Ford Bronco na… prąd
Jacek JureckiAutor
Ford Bronco to ikona wśród terenówek, która od lat cieszy się uznaniem miłośników off-roadu. Teraz amerykański producent postanowił wprowadzić na rynek nową odsłonę tego modelu – w pełni elektrycznego Forda Bronco New Energy. Niestety, ten imponujący SUV jest przeznaczony wyłącznie na rynek chiński. Czy elektryczny Bronco mógłby odnieść sukces także w innych częściach świata?

Elektryczny Ford Bronco – rozmiar ma znaczenie
Ford Bronco New Energy to prawdziwy gigant wśród SUV-ów. Z długością 5025 mm i rozstawem osi 2950 mm, elektryczny Bronco przewyższa zarówno standardowego Bronco, jak i mniejszego Bronco Sport. Dla porównania, Bronco Sport mierzy zaledwie 4387 mm długości, a klasyczny Bronco - 4811 mm. Szerokość nowego modelu to 1963 mm, co sprawia, że jest on niemal tak masywny jak trzyrzędowy Kia EV9.
Waga pojazdu również robi wrażenie - wersja z napędem w pełni elektrycznym waży 2630 kg, a wariant z przedłużonym zasięgiem (range-extender) - 2510 kg. Taki rozmiar i masa czynią z Bronco New Energy prawdziwego kolosa na kołach, idealnego dla tych, którzy cenią sobie potężne, wyraziste auta.
Ford Bronco New Energy
Moc i zasięg – elektryczna siła z technologią BYD
Ford Bronco New Energy oferuje dwa warianty napędowe: w pełni elektryczny oraz hybrydowy typu plug-in z przedłużonym zasięgiem. Wersja w pełni elektryczna dysponuje mocą 271 KM (202 kW) i jest zasilana baterią o pojemności 105,4 kWh, co pozwala na osiągnięcie zasięgu 650 km według chińskiego cyklu CLTC.
Ford Bronco New Energy
Z kolei wariant range-extender wykorzystuje silnik spalinowy 1,5 litra o mocy 241 KM, wsparty baterią 43,7 kWh. Dzięki temu oferuje 220 km jazdy w trybie elektrycznym lub 1220 km przy pełnym baku i naładowanej baterii. Co ciekawe, oba warianty są napędzane wyłącznie na przednią oś, co odróżnia je od amerykańskich Bronco, które standardowo oferują napęd na wszystkie koła.
Za technologię baterii odpowiada chiński gigant BYD. To właśnie dzięki współpracy z Jiangling Motors oraz wykorzystaniu zaawansowanych technologii, Ford stworzył pojazd, który łączy w sobie terenowy charakter Bronco z ekologicznym napędem.
Design – klasyka w elektrycznym wydaniu
Elektryczny Ford Bronco New Energy zachowuje charakterystyczny, kanciasty styl, który znamy z klasycznych modeli Bronco. Sylwetka SUV-a pozostaje wierna off-roadowej estetyce – pudełkowaty kształt, koło zapasowe na tylnej klapie i otwierane na bok drzwi bagażnika. Całość dopełnia czujnik Lidar na dachu, który wspiera systemy ADAS, niedostępne w amerykańskich modelach.
Zewnętrznie Bronco New Energy łączy elementy designu Bronco Sport i standardowego Bronco, choć wyróżnia się bardziej płaskimi klamkami drzwi.
Dlaczego tylko Chiny?
Ford Bronco New Energy został zaprojektowany z myślą o chińskim rynku. Chiny to miejsce, gdzie SUV-y i auta elektryczne cieszą się ogromną popularnością, a klienci poszukują dużych, prestiżowych pojazdów. Szacuje się, że cena Bronco New Energy wyniesie - w przeliczeniu - od 42 000 do 56 000 dolarów.
Ford Bronco New Energy
Niestety, Ford potwierdził, że ten model nie pojawi się w amerykańskich i europejskich salonach, co może rozczarować fanów. Decyzja ta wynika z różnic w preferencjach rynkowych – w USA Bronco jest ceniony za swoje spalinowe silniki (czterocylindrowy o mocy 300 KM lub V6 o mocy 418 KM w wersji Raptor), a napęd na wszystkie koła jest standardem. Elektryczny Bronco z napędem na przednią oś i większymi rozmiarami mógłby nie znaleźć wystarczającego popytu.
Czy elektryczny Bronco miałby szansę w Polsce?
Elektryczny Ford Bronco New Energy to pojazd, który mógłby wzbudzić jednak zainteresowanie w Polsce, gdzie rynek SUV-ów stale rośnie, a elektromobilność zyskuje na popularności. Jego potężne rozmiary, nowoczesny design i imponujący zasięg z pewnością przyciągnęłyby uwagę miłośników dużych aut.
Ford Bronco New Energy