Jeep Cherokee 2025: hybrydowa rewolucja w średniej klasie SUV-ów
Marka Jeep oficjalnie potwierdziła – całkowicie nowa generacja kultowego Cherokee zadebiutuje pod koniec 2025 roku.

W tym artykule:
To nie lifting
Nie będzie to zwykły lifting. Nowy Jeep Cherokee powstaje od podstaw, aby zawalczyć o klientów w klasie średnich SUV-ów. Największym atutem? Nowy hybrydowy napęd, który ma połączyć Jeepową moc z oszczędnością.
Konkurencyjna cena
Nowy Jeep Cherokee
"Nowy Cherokee to sztandarowy przykład naszej strategii: więcej wersji, więcej innowacji, więcej wyboru i bogatsze standardowe wyposażenie" - podkreśla Bob Broderdorf, CEO Jeep. Kluczem ma być konkurencyjna cena. Pozycjonowanie też jest przemyślane: nowy Cherokee ma wypełnić lukę pomiędzy mniejszym Compassem a flagowym Grand Cherokee.
Historia Cherokee
Jeep Cherokee. Generacje
Nazwa "Cherokee" pojawiła się po raz pierwszy w 1974 roku jako dwudrzwiowa, bardziej sportowa i przystępna cenowo wersja flagowego Jeepa Wagoneera (SJ). Ten pełnowymiarowy SUV oferował napęd 4x4, solidne podwozie i charakterystyczną stylistykę Jeep. Prawdziwy przełom nastąpił w 1984 roku z debiutem pierwszej generacji oznaczonej kodem XJ. To był pierwszy kompaktowy SUV z ramą nośną (unibody), co znacząco zmniejszyło wagę i poprawiło dynamikę jazdy, zachowując zdolności terenowe. Był produkowany nieprzerwanie do 2001 roku.
W 2002 roku debiutowała druga generacja (KJ), znana w Europie jako Cherokee, a w USA początkowo jako Liberty (aby uniknąć konfliktu z wciąż sprzedawanym XJ). To był już średni SUV (większy od XJ, mniejszy od Grand Cherokee), z niezależnym zawieszeniem przednim.
W 2008 roku przeszła facelifting (KK), zachowując nazwę Cherokee poza USA (gdzie nadal była Liberty).
W 2013 roku zaprezentowano czwartą generację (KL), która powróciła do globalnej nazwy Cherokee (w tym do USA).
Podsumowanie
Historia Cherokee to historia ewolucji SUV-a: od pełnowymiarowego, przez rewolucyjnego kompaktowego pioniera (XJ), po współczesny, stylowy i technologicznie zaawansowany pojazd.