AdBlue to kluczowy element nowoczesnych silników Diesla, który umożliwia spełnianie surowych norm emisji spalin i znacząco redukuje szkodliwe tlenki azotu. Choć przed laty nie było to konieczne, dzisiejsze przepisy dotyczące emisji wymusiły stosowanie tego rozwiązania. Regularne uzupełnianie AdBlue jest niezbędne, aby silnik Diesla działał zgodnie z normami, a jednocześnie przyczynia się do ochrony środowiska i zdrowia publicznego.
AdBlue to roztwór mocznika (32,5% mocznik, 67,5% woda demineralizowana), który jest stosowany w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla wyposażonych w system SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna).
Stosuje się go po to aby zmniejszyć emisję szkodliwych związków, zwłaszcza tlenków azotu (NOx), które są jednym z głównych zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez silniki wysokoprężne.
Dlaczego AdBlue jest potrzebne w nowoczesnych dieslach?
Wraz z zaostrzaniem norm emisji spalin (np. Euro 6 wprowadzona w 2014 r.), producenci pojazdów musieli znaleźć skuteczny sposób na redukcję emisji NOx, które są niebezpieczne dla zdrowia ludzi i środowiska. Sam system SCR, w połączeniu z AdBlue, jest jedną z najlepszych technologii, które pozwalają zmniejszyć emisję tych związków nawet o 90%.
Kiedy AdBlue zostaje wtryśnięte do układu wydechowego, w wysokiej temperaturze ulega rozkładowi na amoniak (NH3), który reaguje z NOx, przekształcając te szkodliwe związki w azot i parę wodną – składniki naturalnie występujące w atmosferze.
Dlaczego kiedyś nie używano AdBlue?
W przeszłości przepisy dotyczące emisji spalin były mniej rygorystyczne. Silniki Diesla były cenione za swoją oszczędność paliwa i trwałość, ale niestety emitowały większe ilości szkodliwych substancji, w tym NOx. Normy takie jak Euro 4 czy Euro 5 wymagały niższego poziomu emisji, ale nie były tak restrykcyjne jak obecne przepisy Euro 6.
Przed wprowadzeniem AdBlue stosowano inne metody redukcji emisji, takie jak filtry cząstek stałych (DPF) czy układy recyrkulacji spalin (EGR). Jednak te technologie były głównie skierowane na redukcję cząstek stałych i emisji CO2, a nie NOx. Dopiero gdy przepisy zmusiły producentów do znaczącego zmniejszenia emisji NOx, wprowadzono system SCR z AdBlue.
Dlaczego trzeba tankować AdBlue?
AdBlue nie jest dodatkiem do paliwa, lecz osobnym płynem, który przechowywany jest w oddzielnym zbiorniku w samochodzie. Wymaga regularnego uzupełniania, ponieważ jest zużywane w procesie neutralizacji NOx. Jego zużycie zależy od stylu jazdy, warunków drogowych oraz obciążenia silnika – im bardziej dynamiczna jazda, tym większe zużycie AdBlue.
Brak AdBlue w zbiorniku skutkuje zwykle ograniczeniem mocy silnika, a w niektórych modelach samochodów nawet uniemożliwia jego uruchomienie.
- Redukcja emisji NOx: Główną zaletą AdBlue jest znaczna redukcja emisji tlenków azotu, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia negatywnego wpływu na zdrowie publiczne.
- Zgodność z przepisami: Stosowanie AdBlue pozwala spełniać surowe normy emisji, co jest kluczowe dla dopuszczenia samochodów do ruchu w krajach, które przywiązują dużą wagę do ekologii (np. w UE).
- Ochrona zdrowia: NOx mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi, wywołując choroby układu oddechowego oraz przyczyniając się do powstawania smogu. Dzięki AdBlue można te emisje ograniczyć.
Czy AdBlue ma wady?
- Konieczność regularnego uzupełniania: Kierowcy muszą pamiętać o okresowym uzupełnianiu płynu, co dla niektórych może być dodatkowym obowiązkiem.
- Koszty: Choć AdBlue nie jest bardzo drogi, jest to dodatkowy wydatek dla właścicieli diesli, zwłaszcza jeśli często pokonują długie trasy.