Skoda Kamiq - test, dane techniczne, cena
![Skoda Kamiq - test, dane techniczne, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/mnBboSEmNCZ2TxCGesqIFjJMvdDusHyUcPU6y6v6.webp)
Skoda Kamiq to najmniejszy SUV/crossover w gamie marki, który zadebiutował w 2019 roku. Kamiq szybko przyjął się na rynku, będąc drugim (za Octavią) najczęściej kupowanym modelem Skody na świecie. Sprawdziliśmy, czym przekonuje do siebie klientów nowa Skoda Kamiq - na test wzięliśmy samochód z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM, połączonym ze skrzynią manualną i w bogatej wersji wyposażenia Style.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/G7zUWqH40gGGk2VBHZVZlibYGg5lRsq2POTg55Pk.webp)
Nadwozie, stylistyka
Konstrukcyjnie Skoda Kamiq jest odpowiednikiem Seata Arony czy VW T-Crossa - wszystkie te auta zbudowano na takiej samej platformie MQB A0. Zaletą tego rozwiązania jest między innymi długi rozstaw osi, który w Skodzie Kamiq mierzy 2639 mm - to sporo w odniesieniu do wymiarów gabarytowych: 4241 mm długości, 1793 mm szerokości oraz 1562 mm wysokości. Samochód jest lekki i waży od 1227 do 1393 kg - w zależności od wersji napędowej oraz wyposażenia.
Skoda Kamiq to typowy miejski SUV segmentu B - producent nie udaje, że auto ma jakiekolwiek ambicje dotyczące zdolności terenowych i taki typ nadwozia ma przede wszystkim dodawać punktów za styl. Zabieg ten według mnie się udał i choć stylistyka nie jest tu w żadnym razie odkrywcza, to całość wygląda naprawdę zgrabnie. Ostro nakreślone nadwozie, charakterystyczne podzielone reflektory, lampy z dynamicznymi kierunkowskazami i proporcjonalna sylwetka przekładają się na dobrą prezencję samochodu. Czesi zadbali także o ciekawą paletę lakierów nadwozia i oryginalne obręcze kół. Mamy tu również przyciemniane tylne szyby, relingi dachowe w kolorze czarnym i kontrastujące osłony pod zderzakami i progami.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/YnRzOxLTZz8VdkrLsLaQVOQWedVzH5l3ftwdP2a0.webp)
Wnętrze, wyposażenie
Ważną zaletą Skody Kamiq jest porządnie wykonane i przestronne wnętrze. Wersja Style wprowadza poziom wykończenia, który w żadnym razie nie mógłby zostać określony mianem budżetowego - Skoda już lata temu zerwała z tą łatką. Beżowa tapicerka ożywia i rozjaśnia kabinę, materiał jest gruby, solidnie przeszyty, a do tego mamy tu wstawki skórzane. W górnych partiach kokpitu napotkamy w większości miękkie materiały, a do solidności ich spasowania nie mam żadnych zastrzeżeń. Twarde tworzywa w większości pojawiają się dopiero w niżej położonych miejscach. Ciekawym urozmaiceniem jest także srebrny panel na froncie deski rozdzielczej, a po zmroku z kolei klimat podnosi oświetlenie nastrojowe w kolorze czerwonym.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/bbKL4Jdsqy9CThnw9KbXR7imIQS8ONWY983YenJ7.webp)
Doceniam wysoką pozycję za kierownicą - choć Skoda Kamiq to najmniejszy SUV z oferty czeskiego producenta, to i tak siedzi się tutaj ponadprzeciętnie wysoko, co przekłada się bezpośrednio na świetną widoczność. Ponadto wąskie słupki i stosunkowo duże szyby sprawiają, że kierowca ma dokładny podgląd na całe otoczenie pojazdu. W swoim segmencie Kamiq wyróżnia się komfortowymi fotelami - są odpowiednio miękkie, z wystarczająco długim siedziskiem, a wyprofilowanie poprawnie przytrzymuje ciało na zakrętach. Nie zabrakło regulacji podparcia odcinka lędźwiowego - co prawda tylko manualnie, ale i tak w tej klasie wcale nie jest to standardem.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/RlMFTkqFa4UcPSCCRrqo4r4OfyURXrJv9Im7CcnJ.webp)
Drugi rząd pomieści wygodnie dwójkę pasażerów - trzeci miałby prawo narzekać na wąskie siedzisko i ograniczający przestrzeń na nogi tunel środkowy. Dwie osoby, nawet wyższe, z tyłu będą jednak podróżować całkiem komfortowo, z zapasem miejsca w każdym kierunku. Z dostępnych tu udogodnień mamy rozkładany podłokietnik z uchwytami na napoje, dwa złącza USB C oraz osobno regulowane nawiewy klimatyzacji. Bagażnik jest foremny i jak na gabaryty samochodu całkiem głęboki. Kufer mieści 400 litrów w podstawowym ustawieniu i prawie 1400 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy (składanych niemal na płasko).
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/bzBYclEriaZmpwb9gv4yBwIdbp2bp6XtBWAkdZcF.webp)
Multimedia są proste, ale wzorowo wypełniają swoje zadania. Głównym narzędziem sterowania jest centralnie umieszczony ekran dotykowy, który obsługuje podstawowe ustawienia pojazdy i łączy się z Android Auto oraz Apple CarPlay (i to bezprzewodowo). Jest wbudowana nawigacja, ale jej uruchomienie wymaga dopłaty - według mnie łączność ze smartfonem w zupełności rozwiązuje jednak ten problem. Drugim ekranem jest cyfrowy zestaw wskaźników (virtual cockpit) - posiada rozbudowane możliwości konfiguracji przekazywanych treści, pozwalając wyświetlić m.in. dużą mapę. Plus do praktyczności dopisuję za to, że klimatyzacja sterowana jest fizycznymi przyciskami i pokrętłami, a nie dotykowo. Dotykowych paneli nie znajdziemy też na kierownicy, z czym w koncernie Volkswagena eksperymentowano. Warto też wspomnieć, że na pokładzie znajduje się odbiornik radia cyfrowego DAB+, a podstawowe 8 głośników, choć bez oznaczenia żadnego znanego producenta, grają naprawdę przyzwoicie.
Systemy bezpieczeństwa i asystenci jazdy
Skoda Kamiq nie zawodzi, jeśli chodzi o wyposażenie w nowoczesne systemy asystujące kierowcę. Jest system utrzymania na pasie ruchu (lane assist), system awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych (front assist) czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Co ważne, w testach zderzeniowych Euro NCAP Skoda Kamiq otrzymała najwyższą 5-gwiazdkową notę. Bardziej zaawansowane systemy takie jak adaptacyjny tempomat czy układ monitorowania martwego pola (side assist) dostępne są w dodatkowych pakietach.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/SX25waFP5qKDcTwhOfmYizrdUPoduyBphhvDt5T8.webp)
Dane techniczne, osiągi
Testowana przez nas Skoda Kamiq wyposażona została w silnik 1.0 TSI, który posiada 3 cylindry i generuje maksymalnie 110 KM mocy oraz okrągłe 200 Nm momentu obrotowego. Zmianę przełożeń w tym wydaniu obsługuje 6-biegowa manualna skrzynia biegów, a napęd, jak w każdej wersji Skody Kamiq, trafia wyłącznie na przednie koła. Osiągi można określić mianem zadowalających - przyspieszenie do 100 km/h trwa 10,3 sekundy, a prędkość maksymalna to niecałe 200 km/h.
Wrażenia z jazdy
Większość testu odbyłem w mieście i czuć, że Skoda Kamiq to samochód, który właśnie do takiego środowiska został stworzony. W tłocznych korkach 3-cylindrowy motor bez zadyszki napędzał auto, a sprawne ruszenie spod świateł czy szybkie włączenie się do ruchu nie stanowiło żadnego wyzwania. Podkreślę też nienaganną kulturę pracy silnika - nie generował on nieprzyjemnych hałasów czy uciążliwych drgań, z czym często borykają się jednostki 3-cylindrowe. Słowa pochwały przyznam również za to, jak działa manualna skrzynia biegów - lewarek ma w miarę krótkie skoki, sprzęgło łatwo wyczuć, a do tego układ napędowy wspomaga nas przy ruszaniu. W efekcie tego, choć już jakiś czas temu zostałem zagorzałym fanem przekładni automatycznych, tutaj nawet jazda miejska nie była dla mnie większą udręką. Wyjeżdżając w trasę doceniłem obecność szóstego biegu - powoduje on, że w tempie autostradowym auto wciąż ma siłę przyspieszać, choć w takich warunkach przydałoby się odrobinę więcej koni pod maską. Skoda Kamiq wykazuje się niezłą elastycznością, o ile wcześniej dokonamy odpowiedniej redukcji - maksymalna moc dostępna jest bowiem przy prędkości obrotowej silnika na poziomie 5500 obr./min. To, co mnie w dłuższej trasie najbardziej zaskoczyło, to dojrzałe i stabilne prowadzenie przy wyższych prędkościach - pomimo niewielkiej masy i drobnych wymiarów, Skoda Kamiq daje wtedy poczucie pewności.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/YauEl8HQsGN9bBaTuOcZDvp5s9NutTrscDtHDvZq.webp)
Zestrojenie układu kierowniczego ma typowo miejski charakter - kierownica jest silnie wspomagana, do tego stopnia, że nawet stojąc w miejscu można dosłownie obsługiwać ją jednym palcem. Dzięki temu manewrowanie w ciasnych miejskich zakamarkach nie jest męczące, a jednocześnie przy wyższych prędkościach wspomaga nas asystent utrzymania na pasie ruchu, który dba o zapewnienie bezpiecznej precyzji kierowania. Zawieszenie zbudowane jest na kolumnach McPhersona z przodu oraz belkach skrętnych z tyłu - taka konstrukcja okazuje się być całkiem skuteczna w niwelowaniu przechyłów bocznych, ale trochę brakuje jej gracji w tłumieniu większych poprzecznych nierówności.
