Strona główna/Testy/Renault Espace (2023) - test, dane techniczne, cennik

Renault Espace (2023) - test, dane techniczne, cennik

23 stycznia 2024

Co jako pierwsze przychodzi nam do głowy, jeśli pomyślimy: Renault Espace? Oczywiście minivan. Espace jest modelem, który przeniósł ze Stanów Zjednoczonych do Europy wizję nowoczesnego samochodu rodzinnego, a pierwsza generacja tego modelu uchodzi za absolutnego prekursora tego przez lata bardzo popularnego segmentu.

Ile więc w Espace VI generacji pozostało tego kultowego kanciastego vana? Niewiele. Nowy Espace to typowy przedstawiciel dużych, rodzinnych SUV-ów. Obecnie każdy producent chce, a właściwie powinien mieć w swojej ofercie takie auto. I nic w tym dziwnego. Trzeba jednak zaznaczyć, że jeszcze V generacja Espace wyraźnie czerpała ze stylistyki minivana, prezentując jej nowoczesną ewolucję i dopiero najnowsza generacja modelu wyraźnie zerwała ze stylistyką wymierającego już segmentu minivanów.

To, co dziwi w kontekście najnowszej generacji Renault Espace, to dobór nazwy, ponieważ technicznie rzecz biorąc nowy Espace jest następcą Koleosa lub po prostu trochę większym Renault Austral. Mowa tu oczywiście tylko o stylistyce i kształcie nadwozia, ponieważ pod względem wyposażenia i komfortu jazdy Renault Espace jest od Australa wyraźnie lepsze. Cechą, która łączy pierwszą i obecną generację Renault Espace, jest na pewno określenie "rodzinny" i być może to przemawiało za projektantami Renault, gdy szukali nazwy dla swojego największego SUV-a. Renault Espace 2023 jest więc bardzo dobrym przykładem tego, jak obecnie konsumenci widzą samochód rodzinny.

Renault Espace 2023 - wygląd i wymiary


Linia nadwozia Renault Espace 2023 jest bardzo elegancka i w typowy dla SUV-ów segmentu D zachowawcza i stonowana. Nie jest to jednak w żaden sposób zarzut, a jedynie stwierdzenie faktu. Uważam, że samochód o tak dużych rozmiarach (472 cm długości) nie potrzebuje stylistycznych wodotrysków.

Tym, co wyróżnia Renault Espace VI generacji od innych przedstawicieli segmentu jest charakterystyczny grill oraz reflektory przednie full led adaptive vision. Tożsame z innymi modelami producenta są też tylne lampy LED, które tutaj również są bardzo obszerne i praktycznie łączą się w pobliżu logo marki. Jest to element, który Renault opracowało do perfekcji i chociaż reflektory w technologii Full Led stały się standardem w nowych samochodach, to kształt tylnych lamp w Renault nadal robi wrażenie i jest znakiem rozpoznawczym każdego modelu marki. Design zewnętrzny samochodu podkreślają 20-calowe dwukolorowe alufelgi testowanej wersji Esprit Alpine, nadające pojazdowi nowoczesny wygląd i trochę sportowego charakteru. Kolor i wzór felg idealnie współgrają ze specjalnym satynowym lakierem "schiste", który również jest elementem dostępnym jedynie w bardziej sportowej wersji wyposażenia Esprit Alpine.

Nowe Renault Espace - wymiary wnętrza i wyposażenie


Wymiary Espace 2023 wskazują na to, że we wnętrzu nie powinno brakować miejsca i tak też jest w rzeczywistości. Przy wzroście do 180 cm miejsca na nogi zarówno z przodu jak i z tyłu jest więcej niż wystarczająco, a i wyższe osoby nie będą narzekały na brak przestrzeni, dzięki typowo dla samochodów tej klasy wysoko poprowadzonej linii dachu. Fotel kierowcy oferuje doskonałą ergonomię i dobrze sprawdza się w dłuższych trasach, a drugi rząd siedzeń posiada opcję regulacji pochylenia oparcia, co nie jest oczywistym dodatkiem w tej klasie. W testowanym egzemplarzu tylną kanapę można było wyregulować również w płaszczyźnie przód-tył co również jest bardzo praktyczną, a w ostatnich latach zapomnianą opcją.

