Limity amortyzacji na samochody osobowe w 2026 roku - jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Wojtek KaczałekAutor
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie ważne zmiany dotyczące amortyzacji samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe przepisy wprowadzają nie tylko inne kwoty limitów, ale też będę promowały finansowanie pojazdów niskoemisyjnych. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, oznacza to dla Ciebie realne ograniczenie możliwości zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Sprawdź, co się zmieni i dlaczego już teraz warto przemyśleć firmową strategię inwestycyjną i podatkową.

W tym artykule:
- Czym jest limit amortyzacji samochodów osobowych?
- Jakie są aktualne limity amortyzacji samochodów osobowych?
- Nowe limity amortyzacji samochodów w 2026 roku?
- Jak limit amortyzacji wpływa na koszty podatkowe?
- Czy limity amortyzacji różnią się w zależności od rodzaju pojazdu?
- Jakie strategie mogą zastosować przedsiębiorcy w 2026 roku?
- Korzystny leasing w VEHIS jako część strategii biznesowej
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o limity amortyzacji
Czym jest limit amortyzacji samochodów osobowych?
Czym jest amortyzacja? W kontekście podatkowym, jest to sposób rozliczania w kosztach stopniowej utraty wartości środka trwałego, w tym samochodu osobowego wykorzystywanego w firmie. W praktyce oznacza to rozłożenie wydatków na auto w czasie i zaliczanie odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu.
Ustawodawca od lat wprowadza jednak limity, które ograniczają maksymalną kwotę możliwą do rozliczenia. Dlaczego? Celem przepisów jest niedopuszczenie, aby przedsiębiorcy finansowali w pełni bardzo drogie pojazdy kosztem budżetu państwa. Wprowadzenie limitów amortyzacyjnych ma więc charakter fiskalny, ale jednocześnie ma hipotetycznie zachęcać firmy do racjonalnych wyborów.
Wartość limitu ma bezpośredni wpływ na rozliczenia podatkowe. Jeśli auto, które wybierzesz do leasingu jest droższe niż wskazana kwota, części jego wartości nie możesz ująć w kosztach.
Jakie są aktualne limity amortyzacji samochodów osobowych?
Do końca 2025 roku obowiązują dwa progi. Zależą one od typów pojazdów, a konkretniej, od rodzaju napędu:
- samochody elektryczne i wodorowe można amortyzować do 225 tys. zł,
- pozostałe pojazdy, czyli spalinowe i hybrydowe, amortyzuje się do 150 tys. zł.
Jeżeli wartość samochodu przekracza ten pułap, amortyzacja dotyczy tylko części odpowiadającej limitowi. Nadwyżka nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Przykładowo, jeśli wybierzesz auto spalinowe o wartości 200 tys. zł, oznacza to, że odpisy amortyzacyjne możesz liczyć jedynie do kwoty 150 tys. zł. W leasingu operacyjnym również stosuje się proporcję. Tylko część raty odpowiadająca limitowi jest kosztem podatkowym, a pozostała część nie jest rozliczana. O tym, jak samodzielnie obliczyć proporcje powyżej limitu przeczytasz więcej w poradniku na temat tego, co możesz odliczyć w leasingu samochodu osobowego.
Nowe limity amortyzacji samochodów w 2026 roku?
Nowelizacja przepisów wprowadza nowe, bardziej restrykcyjne zasady. Od 1 stycznia 2026 roku limit amortyzacji będzie uzależniony od emisji CO₂ pojazdu. Jak to będzie wyglądać w zależności od napędu?
Dla samochodów elektrycznych i wodorowych:
- pozostaje dotychczasowy pułap – 225 tys. zł.
Dla pojazdów spalinowych i hybrydowych przewidziano dwa progi:
- 150 tys. zł w przypadku emisji poniżej 50 g/km,
- 100 tys. zł dla pojazdów emitujących 50 g/km CO₂ i więcej.
Oznacza to, że większość aut spalinowych i klasycznych hybryd wpadnie do niższego limitu. Wyższy pułap 150 tys. zł obejmie jedynie wybrane modele, w tym niektóre hybrydy plug-in, które spełniają wymóg niskiej emisji.
Ministerstwo Finansów potwierdziło, że nie planuje waloryzacji tych kwot, więc wartości graniczne wchodzą w życie w niezmienionej wysokości. Nowe przepisy mają objąć wszystkie auta wprowadzone do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2026 roku. Dla samochodów ujętych w ewidencji przed tą datą, obowiązywać będą dotychczasowe zasady.
W praktyce zmiany dotkną także leasing i najem długoterminowy. Raty i opłaty będą limitowane proporcjonalnie do wartości pojazdu i wskazanego progu. Nadwyżka ponad limit nie będzie mogła stanowić kosztu podatkowego, co może ograniczyć korzyści z leasingu aut droższych i bardziej emisyjnych.
Jak limit amortyzacji wpływa na koszty podatkowe?
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jedynie część odpisów amortyzacyjnych (w przypadku leasingu finansowego) lub rat leasingowych odpowiadającą limitowi. Jeśli wartość samochodu przekracza próg, nadwyżka pozostaje poza kosztami.
Przykładowo, samochód spalinowy kupiony za 150 tys. zł można amortyzować w całości. Przy standardowej amortyzacji 20% rocznie daje to 30 000 zł odpisu, który w pełnej wysokości trafi do kosztów podatkowych.
Ale już auto o wartości 300 tys. zł, przy limicie 100 tys. zł w 2026 roku, pozwoli Ci rozliczyć jedynie jedną trzecią kosztów. Dlaczego? Limit zostaje przekroczony:
100 000 zł/300 000 zł = 0,33 (33%).
