Ford Kuga jest kompaktowym, 5-osobowym SUV-em, zaliczanym do segmentu C. Jego koncepcyjny model został zaprezentowany w 2006 roku, a finalna wersja pierwszej generacji trafiła do produkcji w 2008 roku. Samochód utrzymany był w stylistyce zgodnej z ówczesnymi założeniami marki, opartymi na Kinetic Design, które można było zauważyć także w innych modelach koncernu, np. Mondeo, S-max czy Fiesta. W 2010 roku Ford Kuga został poddany liftingowi — wzbogacono jego wersje wyposażenia oraz zmodyfikowano jednostki napędowe.
W 2013 roku premierę miała druga generacja SUV-a, która powstała na tej samej płycie podłogowej, co Ford Focus. Nowa odsłona modelu została zbudowana zgodnie z koncepcją One Ford, polegającą na braku różnic w nazewnictwie modelowym na rynkach amerykańskich i europejskich. Trzy lata później nastąpił facelifting drugiej generacji Kuga — pojazd zyskał nowy przód i stał się podobny do większego modelu koncernu — Forda Edge. Dodatkowo otrzymał masywną atrapę chłodnicy, która znacznie wyróżniała odświeżoną wersję pojazdu.
Najnowsza generacja Forda Kuga produkowana jest od 2019 roku i oferuje wyraźne zmiany zewnętrzne. Samochód został znacznie powiększony, co zakwalifikowało go do wyższej klasy SUV-ów, gdzie konkuruje z modelami takimi, jak np. Toyota RAV4 czy Seat Tarraco. Ford Kuga trzeciej generacji jest dłuższy od starszej generacji o 105 mm i szerszy o 45 mm, co wpływa na ilość miejsca w kabinie pasażerskiej.
Koncern oferuje najnowszą generację Kuga z silnikami benzynowymi, diesla oraz w wersji hybrydowej, w tym także hybrydę typu plug-in. W zależności od jednostki napędowej może być ona sprzężona z manualną 6-stopniową skrzynią biegów lub automatyczną — również 6-biegową. Model występuje z napędem na przednią oś lub AWD oraz w 4 wersjach wyposażenia: Trend, Titanium, St-Line i Vignale.