Nissan Qashqai to historia udanej ewolucji w świecie samochodów segmentu crossoverów, czyli sportowo-użytkowych. Zadebiutował w 2006 roku jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na kompaktowe, ale zarazem wszechstronne pojazdy.
Produkcja rozpoczęła się w fabryce Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii, co podkreśla jego europejskie korzenie. To tutaj narodziła się idea stworzenia pojazdu, który łączyłby cechy crossovera, takie jak wysoka pozycja za kierownicą i przestrzeń, z osiągami i manewrowością samochodu osobowego.
Qashqai szybko zdobył popularność, stając się bestsellerem Nissana w Europie. Jego sukces leży także w przyczynieniu się do rozwoju segmentu SUV i crossoverów. Pokazał, że klienci szukają czegoś więcej niż tradycyjne samochody rodzinne. Chcą kompromisu między stylowym wyglądem, praktycznością i wydajnością.
W ostatnich latach Nissan kontynuowała rozwój Qashqai prezentując kolejne generacje, w których wprowadzał nowe technologie, bardziej efektywne silniki i jeszcze lepsze wyposażenie.
Ale konkurencja nie śpi. Aby utrzymać bardzo dobra pozycję na rynku, Qashqai został właśnie gruntownie odświeżony nie tylko pod względem estetycznym, a także otrzymał szereg istotnych udoskonaleń technologicznych. Wnętrze w zasadzie pozostało bez zmian, choć wprowadzono lepsze materiały i nowe opcje wykończenia.
Zmiany w roczniku 2024, które widać gołym okiem to inna osłona chłodnicy składająca się z dziesiątek trójwymiarowych elementów w kształcie przecinków, wykończonych na wysoki połysk czarnym lakierem. Boki zderzaka są w kolorze nadwozia, a poniżej tablicy rejestracyjnej do dolnych rogów zderzaka przebiega czarny pas o wysokim połysku. Poniżej wlotu powietrza znalazł się cienki pasek w kolorze nadwozia.
Nowe, innego kształtu reflektory zostały wyposażone w adaptacyjny moduł świateł drogowych, uzupełniony o mniejszą jednostkę zapewniającą szerszy rozsył wiązki światła, przydatny w celu zwiększenia widoczności w warunkach słabego oświetlenia czy mgły.
Poniżej głównego klosza znajdują się światła do jazdy dziennej składające się z pięciu małych soczewek, które mają taki sam kształt jak „przecinki” na osłonie chłodnicy. Światła do jazdy dziennej otaczają teraz główną soczewkę reflektora i łączą się z wąskim paskiem świateł powyżej reflektora, który przypomina jednostkę znaną z poprzedniej wersji Qashqai, ale ma dodatkowo podświetlany napis „Nissan” na zewnętrznych końcach. Górny element świateł do jazdy dziennej zmienia się w kierunkowskaz, który po raz pierwszy w tym modelu jest kierunkowskazem sekwencyjnym (w zależności od poziomu wyposażenia).
Kształt tylnych lamp nie zmienił się, ale ich układ pod kloszami został przeprojektowany. Czerwone elementy oświetleniowe składają się teraz z czterech pojedynczych części nawiązujących kształtem do „przecinków” na osłonie chłodnicy. Wąski element oświetleniowy w kształcie bumerangu, który otacza górną część zespołu świateł, jest teraz wyposażony w dynamiczny kierunkowskaz.
Kształt zderzaka został zmieniony i obecnie jest on utrzymany w jednolitej kolorystyce – czarnej z połyskiem w wyższych wersjach wyposażenia lub w kolorze nadwozia w nowej wersji N-Design. Odświeżony Qashqai w wyższych wersjach wyposażenia wyróżnia się także nowym, błyszczącym, czarnym wykończeniem nadwozia pod drzwiami i przy nadkolach.
Nowe 18-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie, ze stopów lekkich, są teraz standardem w średniej wersji wyposażenia. Na wyższych poziomach dostępne są nowe 19‑ i 20‑calowe obręcze kół z lekkich stopów, również o diamentowym szlifie.
Odświeżony Qashqai otrzymał unowocześniony system kamer 360° (AVM, Around View Monitor. Po włączeniu biegu wstecznego obraz z czterech zewnętrznych kamer daje widok pojazdu z lotu ptaka. AVM posiada teraz funkcję 3D, która pozwala kierowcy widzieć samochód nie tylko z góry, ale także wybrać jeden z ośmiu różnych punktów widzenia. Kierowca może zobaczyć otoczenie pojazdu z przodu, z tyłu, po bokach lub od strony narożników, co może na przykład pomóc zidentyfikować niewidoczne z kabiny zagrożenie. Kamery 360° współpracują z opracowanym przez Nissana systemem wykrywania poruszających się obiektów, który emituje sygnał dźwiękowy, gdy wykryje ruchomą przeszkodę w pobliżu samochodu.
Kolejną nową funkcją AVM jest pamięć lokalizacji miejsca parkingowego, która umożliwia kierowcy zapisywanie często odwiedzanych miejsc parkingowych, dzięki czemu samochód automatycznie rozpozna lokalizację za pomocą GPS. Gdy tak się stanie, pojazd zapamięta dokładną pozycję, aby umożliwić idealne parkowanie za każdym razem – jest to szczególnie przydatne w przypadku niewielkich przestrzeni.