Na wyróżnienie w nowym Renault Espace zasługują multimedia. Zastosowano tutaj bowiem nowy system OpenR link, opracowany we współpracy z Google. System jest o niebo lepszy od poprzednika pod każdym względem, poczynając od szybkości działania, aż po ergonomię. Autorską nawigację zastąpiono w tym przypadku mapami Google z nieograniczonym dostępem do internetu. Jest to strzał w dziesiątkę oraz rozwiązanie, które w mojej opinii powinno być wprowadzane stopniowo przez każdego producenta. System oferuje także bezprzewodowy Apple Car Play i Android Auto.

W wersji Esprit Alpine uwagę zwraca obecność tapicerki z wysokiej jakości tkaniny Latis Bright, której niebieskie przeszycia dodają wnętrzu sportowego stylu. W testowanym egzemplarzu materiałowa tapicerka połączona była z alcantarą, którą obszyto kierownicę i wiele elementów deski rozdzielczej. Na pochwałę zasługuje także spasowanie elementów wnętrza. Renault często odstawało w tym aspekcie od konkurencji, ale nowe Renault Espace zdecydowanie odcina się od tej niechlubnej tradycji.

Bardzo fajnym elementem, który pozytywnie wpłynął na ergonomię wnętrza, jest umiejscowienie dźwigni zmiany biegów w manetce przy kierownicy. Dzięki temu zabiegowi nowe Espace zyskało ogromny schowek w konsoli środkowej z ruchomą pokrywą, na której umieszczono ładowarkę indukcyjną.

Renault Espace VI (2023) - dane techniczne, osiągi


Nowe Renault Espace oferowane jest obecnie tylko w jednej wersji silnikowej. Z oferty zniknęły dostępne jeszcze w poprzedniej generacji silniki wysokoprężne 1.6 dCi oraz klasyczne benzyny 1.6 i 1.8 TCe. Obecnie oferowany napęd to klasyczna hybryda, składająca się z dwóch silników (spalinowy i elektryczny). Silnik spalinowy na papierze może nieco rozczarowywać, ponieważ jest to 3-cylindrowa jednostka 1.2 turbo 131 KM (TCe), znana z dużo mniejszych modeli Renault. Jednak przy współpracy z silnikiem elektrycznym o mocy 68 KM łączna moc układu z akumulatorem trakcyjnym to już 200 KM i maksymalny moment obrotowy, wynoszący 205 Nm. Nie są to oczywiście zawrotne wartości (szczególnie przy masie pojazdu, wynoszącej ponad 1600 kg), ale wystarczające żeby sprawnie napędzić samochód zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie po drogach szybkiego ruchu. Charakterystyka hybrydy sprawia, że wrażenia podczas przyspieszania są lepsze niż można byłoby się tego spodziewać.

Samochód w wersji wersji E Tech Full Hybrid ma 3 tryby jazdy, które nieco zmieniają charakterystykę zespołu napędowego oraz skrzyni biegów jednak nie oznacza to, że tryb sport jest w stanie zmienić Espace w sportowego demona.

Testowana wersja wyposażona była w System 4Control Advanced, czyli technologię 4 kół skrętnych. Jest to jedna z opcji, na której moim zdaniem nie warto oszczędzać i warto jest w nią doposażyć swój egzemplarz. System sprawia, że do 60 km/h tylne koła wychylają się w przeciwnym kierunku do kierunku jazdy, przez co zauważalnie zmniejsza się promień skrętu, a prawie 5 metrowy kolos zawraca praktycznie "w miejscu". Powyżej 60 km/h natomiast koła tylnej osi skręcają w tym samym kierunku, co przednie i znacznie polepszają prowadzenie w zakrętach.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h deklarowane przez producenta to 8,8 sekundy. Mnie podczas testu udało się osiągnąć niecałe 10 sekund, jednak trzeba zaznaczyć, że panowały wtedy bardzo trudne warunki drogowe. Można więc założyć, że przy suchej nawierzchni obiecywany przez Renault wynik jest realny.

Prędkość maksymalna nowego Renault Espace jest wg katalogu elektronicznie ograniczona do 180 km/h i rzeczywiście po osiągnięciu tej prędkości samochód nie pojedzie ani o kilometr na godzinę szybciej.

Renault Espace 2023 - technologia i bezpieczeństwo


Nowy Espace jest wyposażony w szereg nowoczesnych technologii, które zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Systemy asystujące kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat czy system monitorowania martwego pola, czynią jazdę bardziej relaksującą i bezpieczniejszą. Pojazd wykorzystuje również zaawansowane technologie multimedialne, w tym system kamer 360 st., co sprawia że parkowanie bądź co bądź pokaźnych rozmiarów pojazdem nie stanowi większego wyzwania.

