Ford Puma pojawił się na rynku w 1997 roku, a jego pierwsza generacja była konstrukcyjnie spokrewniona z Fordem Fiesta. Model ten posiadał charakterystyczną linię nadwozia w wersji coupe, która wyznaczała ówczesny kierunek rozwoju rynku motoryzacyjnego — zwłaszcza w segmencie samochodów sportowych. Ford Puma cieszył się dużą popularnością nie tylko wśród kierowców, ale i ekspertów, o czym świadczy przyznanie mu nagrody Samochód roku TOPGear w 1998 roku oraz tytułu najlepszego sportowego samochodu według What Car w 2001 roku.
W 2019 roku amerykański koncern zaprezentował zupełnie nowy model Forda Puma — kompaktowego crossovera klasy średniej z segmentu B. Pojazd wyróżniały charakterystyczne, obłe kształty, duża atrapa chłodnicy, a także opływowe reflektory przednie na krawędziach maski i stosunkowo niewielka powierzchnia szyb. Forda Puma można zakupić z silnikami benzynowymi — trzycylindrowymi, turbodoładowanymi jednostkami o pojemności 1.0 L, spośród których najmocniejsza generuje moc 125 KM.
W 2020 roku zaprezentowany został także Puma w sportowej wersji ST, pod maską którego znajduje się silnik benzynowy o mocy 200 KM i pojemności 1.5 L; diesel o pojemności 1.5 L i mocy 120 km lub silnik hybrydowy — w najmocniejszym wariancie o pojemności 1.0 L i mocy 155 KM. W każdej wersji jednak przeniesienie napędu następuje na przednią oś, lecz w zależności od modelu pojazd można nabyć z manualną 6-biegową skrzynią lub 7-stopniową automatyczną DCT.
Ford Puma dostępny jest łącznie w ośmiu wersjach wyposażenia, a w jego podstawowym wariancie znajdziemy m.in.: Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), system ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania, a także układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach.