Grupa Volkswagen zakończyła sprzedaż swoich udziałów w Volkswagen Group Rus LLC, w tym jej lokalnych spółek zależnych (Volkswagen Components and Services LLC, Scania Leasing LLC, Scania Finance LLC, Scania Insurance LLC) firmie Art-Finance LLC, która jest wspierana przez rosyjskiego dealera Avilon.
Wraz z rejestracją transakcji własność udziałów w kapitale zakładowym Volkswagen Group Rus LLC i jej spółek zależnych przechodzi ze sprzedających na kupującego.
Nowy właściciel obejmie wszystkie udziały w rosyjskich spółkach zależnych. Transakcja została zatwierdzona przez rosyjskie władze rządowe.
Transakcja obejmuje zakłady produkcyjne w Kałudze, strukturę importera (działalność dystrybucyjna i posprzedażna) oraz działalność magazynową i finansową wraz ze wszystkimi powiązanymi z nią pracownikami.
Już w marcu 2022 roku Zarząd Grupy Volkswagen AG informował, że W związku z rosyjską agresją na Ukrainę i wynikającymi z niej konsekwencjami, podjął decyzję o wstrzymaniu do odwołania produkcji pojazdów w Rosji. Decyzja ta dotyczyła rosyjskich zakładów produkcyjnych w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie. Ze skutkiem natychmiastowym wstrzymany został wtedy również eksport pojazdów do Rosji.
Zakład LLC Volkswagen Group Rus znajdował się w parku technologicznym Grabtsevo w Kałudze, 170 kilometrów na południowy zachód od Moskwy. Całkowita powierzchnia zakładu wynosiła 2 100 000 metrów kwadratowych. Zakład posiadał pełne zaplecze produkcyjne, w tym blacharnię, lakiernię i montażownię, a także własne bocznice kolejowe.
Samochody Volkswagena i Skody były produkowane w Niżnym Nowogrodzie na podstawie umowy z GAZ, spółką Basic Element Group. Jednostka produkująca silniki znajdowała się w Kałudze. Zakład ten produkował silnik benzynowy EA211 o pojemności 1,6 litra. Które trafiały do produkowanych w Kałudze Volkswagenów Polo i Skoda Rapid oraz wytwarzanych wspólnie z GAZ w Niżnym Nowogrodzie Octavii, Karoq i Volkswagena Taos.
Nie mamy informacji jaki będzie dalszy los przejętych przez Art-Finance LLC fabryk Volkswagena w Rosji.