Espace VI generacji - ekologia i ekonomia


Espace VI jest przykładem tego, jak marka Renault podejmuje wyzwania związane z ekologią. Dzięki zastosowaniu hybrydowego układu napędowego E Tech Full Hybrid, francuski SUV zapewnia znaczne oszczędności paliwa, co przekłada się na niższe emisje CO2. Jest to krok w kierunku bardziej zrównoważonej motoryzacji, co jest szczególnie ważne w kontekście konieczności dostosowywania się do co raz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin.

Renault Espace 2023 - wrażenia z jazdy, opinie


Jazda nowym Renault Espace należy zdecydowanie do tych relaksujących i dostojnych. SUV jak to SUV - swoimi gabarytami nie zachęca do agresywnego naciskania na pedał gazu, a raczej wykorzystywania maksymalnie możliwości ekonomicznej jazdy. W kwestii prowadzenia, należy wrócić jeszcze do systemu 4Control Advanced. Efektem ubocznym skrętnej tylnej osi jest specyficzne prowadzenie podczas delikatnych odchyleń kierownicy w jeździe na wprost. Podczas pierwszych kilometrów testu miałem wrażenie że w aucie "ucieka" tylna oś, jak gdyby samochód wpadał w nadsterowny poślizg. Jest to jednak tylko wrażenie, do którego można dość szybko przywyknąć.

Nowym Espace, dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego bardzo przyjemnie przemieszcza się w warunkach miejskich, a spore wymiary nadwozia nie stanowią problemu w manewrowaniu czy pokonywaniu ciasnych uliczek. Bardzo pomocne są w takich sytuacjach systemy wspomagające jazdę, które bardzo sprawnie reagują gdy tylko zbliżamy się do najmniejszej przeszkody.

Trasa z prędkościami do 130-140 km/h to standardowe dla SUV'ów szumy w okolicach dachu i słupków A. Nie są one jednak dużo bardziej słyszalnej niż w samochodach konkurencji takich jak Skoda Kodiaq, czy Seat Tarraco.

Renault Espace VI - spalanie


Średnie zużycie paliwa Renault Espace 2023 nie tylko jak na SUV-a jest imponująco niskie. W cyklu mieszanym WLTP deklaruje 4,6 l/100km. To oczywiście tylko pobożne życzenie lub ewentualnie wynik do osiągnięcia w zaciętym pojedynku ecodrivingowym. Realne zużycie paliwa w cyklu mieszanym, które udało się uzyskać podczas ponad 300 kilometrów jazdy próbnej, to 7,4 l/100 km. Przy spokojniejszym stylu jazdy można spokojnie "urwać" jeszcze 0,5 litra, co daje spalanie poniżej 7 l/100 km. Jak na samochód o takich gabarytach, w opcji mieszczący nawet 7 osób, uważam że jest to bardzo dobry wynik.

Dzięki zastosowaniu hybrydowej technologii E-Tech, Espace 2023 jest więc ekonomiczne i ekologiczne, co czyni go doskonałym wyborem dla świadomych użytkowników.




Renault Espace 2023 występuje obecnie w trzech wersjach wyposażeniowych. Podstawowa, choć już dość dobrze wyposażona wersja Techno, testowana odmiana Esprit Alpine, która klasyfikowana jest jako ta usportowiona oraz flagowa odmiana Iconic, która cechuje się najbardziej luksusowym wyposażeniem wnętrza i prawie maksymalną opcją wyposażenia jeśli chodzi o multimedia i systemy bezpieczeństwa. Bazowe Techno kosztuje obecnie 192 900 zł. Espace Esprit Alpine wyceniane jest na 206 900 zł, natomiast odmiana Iconic na 216 900 zł.



Kolejne generacje Renault Espace cieszyły się dużym uznaniem użytkowników. Nowy model jest SUV-em, czyli samochodem zupełnie innym od poprzednika, co nie oznacza, że złym. Renault musiało dostosować się do obecnie panujących realiów i motoryzacyjnych trendów, a przede wszystkim do oczekiwań nabywców. Poprzednia generacja Espace i tak była już jednym z ostatnim przedstawicieli segmentu rodzinnych vanów, co nie przełożyło się na spektakularny sukces sprzedażowy.

Renault Espace VI generacji to nadspodziewanie solidny i dobrze wyposażony nowoczesny SUV, który jak za cenę oscylującą w okolicach 200 000 zł oferuje naprawdę wiele - chociażby wspomnianą skrętną tylną oś, której próżno szukać u innych przedstawicieli tego segmentu. Jest to świetny wybór dla rodzin i osób ceniących sobie komfort i innowacyjność w motoryzacji.


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: