Strona główna/Porady/Po co w samochodach wypala się DPF? Nasz poradnik

Po co w samochodach wypala się DPF? Nasz poradnik

Redakcja moto.vehis.plAutor

18 marca br. policjanci zatrzymali 52-letniego mieszkańca powiatu kolskiego, który przekroczył dozwoloną prędkość. W miejscu, gdzie można jechać 50 km/h, licznik jego Rang Rovera wskazywał 79 km/h. Jaki był powód przekroczenia prędkości? Kierowca jak sam stwierdził „musiał utrzymywać stałą prędkość, bo wypalał DPFa”. I o dziwo nie przyjął mandatu. Teraz jego sprawą zajmie się sąd. DPF to kluczowy element w nowoczesnych samochodach z silnikami Diesla, mający na celu redukcję emisji spalin. Regularne wypalanie sadzy jest niezbędne do prawidłowego działania filtra. Odpowiednie nawyki, takie jak dłuższe przejazdy na wyższych obrotach, tankowanie dobrej jakości paliwa i monitorowanie stanu filtra, pomogą uniknąć kosztownych napraw i problemów z samochodem.

20-30 minut jazdy na obrotach 2500-3000 obr./min może pomóc w wypaleniu sadzy
20-30 minut jazdy na obrotach 2500-3000 obr./min może pomóc w wypaleniu sadzy

Co to jest DPF?

DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych montowany w układzie wydechowym samochodów z silnikami Diesla. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie sadzy i innych zanieczyszczeń powstających podczas spalania paliwa, aby ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Przeczytaj także:Zagadka na weekend

Dlaczego DPF się zapycha?

Podczas eksploatacji samochodu sadza gromadzi się w filtrze DPF. Jeśli ilość nagromadzonych cząstek stałych przekroczy określony poziom, może dojść do zatkania filtra, co skutkuje spadkiem mocy silnika, wzrostem zużycia paliwa oraz pojawieniem się komunikatów ostrzegawczych na desce rozdzielczej.

Czym jest wypalanie DPF?

Aby zapobiec zapchaniu filtra, stosuje się proces wypalania DPF, czyli jego regenerację. Polega to na podniesieniu temperatury w filtrze do poziomu umożliwiającego spalenie nagromadzonej sadzy. Wyróżnia się trzy sposoby wypalania DPF:

1.    Regeneracja pasywna – zachodzi samoczynnie podczas długotrwałej jazdy przy wysokich obrotach silnika, np. na autostradzie. Temperatura spalin dochodząca do 600°C pozwala na stopniowe wypalanie sadzy.

2.    Regeneracja aktywna – system sterujący silnikiem inicjuje wypalanie poprzez chwilowe wzbogacenie mieszanki paliwowej, co podnosi temperaturę spalin i umożliwia wypalenie sadzy.

3.    Regeneracja wymuszona – przeprowadzana w warsztacie lub przy użyciu specjalistycznego oprogramowania w sytuacji, gdy filtr jest znacznie zapchany i standardowe metody nie przynoszą efektu.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów

Jak rozpoznać, że DPF się wypala?

Podczas procesu wypalania można zaobserwować pewne charakterystyczne objawy, takie jak:

·       wzrost obrotów biegu jałowego,

·       wzrost zużycia paliwa,

·       dymienie z wydechu (rzadziej w nowszych autach),

·       specyficzny zapach spalin,

·       działanie wentylatora chłodnicy na wysokich obrotach.

Jak dbać o DPF, aby uniknąć problemów?

Aby filtr DPF pracował prawidłowo i nie ulegał szybkiemu zapychaniu, warto stosować się do poniższych zasad:

·       Unikaj częstej jazdy na krótkich dystansach – najlepiej regularnie przejechać dłuższy odcinek drogi z wyższymi obrotami.

·       Utrzymuj odpowiedni poziom oleju – niektóre oleje niskopopiołowe są przeznaczone do samochodów z DPF.

·       Tankuj dobrej jakości paliwo – lepsze paliwo zawiera mniej zanieczyszczeń, co redukuje powstawanie sadzy.

·       Nie przerywaj procesu wypalania – jeśli zauważysz, że DPF się wypala, pozwól silnikowi zakończyć ten proces.

Co robić, gdy filtr DPF się zapcha?

Jeśli na desce rozdzielczej pojawił się komunikat o problemie z DPF, możesz spróbować następujących metod:

1.    Przejedź się po trasie szybkiego ruchu – 20-30 minut jazdy na obrotach 2500-3000 obr./min może pomóc w wypaleniu sadzy.

2.    Użyj specjalistycznego środka do czyszczenia DPF – niektóre preparaty dostępne na rynku mogą pomóc w regeneracji filtra.

3.    Wymuszona regeneracja w serwisie – jeśli filtr jest mocno zapchany, konieczna może być interwencja mechanika.

4.    Wymiana filtra – w skrajnych przypadkach konieczna jest wymiana DPF, co może być kosztowną operacją.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 11508 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: