Strona główna/Porady/Czym jest crossover? Różnice względem klasycznego kompaktu

Czym jest crossover? Różnice względem klasycznego kompaktu

10 lipca 2024

W ostatnich latach samochód terenowy nieprzerwanie cieszy się wzrostem popularności. Z początku sprawa była dosyć przejrzysta i intuicyjna w odbiorze – producenci starali się tworzyć modele, w jak najlepszy sposób spajające cechy aut osobowych i terenowych. Tak powstała kategoria typu SUV. Suv em nazywamy samochód sportowo-użytkowy, który zazwyczaj posiada terenowe zawieszenie i tym wyróżnia się od samochodów osobowych. „Crossover” jest stosunkowo nowym pojęciem i w tym artykule przedstawiamy, co dokładnie ono oznacza.


Crossover - co to jest? Jak wygląda?


Crossover, podobnie jak SUV, nie ma jasno sprecyzowanej definicji i często zdarza się, że sami producenci stosują oba te określenia zamiennie dla swoich modeli.

Określenie suv-y (sport utility vehicle) wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i dawniej oznaczało one luksusowe auto terenowe.


Ogólnie przyjęło się, że crossover to samochód o kompaktowych rozmiarach i lekko uterenowionym charakterze. Ten terenowy charakter jest jednak przede wszystkim zawarty w aspektach wizualnych, a jego znaki szczególne to:

  • plastikowe poszerzenia i nakładki na nadkolach,
  • zaakcentowane osłony pod zderzakami i progami,
  • relingi dachowe,
  • podniesiony prześwit.


Warto tu zaznaczyć, że choć te elementy kojarzą się z autami terenowymi, to crossover rzadko kiedy będzie wyposażony w napęd na cztery koła, nie wspominając już o bardziej zaawansowanych systemach do jazdy po bezdrożach jak reduktor czy blokady dyferencjałów. Crossover najlepiej odnajduje się w mieście, które jest jego środowiskiem naturalnym.


Crossover i SUV – podobieństwa


SUV i crossover to segmenty z wieloma podobieństwami i cechami wspólnymi. W obu przypadkach otrzymujemy często muskularną sylwetkę z dodatkowymi poszerzeniami, większy prześwit i wysoką pozycję za kierownicą. Zarówno SUV, jak i crossover posiadają nawiązania do aut terenowych, szczególnie w kontekście stylistycznym. Ich nadwozia mają też z grubsza podobny kształt, czyli dwubryłowy, gdzie tylna szyba zintegrowana jest z klapą bagażnika. Należy natomiast dodać, że od kilku lat można zaobserwować nowy trend, zgodnie z którym stosuje się nadwozie z dynamicznie opadającą linią dachu, mające przypominać sportowe coupe. Na rynku pojawiają się samochody, których opis kategoryzuje je jako SUV coupe lub crossover coupe.


SUV, crossover i hatchback – czym się różnią?


Z całej tej trójki hatchback jest zdecydowanie najprostszy do rozpoznania. To samochód kompaktowych rozmiarów, z dwubryłowym nadwoziem i klapą bagażnika zespoloną z tylną szybą. Taki typ nadwozia opisywany jest zazwyczaj jako 3- lub 5-drzwiowy, gdyż oprócz jednej bądź dwóch par drzwi, wliczana w tej kalkulacji jest także klapa bagażnika. Hatchback w odróżnieniu od SUVów i crossoverów nie zawiera żadnych dodatków, które miałyby przywodzić na myśl „terenówkę”.

Trudniejsze wyzwanie stanowi rozróżnienie, czy dany samochód to SUV, czy crossover – jak wspomnieliśmy, granice między tymi klasami niekiedy nie są wyraźnie postawione. Crossovery przeważnie bazują na konstrukcjach opracowanych z myślą o kompaktowych autach miejskich z segmentów B oraz C, a różnią się od nich głównie wyglądem. Crossover to rodzaj samochodu stworzony z myślą o użytkowaniu miejskim, z tego powodu najczęściej dysponuje napędem wyłącznie na przednie koła. Zapuszczanie się takim autem poza obszar dróg utwardzonych nie jest najlepszym pomysłem.

SUV z kolei kojarzony jest z pojazdem o masywniejszej budowie, tworzonym zazwyczaj na osobno projektowanych platformach i popularniejszym w większych segmentach C i D. Takie auta znacznie częściej też spotkamy z napędem na wszystkie koła i systemami wspierającymi jazdę terenową. Oznacza to, że SUV jest propozycją bardziej uniwersalną – sprawdzi się w mieście, zapewni wyższy komfort w długiej trasie i pozwoli nieco dalej zjechać z asfaltu. Ponadto lepiej poradzi sobie z ciągnięciem przyczepy, czy z przewozem cięższego ładunku.

