Strona główna/Na drodze/70 nowych fotoradarów. Dla bezpieczeństwa czy sposób na mandaty?

70 nowych fotoradarów. Dla bezpieczeństwa czy sposób na mandaty?

Krzysztof KrzyżanowskiAutor

Na polskich drogach pojawi się 70 nowych fotoradarów TraffiStar SR390. Za dostawę i montaż odpowiada firma Lifor. Urządzenia te staną w miejscach gdzie podobno kierowcy jeżdżą za szybko, co jest główną przyczyną wypadków. Czy zwiększenie liczby fotoradarów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, czy jest to jedynie kolejny sposób na mandaty, a co za tym idzie wpływu do budżetu?

Fotoradary staną w miejscach gdzie podobno kierowcy jeżdżą za szybko. Fot. Lifor/Maria Odrowąż
Fotoradary staną w miejscach gdzie podobno kierowcy jeżdżą za szybko. Fot. Lifor/Maria Odrowąż

Nowoczesna technologia w służbie bezpieczeństwa

Fotoradary TraffiStar SR390 to nowoczesne technologicznie urządzenia, które mogą pracować w różnych warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Automatycznie rozpoznają rodzaj pojazdu oraz jego tablice rejestracyjne, a także potrafią monitorować kilka pasów ruchu jednocześnie. Dzięki temu zapewniają ciągły nadzór nad ruchem i skutecznie wyłapują kierowców, którzy przekraczają dozwoloną prędkość.

Gdzie pojawią się nowe fotoradary?

Lokalizacje zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Najwięcej nowych fotoradarów pojawi się w województwach:

  • wielkopolskim – 11 urządzeń,
  • dolnośląskim – 10 urządzeń,
  • mazowieckim – 8 urządzeń.

Każda lokalizacja będzie oznakowana odpowiednim znakiem drogowym, a same fotoradary będą miały żółtą obudowę, by były dobrze widoczne dla kierowców.

Czy fotoradary rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo?

Statystyki wskazują, że obecność fotoradarów znacząco wpływa na ograniczenie prędkości pojazdów. W 2024 roku system CANARD zarejestrował ponad 719 tys. wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości. W miejscach objętych monitoringiem liczba wypadków spada, a kierowcy częściej stosują się do obowiązujących przepisów.

Jednak pojawiają się również głosy krytyki. Niektórzy kierowcy uważają, że fotoradary są jedynie sposobem na łatwe generowanie mandatów i nie przyczyniają się do realnej poprawy bezpieczeństwa, lecz są narzędziem fiskalnym.

Chińskie SUVy dostępne od ręki

Harmonogram realizacji projektu

Firma Lifor ma 71 tygodni na dostawę i instalację urządzeń. Pierwszy fotoradar ma zostać zamontowany w ciągu 50 tygodni. Proces instalacji obejmuje:

  1. Analizę lokalizacji pod kątem możliwych barier technicznych.
  2. Przygotowanie infrastruktury – konstrukcje wsporcze, przyłącza energetyczne.
  3. Testy i integrację z systemem CANARD.


Koszty przedsięwzięcia

Koszt instalacji jednego fotoradaru TraffiStar SR390 wynosi ok. 240 tys. zł. Całkowita wartość kontraktu opiewa na 16,8 mln zł, a jego finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Czy kierowcy mają się czego obawiać?

Wprowadzenie nowych fotoradarów to element szerszej strategii poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W 2024 roku na drogach krajowych odnotowano 21 528 wypadków, w których życie straciło 1 881 osób. Choć liczba ofiar zmniejszyła się o 0,6%, liczba wypadków wzrosła o 2,8% w porównaniu z rokiem 2023.

Nadmierna prędkość to nadal jedna z głównych przyczyn tragicznych zdarzeń na drogach. Czy nowe fotoradary będą skutecznym narzędziem prewencyjnym, czy też wywołają falę niezadowolenia wśród kierowców?

Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy naszym czytelnikom.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 11508 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: