Dacia Jogger - test samochodu uniwersalnego w rozsądnym budżecie

7 maja 2024
Dacia Jogger - test samochodu uniwersalnego w rozsądnym budżecie

Dacia Jogger to najbardziej rodzinny samochód wśród modeli Dacii, łączący w sobie cechy charakterystyczne dla aut typu SUV i kombi. Jogger zaprezentowany został we wrześniu 2021 roku i zastępuje aż trzy modele: Dokker, Lodgy oraz Logan MCV. W naszym teście sprawdziliśmy, czy Dacia Jogger 1.0 z fabryczną instalacją lpg to godne polecenia auto rodzinne.


Dacia Jogger - 7 osobowy samochód, który kradnie serca!


Na pierwszy rzut oka sylwetka Joggera przywodzi na myśl modele Volvo - tylne lampy do złudzenia przypominają te, które znajdziemy w odrobinę starszych Volvo. Zresztą sama koncepcja Dacii Jogger jako nieco uterenowionego kombi to pomysł, na którzy wpadli już Szwedzi, wypuszczając Volvo XC70. Dacia definiuje Joggera jako model w stylu SUV-a, o czym świadczy podniesiony prześwit, wyraźnie zaznaczone osłony zderzaków z przodu i z tyłu oraz plastikowe nakładki ochronne wokół samochodu. Modułowe relingi umożliwiają montaż każdego rodzaju bagażnika dachowego. Wymiary Dacii Jogger to 4547 mm długości, 1784 szerokości oraz 1674 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2898 mm, a masa samochodu to niecałe 1900 kg.


W tym przypadku liczy się wnętrze


Dacia Jogger to takie auto, które kupuje się w dużej mierze za funkcjonalność, jaką oferuje wnętrze. W tym modelu zachwyca przede wszystkim przestronność i pod tym względem Jogger przewyższa niemal każde klasyczne kombi. Projekt deski rozdzielczej jest prosty, a przy tym estetyczny i przyzwoicie wykonany. Dominują tu co prawda twarde tworzywa sztuczne, natomiast do jakości ich montażu i spasowania nie można mieć zastrzeżeń. System multimedialny obsługiwany jest za pomocą 8-calowego wyświetlacza dotykowego. Działa on poprawnie, a główną jego zaletą jest sprawnie nawiązywane połączenie z Android Auto oraz Apple CarPlay. Opcjonalnie można także zamówi pokładową nawigację.



Kierowca przed sobą ma analogowy zestaw wskaźników z niewielkim ekranem w centralnej części, na którym komputer pokładowy wyświetla najważniejsze dane. Na wielofunkcyjnej kierownicy znajdują się przyciski do sterowania multimediami oraz ogranicznikiem prędkości. Całościowo wnętrze prezentuje się atrakcyjnie, nowocześnie i bynajmniej nie widać po nim przesadnego cięcia kosztów, z czym niegdyś kojarzona była Dacia.


Test Dacia Jogger: trzeci rząd siedzeń - funkcjonalność na wysokim poziomie


Fotele z przodu są głęboko wyprofilowane, siedzi się na nich wysoko ale wygodnie i w naturalnej pozycji. W tej części kabiny znajdziemy też uchwyty na kubki, centralny podłokietnik i całkiem spory schowek przed pasażerem. Fotele regulowane są w szerokim zakresie, więc nawet wysokie osoby usiądą tu komfortowo. Podwyższony prześwit Joggera sprawia, że do auta wsiada się łatwo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mocno przeszklone boki samochodu wpływają na niezłą widoczność, którą ogranicza jednak niemała szerokość słupka B. Tu z pomocą przychodzi na szczęście system kontroli martwego pola.



Drugi rząd składa się z dzielonej kanapy, która bez problemu pomieści trzech dorosłych pasażerów. Długi rozstaw osi przekłada się na dużą ilość miejsca na nogi, a wysokie wnętrze zapewnia wystarczającą swobodę nad głową i to pomimo faktu, że fotele w drugim rzędzie zamontowane są wyżej niż w przednim. Drugi rząd jest też wyposażony w system mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Dacia Jogger oferuje jeszcze opcjonalnie trzeci rząd siedzeń, choć tam, ze względu na wąską przestrzeń na nogi, wygodnie usiądą raczej dzieci. W trzecim rzędzie są dwa osobne siedzenia, podłokietniki i regulowane zagłówki.


Pokaźna klapa bagażnika pomaga w lokowaniu bagaży, tak samo jak foremne kształty samego bagażnika. Wielkość przestrzeni ładunkowej zależy od konfiguracji: Dacia Jogger 5-osobowa ma bagażnik o standardowej pojemności 708 litrów. Jeśli rozłożymy trzeci rząd, to zdolności ładunkowe bagażnika zmniejszą się do 160 litrów. Przy złożonym drugim i trzecim rzędzie otrzymamy bagażnik o imponującej pojemności ponad 1800 litrów. Zatem, jeśli chodzi o praktyczność, to nasz test Dacia Jogger zdaje z wyróżnieniem.


100-konny silnik też daje radę!


Dacia Jogger 1.0, którą mieliśmy okazję testować, pod maską miała 1-litrowy silnik benzynowy o mocy 100 KM i generujący 170 Nm momentu obrotowego. Na pokładzie znalazła się również fabryczna instalacja LPG i co ciekawe, to właśnie jeżdżąc na gaz kierowca ma do dyspozycji pełne 100 KM mocy. Silnik pracujący na benzynie słabnie o około 10 KM. Skrzynia biegów jest manualna i posiada 6 przełożeń. Przedstawione dane techniczne nie zapowiadają wybitnych osiągów, ale w codziennej eksploatacji Dacia Jogger 1.0 zapewnia w zupełności wystarczającą dynamikę i silnik o mocy 100 KM radzi sobie w tym modelu. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h.



Dacia Jogger prowadzi się pewnie i przewidywalnie - układ kierowniczy jest precyzyjny i pozwala na łatwe wyczucie auta przy pokonywaniu zakrętów. Zawieszenie zestrojono dość miękko, dzięki czemu samochód bezboleśnie pokonuje gorszej jakości nawierzchnię, a przy tym nie traci stabilności. Działanie skrzyni biegów nie męczy w mieście, sprzęgło pracuje precyzyjnie, jedynie przy próbie szybkiej zmiany przełożeń dochodzi do drobnych szarpnięć. Silnik, co typowe dla jednostek 3-cylindrowych, jest nieco głośny, szczególnie gdy wchodzi na wysokie obroty.


Dacia Jogger 1.0, jak na swoje gabaryty, okazuje się być ponadprzeciętnie oszczędna. Silnik zawsze uruchamiany jest na benzynie i automatycznie po kilku, maksymalnie kilkudziesięciu sekundach, przełącza się na LPG. Średnie spalanie LPG w mieście to około 9,5 l/100 km. Na autostradzie zużycie paliwa rośnie do około 10,5 l/100 km, a w terenie niezabudowanym spada nawet do 7 l/100 km. Średnie zużycie paliwa w przypadku benzyny będzie o około litr mniejsze. Butla na gaz ulokowana jest pod bagażnikiem i zajmuje miejsce na koło zapasowe. Zbiornik mieści 40 litrów LPG, a bak kolejne 50 litrów benzyny, co łącznie pozwoli uzyskać zasięg ponad 1000 kilometrów. Sprytnie przemyślany został sposób tankowania - wlew benzyny i LPG znajduje się w tym samy miejscu, pod wspólną klapką.


Dacia Jogger - test: wyposażenie i ceny


Dacia Jogger dostępna jest w czterej wersjach: Essential, Expression, SL Extreme oraz SL Extreme+. Ceny rozpoczynają się od 81 800 zł za wariant z silnikiem 1.0 o mocy 100 KM i z instalacją LPG. Podstawowe wyposażenie obejmuje m.in. automatyczne światła LED, elektryczne szyby przednie czy centralny zamek. Wyższe standardy wyposażenia mogą być łączone jeszcze z benzynowym silnikiem 1.0 TCe o nieco większej mocy 110 KM. Znajdująca się na szczycie cennika Dacia Jogger SL Extreme+ cechuje się bardziej rasową stylistyką i topowym wyposażeniem, zawierającym automatyczną klimatyzację, bezkluczykowy dostęp, podgrzewane fotele, kamerę cofania i rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa. Niedawno zaprezentowana została wersja hybrydowa, tylko niestety na ten moment nie ma planów, by wprowadzić ją na polski rynek.


Czy warto kupić Dacię Jogger? Opinie


Takie samochody jak Dacia Jogger kupuje się ze względu na niską cenę, praktyczne wnętrze i niskie zużycie paliwa. Ten model spełnia wszystkie te wymagania i przekonuje do siebie niemal bezkonkurencyjnymi właściwościami użytkowymi. Dacia Jogger to na pewno nie jest samochód dostarczający ekscytujących wrażeń z jazdy, ale zupełnie nie taka jest jego rola. Dacia po raz kolejny pokazuje, że potrafi zbudować udane auto w nadal przystępnych pieniądzach. Jogger pod względem stosunku ceny do oferowanych możliwości z pewnością jest jednym z bardziej opłacalnych samochodów na rynku. Odkąd Dacia trafiła pod skrzydła Renault, to pożegnała się z problemami jakościowymi i obecnie tworzy modele, które bez kompleksów mogą konkurować z innymi, często znacznie droższymi, markami.


Test Dacii Jogger - dla kogo te auto będzie idealne?


Dacia Jogger będzie świetną propozycją dla kogoś, kto szuka auta o wyjątkowych właściwościach transportowych, a przy tym nie zamierza wydać fortuny. Jogger sprawdzi się jako auto rodzinne, a w razie potrzeby bez trudu przewiezie wielkogabarytowe ładunki. Dacia Jogger zostanie też doceniona przez klientów, którzy poszukują samochodu oszczędnego, co przy obecnych cenach paliw ma szczególne znaczenie. Jogger nie jest pozbawiony wad i niska cena wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, ale nasz test pokazał, że te wyrzeczenia będą mało istotne, jeśli ktoś od auta oczekuje przede wszystkim szeroko pojętej praktyczności.


Tekst i zdjecia Michał Borowski

vehis
Szukasz samochodu?
Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty 3 000 samochodów dostępnych od ręki!
[więcej]
Wyrażam zgodę na przekazywanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług telefonicznie lub za pośrednictwem SMS/MMS, w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że powyższa zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
[więcej]
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług na podany przeze mnie w formularzu kontaktowym adres e-mail, w tym w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
Wypełniając i wysyłając formularz kontaktowy, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu. Dane będą przetwarzane według zasad opisanych poniżej: RODO - obowiązek informacyjny [więcej]