Wiadomości
Premiery
Testy
Na drodze
E-auto
O leasingu
Porady
Zdjęcia
Filmy
Clacson
Obserwuj nas:

Strona główna/Wiadomości/Volkswagen stawia na Wrześnię

Volkswagen stawia na Wrześnię

Redakcja moto.vehis.plAutor

Wczoraj wmurowano kamień węgielny pod największą od lat rozbudowę fabryki Volkswagen Poznań we Wrześni. Na 220-hektarowym terenie powstaną dwie nowe hale o łącznej powierzchni prawie 60 tys. m. kw. A w nich, od połowy 2027 roku, najnowsza, w pełni elektryczna generacja modelu eCrafter. To nie jest kolejna „zwykła” inwestycja. To sygnał, że niemiecki gigant stawia właśnie na Polskę jako europejskie centrum produkcji elektrycznych dostawczaków.

Volkswagen stawia na Polskę jako europejskie centrum produkcji elektrycznych dostawczaków.
Volkswagen stawia na Polskę jako europejskie centrum produkcji elektrycznych dostawczaków.

Co dokładnie powstanie?

  • Hala nr 1 (ponad 35 tys. m. kw) - tu będzie rodziła się platforma podwoziowa eCraftera. Do pracy ruszy 150 nowych robotów, które zajmą się spawaniem, zgrzewaniem i klejeniem.
  • Hala nr 2 (24 tys. m. kw) -  nowoczesny magazyn baterii z punktami ładowania dla elektrycznych ciężarówek i systemem kamer z siecią neuronową, który będzie sprawdzał jakość każdej baterii.

Obie hale będą budowane zgodnie z normami środowiskowymi. Na dachach już projektuje się miejsce pod kolejne panele fotowoltaiczne.

Dlaczego akurat Września?

Bo zakład we Wrześni od początku był „laboratorium przyszłości” Volkswagena. Otwarty w 2016 roku za ponad 4 mld zł, jako pierwszy w Europie dostał złoty certyfikat DGNB za zrównoważone budownictwo. Ma jedną z największych przyzakładowych farm fotowoltaicznych w Europie - w słoneczne dni jest w 100% samowystarczalny energetycznie. Zużywa rekordowo mało wody, odzyskuje ciepło z lakierni i recyklinguje wszystkie odpady.

To już 10 lat

W przyszłym roku fabryka będzie świętować dziesięciolecie. W tym czasie stała się jedynym miejscem na świecie, gdzie od podstaw powstają modele Crafter i MAN TGE, a także mały Caddy. Zatrudnia ponad 9 tys. osób i jest największym prywatnym pracodawcą w Wielkopolsce.

Samochody elektryczne

Od LT po polskiego Craftera

W tym roku mija dokładnie 50 lat od premiery Volkswagena LT, modelu, który w 1975 roku zrewolucjonizował segment dużych samochodów dostawczych i położył fundamenty pod dzisiejszego Volkswagena Craftera, produkowanego wyłącznie w Polsce.

Pod koniec lat 60. klasyczny Transporter (z ładownością ok. 1000 kg) przestał wystarczać profesjonalistom. Rynek wymagał pojazdu o DMC od 2,8 do 5,6 tony, który jednocześnie będzie maksymalnie pakowny, a przy tym zwrotny i komfortowy. Tak narodził się projekt LT - Lasten Transporter.


Volkswagen LTVolkswagen LT


Ciekawostka: Volkswagen planował zbudować ten model wspólnie z Mercedesem-Benzem. W 1973 roku w Untertürkheim pokazano prototypy, ale różnice w koncepcjach były tak duże, że drogi obu marek rozeszły się… na ponad 20 lat.

W latach 1975 - 1996 wyprodukowano dokładnie 471 221 egzemplarzy pierwszej generacji LT - od furgonów, przez podwozia, po kultowe kampery LT Florida.

Druga generacja (1996–2006), bliźniak Mercedesa Sprintera

Po dwóch dekadach rywalizacji Volkswagen i Mercedes w końcu się dogadali. W 1996 roku światło dzienne ujrzał nowy LT oraz pierwszy Mercedes Sprinter. Wspólna płyta podłogowa, ale inne nadwozie i wnętrze.

Produkowany w Polsce

W 2006 roku nazwa LT zniknęła z cenników, a jego następcą został Volkswagen Crafter pierwszej generacji (współpraca znowu z Mercedesem). Od 2016 roku mamy już Craftera II generacji, w pełni samodzielny model Volkswagena produkowany od podstaw w Polsce.

Fabryka w Białężycach koło Wrześni to obecnie jedyne miejsce na świecie, gdzie powstaje największy model firmy Volkswagen Samochody Dostawcze. A od połowy 2027 roku pojawi się w  pełni elektryczna generacja modelu eCrafter.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10364 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Obserwuj nas:
© 2025 VEHIS sp. z o.o.