Ogólne wnioski są takie, że crossover będzie lepszym wyborem dla tych, którzy planują użytkować samochód w warunkach miejskich, sporadycznie wybierać się w dłuższe podróże, nie zabierając jednocześnie wielkiego bagażu. Zakup SUVa warto rozważyć, jeśli szukamy auta obszerniejszego, o lepszych właściwościach terenowych i transportowych.

W który model warto zainwestować?


Jeśli już zdecydujemy, że crossover jest typem samochodu, którego potrzebujemy, to okaże się, że wytypowanie konkretnego modelu nie będzie wcale takie łatwe. Obecnie niemal każda marka ma w swojej ofercie crossovery, więc wybór w tym zakresie jest ogromny – niektóre nastawione są na ekonomię, inne idealnie spiszą się w roli auta rodzinnego, a jeszcze inne zachwycą swoimi osiągami.


Wśród aut, na które polecamy zwrócić uwagę jest na przykład Toyota Yariss Cross. Na tle konkurencji wyróżnia się ona opcjonalnym napędem na wszystkie koła i rozbudowanym zestawem systemów bezpieczeństwa. Toyota Yariss Cross dostępna jest z silnikiem spalinowym o mocy 125 KM (ceny od 92 900 zł) lub z układem hybrydowym o mocy 116 KM (ceny od 105 900 zł).

Volkswagen T-Cross przekonuje do siebie funkcjonalnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Jego popularność to też pewnego rodzaju zaleta, gdyż istnieje rozwinięta sieć serwisów i spora baza części zamiennych. VW T-Cross występuje z silnikami benzynowymi o pojemności 1 lub 1.5 litra i mocy od 95 do 150 KM. Jego ceny rozpoczynają się od 98 290 zł.

Tych, którzy cenią zelektryfikowane napędy, zainteresuje z pewnością nowa Kia Niro. Dostępna jest ona jako pełna hybryda o mocy 141 KM (cena od 126 900 zł), hybryda typu plug-in o mocy 183 KM (ceny od 158 500 zł) lub w odmianie czysto elektrycznej o mocy 204 KM (ceny od 191 900 zł).

Poszukiwaczom sportowych wrażeń podpowiadamy, by zapoznali się z niebanalną propozycją, jaką jest Cupra Formentor. Jak sam producent określa, jest to crossover coupe, pod maską którego pracować może silnik benzynowy o mocy 1.5, 2 lub nawet 2.5 litra, i mocy od 150 do aż 390 KM. W ofercie znajdziemy skrzynię manualną, przekładnie automatyczne, napęd na przednie koła lub 4x4. Ceny wahają się od 135 400 zł do 343 500 zł.

Dla klientów, którzy oczekują od samochodu oryginalności, luksusu i niepowtarzalnego stylu, atrakcyjną opcją może wydać się DS 3 Crossback. Ten miejski crossover cechuje się bogatym wyposażeniem, wysoką jakością wykończenia wnętrza i wyjątkowym designem. Podstawowy wariant napędowy to silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra i mocy 100 KM, połączony z 6-biegową manualną skrzynią. Cena startuje z poziomu 128 500 zł. W ofercie jest jeszcze mocniejsza odmiana benzynowa o mocy 130 KM z automatyczną 8-biegową skrzynią (od 143 900 zł), Diesel 1.5 o takiej samej mocy (cena od 150 400 zł), a także odmiana elektryczna o mocy 156 KM (cena 203 100 zł).

Z pewnością jedną z najbardziej ekonomicznych opcji okaże się Dacia Sandero Stepway, której główne atuty to atrakcyjna cena zakupu oraz eksploatacji. Sandero Stepway może być napędzana 1-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 90 KM lub 110 KM. Istnieje także możliwość zamówienia fabrycznej instalacji LPG z silnikiem o mocy 100 KM. Oprócz 6-biegowej skrzyni manualnej, dostępna jest również przekładnia bezstopniowa CVT. Cennik rozpoczyna się wraz z kwotą 70 600 zł.

Jak widać, przekrój rynku crossoverów jest niezwykle szeroki i przy zakupie warto poświęcić trochę czasu na przegląd ofert różnych producentów, by znaleźć taki model, który możliwie najlepiej spełni stawiane przed nim oczekiwania.

Michał Borowski


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: