Nissan e-POWER. Qashqai z zasięgiem diesla i ciszą elektryka
Jacek JureckiAutor
Nissan prezentuje trzecią generację swojej technologii e-POWER. Najnowsza wersja tego napędu zadebiutuje w Europie we wrześniu 2025 roku, a pierwszym autem do którego trafi będzie Qashqai.

Przypomnijmy zasadę e-POWER
Technologia e-POWER
Silnik benzynowy nigdy nie napędza kół bezpośrednio. Jego jedynym zadaniem jest wytwarzanie energii elektrycznej. Ta energia zasila silnik elektryczny napędzający koła, a nadwyżki trafiają do niewielkiej baterii. Dzięki eliminacji skomplikowanej skrzyni biegów i sprzęgieł łączących dwa źródła napędu, jazda jest zawsze równa, reakcja natychmiastowa, a wrażenia za kierownicą są bliższe samochodowi elektrycznemu niż tradycyjnej hybrydzie. System odzyskiwania energii podczas hamowania także działa jak w EV.
Technologia e-POWER
Nowa generacja e-POWER
Nissan Qashqai z nowym e-POWER
Nissan zintegrował kluczowe komponenty (silnik elektryczny, generator, inwerter, reduktor i multiplikator) w jeden, lżejszy i bardziej kompaktowy moduł oznaczony jako "5-w-1". Jednak prawdziwa magia dzieje się pod maską silnika benzynowego. Choć zachowano konfigurację 1.5-litrowego, jednostka jest całkowicie nowa i dedykowana wyłącznie e-POWER. Wykorzystuje opatentowaną koncepcję spalania STARC, która podniosła sprawność termiczną do 42% dzięki stabilizacji procesu spalania w cylindrach. To pozwala silnikowi pracować ciszej i efektywniej przy niższych obrotach. Nowa, większa turbina oraz przejście na olej o zmniejszający tarcie wewnętrzne dodatkowo poprawiają wydajność.
Qashqaia z nowym e-POWER
W Qashqaiu z nowym e-POWER spalanie spadnie do 4,5 l/100 km – to najlepszy wynik w segmencie kompaktowych crossoverów. Na jednym baku będzie można przejechać nawet 1200 km. To dystans często kojarzony z silnikami diesla. Nie bez znaczenia jest to, że poziom dwutlenku węgla (CO2) zostanie obniżony o 12%, z 116 g/km do 102 g/km.
Inne korzyści to lepsza dynamika i mniej wizyt w serwisie, bo hałas w kabinie został zredukowany nawet o 5,6 decybela w porównaniu do poprzedniej generacji, a dzięki ulepszeniom, interwały serwisowe w Europie wydłużone zostaną z 15 000 km do 20 000 km.
Nissan Qashqai z nowym e-POWER
e-POWER jako pomost do elektrycznej przyszłości
Nissan zdaje sobie sprawę, że przejście na pełną elektryczność wiąże się dla wielu kierowców z wątpliwościami dotyczącymi ładowania, zasięgu czy infrastruktury. e-POWER jest odpowiedzią na te obawy. Oferuje pełne wrażenia z jazdy elektrykiem (gładkie przyspieszenie, natychmiastowy odzysk, cisza przy niskich prędkościach, brak zmiany biegów), ale bez konieczności podłączania kabla i z zasięgiem oraz wygodą tankowania znaną z samochodów spalinowych. To technologia przejściowa w najlepszym wydaniu – usuwa bariery, dając korzyści elektromobilności bez kompromisów. Jest stworzona dla kierowców, którzy chcą czegoś lepszego, ale nie obcego.
Nowy Qashqai z trzecią generacją e-POWER będzie produkowany w fabryce Nissana w Sunderland (Wielka Brytania). Trafi do salonów w Europie we wrześniu 2025 roku.
Nissan Qashqai z nowym e-POWER