Oznacza to, że jeśli roczny odpis amortyzacyjny wynosiłby 60 000 zł, do kosztów zaliczysz jedynie:
60 000 zł × 0,33 = 20 000 zł.
Pozostałe 40 000 zł rocznego odpisu nie obniży firmowego podatku, mimo że auto faktycznie traci wartość.
Różnice są szczególnie widoczne przy drogich samochodach segmentu premium. W takich przypadkach limit wprost determinuje, jaka część wydatku stanie się realnym kosztem podatkowym, a jaka obciąży przedsiębiorcę finansowo. To sprawia, że wybór wartości auta i moment jego nabycia mogą mieć od nowego roku większe znaczenie dla bilansu firmy.
Czy limity amortyzacji różnią się w zależności od rodzaju pojazdu?
Jak wspominaliśmy, limity amortyzacji są powiązane z rodzajem pojazdu i jego napędem. Od 2026 roku różnice będą jeszcze bardziej widoczne. Samochody elektryczne i wodorowe pozostają w najwyższym limicie 225 tys. zł, co jest formą preferencji podatkowej i ma zachęcić do wyboru niskoemisyjnych technologii. Część hybryd plug-in, o ile spełnia kryterium emisji poniżej 50 g/km, mieści się w progu 150 tys. zł. Większość samochodów spalinowych i klasycznych hybryd zostanie jednak objęta najniższym limitem 100 tys. zł.
Pamiętaj, że amortyzacja to tylko jeden z mechanizmów podatkowych. W leasingu operacyjnym obowiązuje limit kosztów wynikający z tych samych progów. Z kolei najem długoterminowy staje się alternatywą, w której ograniczenia podatkowe również znajdą zastosowanie. W praktyce różnice między rodzajami pojazdów sprawiają, że decyzja o wyborze auta firmowego w 2026 roku będzie miała wymiar nie tylko biznesowy, ale też podatkowy, i to w większym stopniu niż obecnie.
Jakie strategie mogą zastosować przedsiębiorcy w 2026 roku?
Zmiany w przepisach oznaczają, że przedsiębiorcy powinni już dziś szykować się na nowe realia. Jedną z najprostszych strategii jest zakup samochodu lub podpisanie umowy leasingu jeszcze w 2025 roku. Wówczas obowiązywać będą dotychczasowe limity, a auto zachowa korzystniejsze zasady rozliczeń także po 2026 roku.
Warto również rozważyć wybór pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych, które pozwalają korzystać z wyższych limitów. Choć ich ceny zakupu są często wyższe, to przewaga podatkowa i rosnąca infrastruktura ładowania mogą rekompensować ten koszt.
Przedsiębiorcy mogą też optymalizować podatki, wybierając samochody o wartości mieszczącej się w granicach limitów. Dzięki temu całość odpisów amortyzacyjnych trafia w koszty, bez konieczności dopłat z własnej kieszeni. Dodatkowo, warto analizować możliwość łączenia amortyzacji z innymi ulgami podatkowymi, takimi jak na samochody elektryczne.
Korzystny leasing w VEHIS jako część strategii biznesowej
Jeśli chcesz zabezpieczyć się przed nowymi przepisami, już teraz warto pomyśleć o leasingu nowego samochodu. VEHIS oferuje finansowanie, które łączy najlepsze cechy leasingi i najmu. Nie musisz się martwić limitem kilometrów czy dopłatami za ponadnormatywne zużycie. W cenie raty możesz mieć serwis i ubezpieczenie. Równocześnie, nie musisz oddawać auta po zakończeniu umowy, jak w najmie. Auto możesz zwrócić, ale także zdecydować się na korzystny wykup.
Ponadto, w gamie VEHIS znajdziesz nowoczesne samochody elektryczne. Wybierając auto na prąd, możesz skorzystać z dopłaty w ramach programu NaszEauto.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o limity amortyzacji
Jaki jest maksymalny limit amortyzacji samochodu osobowego w 2026 roku?
225 tys. zł dla aut elektrycznych i wodorowych, 150 tys. zł dla pojazdów o emisji poniżej 50 g/km i 100 tys. zł dla pozostałych samochodów.
Czy limit amortyzacji dotyczy także leasingowanych aut?
Tak, nowe przepisy obejmą również leasing i najem, koszty będą ograniczane proporcjonalnie do wartości pojazdu.
Jak rozliczać samochody elektryczne w amortyzacji w 2026 roku?
Auta elektryczne i wodorowe zachowają dotychczasowy (korzystniejszy w porównaniu do aut z silnikami spalinowymi) limit 225 tys. zł.
Czy przedsiębiorca może odliczyć pełną wartość auta powyżej limitu?
Nie, nadwyżka ponad wskazany próg nie stanowi kosztu podatkowego.
Co bardziej się opłaca w 2026 roku – amortyzacja czy leasing operacyjny?
To zależy od wartości i rodzaju pojazdu. Dla droższych aut leasing może być mniej korzystny niż dotychczas, bo limity będą stosowane w podobny sposób.
Czy planowane są zmiany dotyczące aut luksusowych w 2026 roku?
Nowe przepisy wprost ograniczają możliwość rozliczania drogich samochodów, zwłaszcza tych spalinowych. Ministerstwo Finansów nie przewiduje wyjątków dla aut luksusowych.
Jak limity amortyzacji wpływają na jednoosobową działalność gospodarczą?
Tak samo jak na spółki – JDG również obowiązują limity, więc przedsiębiorcy prowadzący działalność indywidualną muszą stosować nowe progi od 2026 roku.