Technologia AVM może ponadto ułatwić kierowcy bezpieczne włączenie się do ruchu, gdy widoczność na wjeździe jest ograniczona. System wykorzystuje szerokokątną przednią kamerę do wyświetlania widoku z przodu maski, rzutowanego na centralny ekran. Podobnie jak w przypadku funkcji pamięci lokalizacji miejsca parkingowego, lokalizacje o ograniczonej widoczności mogą być przechowywane w pamięci GPS systemu kamer 360°, co umożliwia ich automatyczną aktywację.
Wprowadzono również pewne zmiany w elementach graficznych wyświetlanych na ekranie informacyjnym zegarów cyfrowych TFT za kierownicą. Wygląd tarcz na wyświetlaczu zmienia się na czerwony w trybie sportowym, zielony w trybie Eco lub jasnoszary w trybie standardowym – zarówno w normalnym, jak i rozszerzonym trybie widoku.
Dodano także tryb minimalny, który ogranicza ryzyko rozproszenia uwagi kierowcy, ponieważ wyświetla tylko wybrany bieg, tryb jazdy oraz prędkość. W wersjach z napędem e-POWER ekran przepływu energii jest teraz dostępny w trybie widoku normalnego.
Udoskonalony został również pakiet systemów wspomagania kierowcy. Po pierwsze, funkcje automatycznego hamowania awaryjnego zostały skalibrowane w celu skuteczniejszego wykrywania zagrożeń i szybszej reakcji w przypadku ryzyka kolizji. Dotyczy to hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów oraz innych pojazdów.
W sytuacji hamowania awaryjnego aktywowanie są światła awaryjne, które pulsują w celu zwrócenia uwagi kierowców pojazdów jadących z tyłu. Funkcja ta aktywuje się w przypadku nagłego naciśnięcia hamulca przy prędkości powyżej 60 km/h. System utrzymywania pasa ruchu jest teraz automatycznie włączany podczas uruchamiania pojazdu i jednocześnie aktywuje systemy ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz zapobiegania niezamierzonej zmianie pasa ruchu przy prędkościach powyżej 60 km/h.
Udoskonalony został także inteligentny system utrzymywania prędkości, który pomaga kierowcy dostosować jazdę do obowiązującego ograniczenia prędkości z wykorzystaniem zarówno kamery odczytującej znaki drogowe z ograniczeniem prędkości, jak i danych GPS. Do istniejącej już migającej ikony, która zwraca uwagę kierowcy na przekroczenie dozwolonej prędkości, dochodzi teraz sygnał dźwiękowy, który włącza się, gdy prędkość nie zostanie zmniejszona.
Nowością w odświeżonym Nissanie Qashqai jest tryb wspomagania kierowcy, który pozwala dostosować poziom interwencji różnych technologii wspomagania zgodnie z preferencjami kierowcy. Indywidualne ustawienia, zapisane w profilu kierowcy, można łatwo włączyć przy użyciu przycisku menu skrótów na lewym ramieniu kierownicy i potwierdzeniu przyciskiem „OK”.
Odświeżony Qashqai jest pierwszym pojazdem w europejskiej gamie Nissana z wbudowanym pakietem usług Google (w ramach systemu informacyjno-rozrywkowego NissanConnect).
Nowa generacja Nissana Qashqai ma oczywiście znakomicie przyjęty przez klientów napęd e-POWER. Przypomnijmy jego zasadę. Silnik benzynowy generuje energię elektryczną, która jest wykorzystywana do napędzania kół. Jest to znacznie prostsze rozwiązanie niż w przypadku wielu tradycyjnych hybryd dostępnych obecnie w sprzedaży. Istotą układu napędowego e-POWER jest brak skrzyni biegów. Koła napędzane są w nim wyłącznie przez silnik elektryczny.
Bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika elektrycznego na koła oznacza natychmiastowy, wysoki moment obrotowy oraz szybkie i płynne reakcje. Efektem są wrażenia jak podczas jazdy samochodem w pełni elektrycznym bez konieczności myślenia o ładowaniu – jest to swego rodzaju etap pośredni dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na przejście na samochód w 100% elektryczny.
Jedyną rolą zaawansowanego, 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem – z technologią zmiennego stopnia sprężania – jest generowanie energii elektrycznej, która jest przekazywana przez falownik do silnika elektrycznego o mocy 140 kW lub akumulatora o pojemności 1,8 kWh (lub obu, w zależności od sytuacji na drodze). Silnik pracuje cicho w tle, aby zapewnić niezbędne ładowanie akumulatora oraz silnika elektrycznego.
Podobnie jak w pojazdach z napędem wyłącznie elektrycznym, system e-POWER odzyskuje energię podczas hamowania, aby przekazać ją z powrotem do akumulatora. Kierowca może również wybrać tryb B na „dźwigni przełożeń”, aby uzyskać wyższy poziom odzyskiwania energii podczas hamowania.
Opracowana przez Nissana funkcja e-Pedal Step umożliwia jazdę przy użyciu samego pedału przyspieszenia – po zwolnieniu pedału gazu następuje hamowanie. Nie oznacza to, że hamulec nie jest w ogóle potrzebny. System e-Pedal Step będzie hamował pojazd tylko do momentu osiągnięcia prędkości „pełzania”, podobnie jak przy tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Pełne zatrzymanie wymaga zatem użycia hamulca.