Wiadomości
Premiery
Testy
Na drodze
E-auto
O leasingu
Porady
Zdjęcia
Filmy
Clacson
Obserwuj nas:

Strona główna/O leasingu/Leasing samochodu a limit kilometrów w praktyce

Leasing samochodu a limit kilometrów w praktyce

Wojtek KaczałekAutor

Czy w leasingu samochodu może obowiązywać limit kilometrów? Jeśli dużo jeździsz i zastanawiasz się, czy po zakończeniu umowy nie czeka Cię dopłata, jest to bardzo istotne pytanie. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo zależy to m.in. od rodzaju leasingu, firmy leasingowej czy sposobu użytkowania auta. Sprawdź, na czym może polegać limit kilometrów w leasingu, kiedy ma on znaczenie, czym różni się od zasad w wynajmie długoterminowym i jak dopasować warunki umowy do własnych potrzeb, by uniknąć dodatkowych kosztów.

Leasingodawcy rozliczają przebieg na podstawie wskazań licznika przy zwrocie pojazdu lub jego wykupie. Fot. Jacek Jurecki
Leasingodawcy rozliczają przebieg na podstawie wskazań licznika przy zwrocie pojazdu lub jego wykupie. Fot. Jacek Jurecki

Na czym polega limit kilometrów w leasingu?

Limit kilometrów w leasingu jest parametrem, który określa, jak duży przebieg leasingodawca zakłada dla Twojego pojazdu w czasie trwania umowy. W przypadku klasycznego leasingu operacyjnego (zazwyczaj z niskim lub średnim wykupem) nie jest to twarde ograniczenie. Przebieg jest tu przede wszystkim punktem odniesienia przy ustalaniu wartości rezydualnej pojazdu, czyli przewidywanej kwoty za jaką można sprzedać samochód w dniu zakończenia umowy. Wyższy deklarowany przebieg na początku umowy zwiększy utratę wartości auta, co może przełożyć się na nieznacznie wyższą ratę leasingową lub wyższą kwotę wykupu.

Niektóre umowy, zwłaszcza te z pakietem dodatkowych usług (np. serwis, opony, ubezpieczenie), mogą zawierać zapis o limicie kilometrów. W takich przypadkach jego przekroczenie może wiązać się z dodatkowymi opłatami. W klasycznym leasingu operacyjnym limit często nie jest zapisywany formalnie. Limit kilometrów jest bardziej narzędziem kalkulacyjnym niż realnym ograniczeniem.

Czy w klasycznym leasingu obowiązuje limit kilometrów?

W standardowym leasingu operacyjnym najczęściej nie ma limitu kilometrów. Jako leasingobiorca, masz swobodę w korzystaniu z auta, a leasingodawca nie kontroluje przebiegu w trakcie umowy.

Firmy leasingowe mogą jednak weryfikować przebieg przy zakończeniu umowy, aby ocenić faktyczne zużycie. W przypadku wyjątkowo wysokiego przebiegu, firma leasingowa może skorygować wartość wykupu lub klient otrzyma mniej korzystną ofertę na kolejne auto.

Pamiętaj, że w leasingu finansowym przebieg nie ma znaczenia dla rozliczeń, ponieważ samochód jest wprowadzany do ewidencji środków trwałych, a po spłacie ostatniej raty staje się automatycznie Twoją własnością, jako leasingobiorcy. W związku z tym, że to Twoja firma amortyzuje pojazd i ponosi pełne ryzyko spadku wartości (w tym z tytułu przebiegu), w leasingu finansowym nie ma limitu kilometrów.

W jakich przypadkach limit kilometrów ma znaczenie?

Limit kilometrów może być istotny na przykład w przypadku ofert, które łączą cechy leasingu i wynajmu długoterminowego. W takich rozwiązaniach leasingodawca często zapewnia dodatkowe usługi, takie jak serwis, przeglądy techniczne, wymiana opon czy ubezpieczenie. Aby właściwie oszacować koszty utrzymania, w umowie może zostać zapisany roczny limit kilometrów. Nie jest to jednak zasada. Przykładowo, VEHIS oferuje wszystkie udogodnienia leasingu i wynajmu w jednym, ale nie narzuca limitu kilometrów.

Limit kilometrów może mieć znaczenie w leasingu konsumenckim, skierowanym do osób prywatnych i mikroprzedsiębiorców. Tam przebieg ma wpływ na końcowe rozliczenie, ponieważ samochód po zakończeniu umowy zwykle wraca do leasingodawcy.

We flotach firmowych limit kilometrów służy z kolei nie tyle do naliczania kar, co do kontroli wykorzystania aut i planowania ich wymiany. Dzięki temu menedżer floty może lepiej zarządzać kosztami eksploatacji czy serwisowania.

