), PHEV (hybrydy typu plug-in, z możliwością ładowania) i BEV (całkowicie elektryczne). Z każdym rokiem ich sprzedaż rośnie.
W 2023 r. udział aut typu BEV w unijnym rynku wyniósł już 14,6 proc. i był wyższy niż samochodów z silnikiem Diesla (13,6 proc.) – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA*. Nie przekłada się to jednak na ich znaczącą popularność wśród przedsiębiorców w porównaniu z sektorem prywatnym. Proporcje rozkładają się prawie po równo. Samochody w pełni elektryczne stanowiły 14 proc. wszystkich aut zarejestrowanych na firmy. W przypadku pojazdów nabywanych przez klientów indywidualnych, było to 15 proc**.
Unii Europejskiej zależy na zwiększeniu popularności BEV wśród przedsiębiorców. Nic dziwnego, ponieważ to nabywcy firmowi napędzają sprzedaż nowych aut. Tylko w Polsce udział pojazdów firmowych w ogólnej liczbie rejestracji wyniósł w 2023 r. 72,5 proc., a de facto był jeszcze wyższy (co wynika ze sposobu zliczania danych przez CEPiK; np. spółki cywilne są włączone do statystyk dla osób fizycznych)***. W grę wchodzą również inne czynniki, w tym większa siła nabywcza firm w porównaniu z klientami indywidualnymi. Istotną kwestią są też działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Stanowisko branży flotowej w sprawie bezemisyjnego transportu
Ogłoszenie przez Komisję Europejską konsultacji na temat przyszłości aut bezemisyjnych w firmowych parkach szybko spotkało się z odzewem ze strony Leaseurope, ciała zrzeszającego 46 krajowych związków leasingu i wynajmu. Stowarzyszenie w pełni popiera inicjatywę stworzenia spójnej polityki, która ułatwi wdrożenie założeń Europejskiego Zielonego Ładu we flotach. Pochwala to, że cel jest jasny – odejście od samochodów emitujących szkodliwe substancje do 2035 r.
Leaseurope ostrzega przy tym, że konsultacje nie mogą doprowadzić do ustanowienia arbitralnych celów dla firm (na przykład przymusowego udziału procentowego elektrycznych samochodów we flotach). Stowarzyszenie uważa, że takie działanie może być kontrproduktywne, spotkać się z oporem i chęcią jak najdłuższego korzystania z aut spalinowych.
Proces transformacji musi uwzględniać różnorodne kwestie, w tym: dostępność pojazdów, ich przystępność cenową, rozbudowę infrastruktury ładowania, przepustowość sieci elektrycznej, a także sposób użytkowania aut przez małe i duże firmy w Unii Europejskiej – wskazuje Leaseurope w swojej odezwie do Komisji****.
Publiczne konsultacje – czym są i jak wziąć udział?
Konsultacje publiczne w sprawie ekologizacji flot przedsiębiorstw potrwają do 8 lipca 2024 r. Może wziąć w nich udział każdy, wypełniając internetową ankietę. Dostępna jest ona na stronie Komisji Europejskiej. Żeby wypełnić formularz, należy się zarejestrować, chociaż można się po prostu zalogować przy pomocy profilu z mediów społecznościowych lub konta Google. Komisja chce poznać opinie m.in. na temat tego, czy flotom jest łatwiej przejść na korzystanie z aut o zerowej emisji w porównaniu z użytkownikami prywatnymi. Pyta też o to, jakie korzyści może przynieść szybsze wdrożenie elektryków we flotach.
Przedstawiciele firm mogą wskazać, co skłoniłoby ich do uwzględniania pojazdów bezemisyjnych we flotach, np. sposób opodatkowania, cena samochodów, dostępność publicznej infrastruktury ładowania. Komisja sonduje również kwestię "kija i marchewki”. Zadaje pytanie o to, czy skuteczniejsze byłyby zachęty podatkowe i operacyjne (dostęp do stref niskoemisyjnych lub obszarów o ograniczonym ruchu, dedykowany parking, korzystanie z wydzielonych pasów ruchu itp.), czy obowiązkowy udział pojazdów bezemisyjnych we flocie. Nawet jeśli nie chcesz wypełniać całej ankiety, warto do niej zajrzeć, żeby poznać pytania. Jeśli rozważasz włączenie auta elektrycznego do swojej firmowej floty, zagadnienia z unijnych konsultacji mogą być przydatne np. do opracowania własnej analizy SWOT na temat pojazdów BEV.
Dlaczego już teraz warto mieć elektryczny samochód?
Komisja Europejska ma podzielić się wnioskami wyciągniętymi z konsultacji społecznych na początku 2025 r. Bez względu na to, jakie działania podejmie Unia w sprawie bezemisyjnych samochodów we flotach, już teraz warto zastanowić się nad autem elektrycznym. Z użytkowaniem pojazdu na prąd wiąże się wiele korzyści, tak finansowych, jak i dotyczących codziennego użytkowania. Przykładowo, możesz zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy, dzięki możliwości korzystania z buspasów czy darmowego parkowania w centrach miast.
Z punktu widzenia kosztów, auto elektryczne może wypaść taniej w porównaniu z tradycyjnym modelem spalinowym. Pomijając nawet kwestię przeglądów (prostsza konstrukcja, brak konieczności wymiany oleju czy wolniejsze zużycie hamulców), możesz znaczniej mniej wydać na "tankowanie”. Według szacunków, floty korzystające z pojazdów elektrycznych, oszczędzają ekwiwalent ok. 5600 l paliwa na samochód rocznie*****.
VEHIS oferuje szeroką gamę modeli EV, od miejskich hatchbacków, przez pojemne SUV-y, po sportowe modele premium. Jeśli auta elektryczne to dla Ciebie nowy temat, możesz skorzystać z fachowego doradztwa w zakresie wyboru auta, zarówno do firmy, jak i użytku prywatnego. Oferta VEHIS łączy w sobie to, co najlepsze w leasingu i wynajmie, czyli wsparcie serwisowe i ubezpieczenie w cenie, ale bez limitu kilometrów czy dodatkowych opłat za ponadnormatywne zużycie. Zaletą jest też uproszczona do minimum procedura. Decyzję w sprawie finansowania możesz otrzymać już po 15 minutach, a kluczyki odebrać nawet po 24. godzinach.
*New car registrations: +13.9% in 2023; battery electric 14.6% market share, ACEA, [https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-13-9-in-2023-battery-electric-14-6-market-share/]
**Europe’s BEV market defies odds but more affordable models needed, Transport&Environment, [https://www.transportenvironment.org/discover/europes-bev-market-defies-odds-but-more-affordable-models-needed/]
***Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w grudniu 2023 roku, SAMAR, [https://www.samar.pl/__/3/3.a/119733/3.sc/11/Rejestracje-samochod%C3%B3w-osobowych-i-dostawczych-w-grudniu-2023-roku.html?locale=pl_PL]
****Leaseurope position on green corporate fleets consultation, Leaseurope, [https://www.leaseurope.org/leaseurope-position-green-corporate-fleets-consultation]
*****Electrifying data: Cutting carbon with EVs in the UK, Webfleet, [https://www.webfleet.com/en_gb/webfleet/blog/electrifying-data-cutting-carbon-with-evs/]