Niestety standardzie nie ma selektora trybów jazdy, który poprawia uniwersalność napędu - to opcja, ale raptem za 450 zł. Z ciekawych opcji jest jeszcze usztywnione i obniżone o 10 mm zawieszenie "Sport Chassis Control" - kosztuje 2200 zł, zawiera też od razu wybór trybów jazdy i będzie dobrym wyborem dla tych, którzy sporo czasu zamierzają spędzić na drogach szybkiego ruchu. Jeśli ktoś z kolei będzie częściej poruszał się po gorszej jakości nawierzchniach, to warto rozważyć domówienie pakietu na bezdroża, który wnosi dodatkowe osłony podwozia. Oczywiście o jakichkolwiek aspiracjach do poważniejszej jazdy po bezdrożach nie ma tu mowy - brak napędu na obie osie i jakichkolwiek systemów, które wspomagałyby utrzymanie trakcji w trudniejszych warunkach, zniechęcają do zjazdu z asfaltu.
Spalanie
Choć Skoda Kamiq nie jest wyposażona w żaden układ hybrydowy, to i tak silnik 1.0 TSI odznacza się bardziej niż zadowalającym zużyciem paliwa. Odpowiada za to między innymi sprawny system start/stop, który bez zbędnych opóźnień gasi i uruchamia motor na postoju. Dzięki temu w mieście spalanie podczas mojego testu wyniosło średnio 5,2 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym, jeśli będziemy poruszać się z w miarę stałą prędkością do 90 km/h, to możliwe są do osiągnięcia wyniki poniżej 5 l/100 km. Nawet na ekspresówkach i autostradach apetyt na paliwo nie rośnie przesadnie gwałtownie i wynosi odpowiednio 6 oraz 6,3 l/100 km. Przy takiej ekonomii jazdy nie przeszkadza niewielki bak, którego pojemność to 50 litrów - w cyklu mieszanym wystarczy na przejechanie około 900 km na jednym tankowaniu.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/IWIgXuJfXAlSRK20FjpwUjSxnAo6lkBaahDqSKMW.webp)
Ceny, dostępne wersje i silniki
Skoda Kamiq, którą otrzymaliśmy na test, była jeszcze wersją sprzed liftingu i w tym wariancie dostępne są silniki benzynowe: 1.0 TSI o mocy 95 lub 110 KM oraz motor 1.5 TSI o mocy 150 KM. Najsłabsza jednostka napędowa łączona jest wyłącznie z manualną 5-biegową skrzynią biegów w pozostałych przypadkach możemy wybrać między 6-biegowym manualem i 7-biegowym automatem DSG. Cennik otwiera wersja Active z ceną 78 900 zł, a w ramach wyposażenia standardowego otrzymujemy między innymi manualną klimatyzację, radio z ekranem 6,5 cala, łączność Bluetooth, centralny zamek, światła LED, podstawowe systemy wspomagające kierowcę czy elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne. Testowana odmiana Style oznacza wydatek przynajmniej 97 750 zł i wnosi już niemal pełne doposażenie w tym: czujniki parkowania z przodu i z tyłu, bezkluczykowy system obsługi samochodu, 8-calowy ekran dotykowy, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele i 17-calowe felgi aluminiowe. Topowa odmiana Skody Kamiq nosi nazwę Monte Carlo i cechuje się sportową stylistyką, a ważniejsze dodatki, które wprowadza to: adaptacyjne reflektory LED, dach panoramiczny czy sportowe fotele - ceny od 100 800 zł.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/cvXbRBfzghUxIhMMe3uSke1aXlXCoGpbdnXXPMPg.webp)
Kamiq po liftingu odmłodniał wizualnie, ale oferta napędowa pozostała praktycznie bez zmian - jedyną drobną nowością w tym zakresie jest silnik wzmocniony o 5 KM - aktualnie środkowym wariantem jest jednostka 1.0 TSI 115 KM. Poza tym okrojono liczbę poziomów wyposażenia z czterech do trzech, a najtańszy z nich kosztuje 87 700 zł.
Podsumowanie i nasza opinia
Skoda Kamiq prezentuje bardzo solidny poziom - jest pod każdym względem poprawna, a wyróżnia się praktycznym wnętrzem, niskim spalaniem i bogatym wyposażeniem. Ponadto nie jest samochodem nudnym i lista opcji pozwala stworzyć całkiem atrakcyjną konfigurację. Duet silnika 1.0 110 KM z manualną skrzynią biegów jest udany, a zakup mocniejszej jednostki rozważałbym tylko wtedy, gdybym przez zdecydowaną większość czasu użytkował auto w długich trasach. Przyjemny w obsłudze "manual" sprawia, że aż tak nie kusiłoby mnie, żeby dopłacić do przekładni automatycznej - za zaoszczędzone pieniądze wolałbym dobrać coś z wyposażenia dodatkowego.
Tekst i zdjęcia: Michał Borowski
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)