Każda firma leasingowa może stosować własne zasady. Dlatego sprawdź dokładnie, czy umowa przewiduje konkretne ograniczenia kilometrowe i jak wygląda ich ewentualne rozliczenie. Szczegóły znajdziesz w samym dokumencie oraz Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL).

Zamortyzuj 150 000 zł w 2026 roku

Leasing a wynajem długoterminowy – główne różnice w limicie kilometrów

O ile w przypadku leasingu samochodu osobowego czy dostawczego, limit przebiegu to często po prostu parametr kalkulacyjny, o tyle w wynajmie długoterminowym, jest to jeden z kluczowych czynników. Służy bowiem, obok np. wartości pojazdu czy długości korzystania z auta, do obliczania wartości miesięcznej raty. Limit kilometrów w najmie to typowe rozwiązanie rynkowe. Jest powszechy m.in. dlatego, że ta forma korzystania z samochodu klasycznie zakłada zwrot auta po zakończeniu umowy, a nie wykup pojazdu.

Rata zawiera w sobie ryzyko utraty wartości samochodu, pakiety serwisowe i ubezpieczeniowe, które są wyliczane na podstawie zadeklarowanego przebiegu. W związku z tym, w umowie wynajmu, przekroczenie ustalonego limitu jest równoznaczne z koniecznością dopłaty za każdy dodatkowy kilometr. Standardowy roczny limit wynosi od ok. 10 000 do 40 000 km. Dla aut flotowych, zwłaszcza używanych przez handlowców, może sięgać nawet 60 000 km.

Przekroczenie ustalonego limitu zwykle oznacza konieczność dopłaty. Typowo wynosi ona od 0,25 do 0,60 zł za kilometr, choć konkretna stawka zależy od modelu pojazdu, marki i leasingodawcy. Jeżeli zaczniesz się zbliżać do limitu wcześniej, niż to było zakładane, zastanów się nad renegocjacją umowy. Może to wpłynąć na wysokość miesięcznej raty, ale i tak być korzystniejsze niż dopłaty.

Co się dzieje po przekroczeniu limitu kilometrów w leasingu?

Sytuacja przekroczenia limitu kilometrów w leasingu samochodowym wygląda podobnie, jak w przypadku najmu. Również przy tej formie finansowania samochodu, musisz liczyć się z uiszczeniem dodatkowej opłaty, wynoszącej ok. 20-60 zł/km. Dla aut luksusowych czy specjalistycznych, stawki mogą być wyższe, wynosić nawet kilka złotych.

W praktyce leasingodawcy rozliczają przebieg na podstawie wskazań licznika przy zwrocie pojazdu lub jego wykupie. Często dopuszczalne jest niewielkie przekroczenie (np. 2–3%) bez dodatkowych kosztów, choć nie jest to regułą.

Pamiętaj też, że przebieg niższy niż zakładany nie oznacza automatycznie oszczędności. Jeśli przez cały okres umowy nie wykorzystasz założonego limitu, płacisz za kilometry, których nie przejechałeś. Dlatego już na etapie podpisywania umowy warto realistycznie oszacować swoje potrzeby i zaplanować przebieg z rozsądnym marginesem bezpieczeństwa.

Czy można zwiększyć limit kilometrów w trakcie trwania umowy?

Jak uniknąć dodatkowych opłat? Część leasingodawców umożliwia zwiększenie limitu kilometrów w trakcie obowiązywania umowy poprzez podpisanie aneksu. Taka zmiana może skutkować podniesieniem rat, ale pozwali Ci uniknąć dopłat po zakończeniu leasingu.

Zwiększenie limitu bywa korzystne, gdy zmienia się charakter użytkowania auta. Przykładowo wtedy, gdy pojawia się nowy kontrakt wymagający częstych wyjazdów służbowych albo samochód zaczyna być wykorzystywany przez więcej niż jednego kierowcę.

Koszt takiego aneksu zależy od momentu jego wprowadzenia i przewidywanego dodatkowego przebiegu, a także stawki, jaką leasingodawca przewiduje za działania administracyjne w Tabeli Opłat i Prowizji. Im wcześniej zareagujesz, tym łatwiej uniknąć większych korekt finansowych.

Warto też dopytać, czy możliwe jest zmniejszenie limitu, jeśli realny przebieg okaże się niższy. Niektóre firmy dopuszczają takie rozwiązanie, szczególnie przy umowach długoterminowych.

Leasing samochodu elektrycznego a limity kilometrów

W przypadku leasingu samochodów elektrycznych, podejście do limitu kilometrów może różnić się od zasad obowiązujących przy autach spalinowych. Elektryki są mniej podatne na klasyczne zużycie mechaniczne, dlatego przebieg nie wpływa tak silnie na ich wartość. Zamiast tego leasingodawcy częściej analizują stan baterii i liczbę cykli ładowania.

W efekcie, niektóre firmy oferują wyższy limit kilometrów dla leasingu samochodów elektrycznych, bez znaczącego wzrostu rat, a nawet możliwość elastycznej zmiany limitu w trakcie trwania umowy. Floty, które wdrażają auta na prąd, niejednokrotnie notują przebiegi niższe od zakładanych, zwłaszcza w zastosowaniach miejskich. Dlatego leasing takich aut może okazać się czasem bardziej opłacalny w porównaniu z modelami spalinowymi.

Jak wybrać leasing pod kątem przebiegu?

Dobór odpowiedniego leasingu pod kątem przebiegu, zacznij od rzetelnej analizy potrzeb. Zastanów się, jak wyglądało dotychczasowe użytkowanie auta lub pojazdów we flocie. Odpowiedz sobie na pytania:

  • ile kilometrów przejeżdżasz rocznie,
  • jak często odbywasz podróże służbowe,
  • czy korzystasz z samochodu prywatnie.

Jeśli pokonujesz niewielkie dystanse, korzystniejszy może być leasing z ustalonym limitem, który pozwoli obniżyć raty. Jeśli jednak jeździsz dużo lub pojazd ma służyć większej liczbie kierowców, wybierz leasing operacyjny bez ograniczeń lub z możliwością elastycznego aneksowania przebiegu.

Zweryfikuj też, jak limit kilometrów wpływa na koszty całkowite, czyli nie tylko na wysokość rat, ale też na potencjalną kwotę wykupu i przyszłą wartość pojazdu. Dobrze dopasowany limit pozwali Ci uniknąć dopłat i może dać przewidywalność kosztów w całym okresie trwania umowy.

Przy wyborze leasingu poproś doradcę o kilka symulacji z różnym przebiegiem i okresem finansowania. Dzięki temu zobaczysz, jak drobne zmiany limitu mogą wpływać na końcowy budżet Twojej firmy.

Skorzystaj z oferty VEHIS

Jeśli szukasz leasingu, który daje Ci dużą wolność i odciąża z wielu obowiązków, VEHIS będzie wyborem dla Ciebie. Tak samo, jak w wynajmie długoterminowym, serwis czy ubezpieczenie masz w cenie raty. Nie ma za to limitu kilometrów czy dopłat za ponadnormatywne zużycie. Ponadto, masz dużą dowolność, jeśli chodzi o to, co zrobić z autem. Możesz wymienić samochód na inny w trakcie umowy, zwrócić po jej zakończeniu bądź zdecydować się na wykup.

Sprawdź, jakie auto i warunki będą dla Ciebie najlepsze. Skorzystaj z kalkulatora leasingu VEHIS i porównaj opcje.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy w leasingu operacyjnym w Polsce istnieje limit kilometrów?

W klasycznym leasingu operacyjnym – formalnie nie. Nie ma twardego ograniczenia, a deklarowany przebieg jest parametrem kalkulacyjnym wpływającym na ratę i wartość wykupu. Limit obowiązuje natomiast w wynajmie długoterminowym, gdzie jest wiążącym elementem miesięcznej raty.

Ile wynosi średnia dopłata za nadprogramowe kilometry w najmie w 2025 roku?

Średnio od 0,25 do 0,60 zł za kilometr, w zależności od modelu auta i rodzaju umowy. W przypadku droższych aut czy pojazdów specjalnych, stawki mogą być wyższe.

Czy można zmienić limit kilometrów w trakcie umowy?

Tak, większość leasingodawców umożliwia zwiększenie limitu poprzez aneks. Może to jednak wymagać ponownego przeliczenia rat.

Co się stanie, jeśli oddam auto z większym przebiegiem niż ustalony w umowie najmu?

Zostanie naliczona dopłata za każdy dodatkowy kilometr, zgodnie z zapisami umowy.

Czy leasing elektryka różni się pod względem kilometrażu od leasingu auta spalinowego?

Tak, w przypadku aut elektrycznych firmy leasingowe są bardziej elastyczne, a limity kilometrów mniej restrykcyjne.

Kiedy lepiej wybrać leasing, a kiedy najem długoterminowy pod kątem przebiegów?

Jeśli pokonujesz dużo kilometrów, lepszy dla Ciebie będzie leasing operacyjny bez ograniczeń. Jeśli cenisz przewidywalność i nie przekraczasz ustalonych limitów, zastanów się na najmem długoterminowym.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10518 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Obserwuj nas:
© 2025 VEHIS sp. z o.o.