70 nowych fotoradarów. Dla bezpieczeństwa czy sposób na mandaty?
Na polskich drogach pojawi się 70 nowych fotoradarów TraffiStar SR390. Za dostawę i montaż odpowiada firma Lifor. Urządzenia te staną w miejscach gdzie podobno kierowcy jeżdżą za szybko, co jest główną przyczyną wypadków. Czy zwiększenie liczby fotoradarów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, czy jest to jedynie kolejny sposób na mandaty, a co za tym idzie wpływu do budżetu?

Nowoczesna technologia w służbie bezpieczeństwa
Fotoradary TraffiStar SR390 to nowoczesne technologicznie urządzenia, które mogą pracować w różnych warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Automatycznie rozpoznają rodzaj pojazdu oraz jego tablice rejestracyjne, a także potrafią monitorować kilka pasów ruchu jednocześnie. Dzięki temu zapewniają ciągły nadzór nad ruchem i skutecznie wyłapują kierowców, którzy przekraczają dozwoloną prędkość.
Gdzie pojawią się nowe fotoradary?
Lokalizacje zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Najwięcej nowych fotoradarów pojawi się w województwach:
- wielkopolskim – 11 urządzeń,
- dolnośląskim – 10 urządzeń,
- mazowieckim – 8 urządzeń.
Każda lokalizacja będzie oznakowana odpowiednim znakiem drogowym, a same fotoradary będą miały żółtą obudowę, by były dobrze widoczne dla kierowców.
Czy fotoradary rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo?
Statystyki wskazują, że obecność fotoradarów znacząco wpływa na ograniczenie prędkości pojazdów. W 2024 roku system CANARD zarejestrował ponad 719 tys. wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości. W miejscach objętych monitoringiem liczba wypadków spada, a kierowcy częściej stosują się do obowiązujących przepisów.
Jednak pojawiają się również głosy krytyki. Niektórzy kierowcy uważają, że fotoradary są jedynie sposobem na łatwe generowanie mandatów i nie przyczyniają się do realnej poprawy bezpieczeństwa, lecz są narzędziem fiskalnym.
Harmonogram realizacji projektu
Firma Lifor ma 71 tygodni na dostawę i instalację urządzeń. Pierwszy fotoradar ma zostać zamontowany w ciągu 50 tygodni. Proces instalacji obejmuje:
- Analizę lokalizacji pod kątem możliwych barier technicznych.
- Przygotowanie infrastruktury – konstrukcje wsporcze, przyłącza energetyczne.
- Testy i integrację z systemem CANARD.
Koszty przedsięwzięcia
Koszt instalacji jednego fotoradaru TraffiStar SR390 wynosi ok. 240 tys. zł. Całkowita wartość kontraktu opiewa na 16,8 mln zł, a jego finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Czy kierowcy mają się czego obawiać?
Wprowadzenie nowych fotoradarów to element szerszej strategii poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W 2024 roku na drogach krajowych odnotowano 21 528 wypadków, w których życie straciło 1 881 osób. Choć liczba ofiar zmniejszyła się o 0,6%, liczba wypadków wzrosła o 2,8% w porównaniu z rokiem 2023.
Nadmierna prędkość to nadal jedna z głównych przyczyn tragicznych zdarzeń na drogach. Czy nowe fotoradary będą skutecznym narzędziem prewencyjnym, czy też wywołają falę niezadowolenia wśród kierowców?
Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy naszym czytelnikom.