Leasing jest elastyczną formą finansowana. Jedną z jego zalet jest możliwość wyboru wysokiego lub niskiego wykupu samochodu po zakończeniu umowy. Sprawdź, na którą opcję się zdecydować i w jakich okolicznościach.
Czym jest wykup?
Wykup to możliwość nabycia samochodu po zakończeniu leasingu. Auto może stać się własnością Twojej firmy. Pojazd możesz też przejąć jako osoba fizyczna i korzystać z niego prywatnie.
Wykup jest opcją dostępną w leasingu operacyjnym. W przypadku leasingu finansowego, standardem jest, że leasingobiorca automatycznie staje się właścicielem pojazdu po zakończeniu umowy.
Wartość wykupu, zwana też wartością końcową, to nic innego, jak kwota, jaką zapłacisz za wejście w posiadanie auta po zapłaceniu ostatniej raty. Stawkę tę ustala się już przy podpisywaniu umowy.
Może wynosić od 1 do 50-60% wartości pojazdu (w zależności od warunków proponowanych przez leasingodawcę). Decyzja o wysokości wykupu będzie mieć wpływ na przebieg okresu leasingowego.
Zalety i wady wysokiego wykupu
W leasingu z wysokim wykupem, umawiasz się z firmą leasingową, że na koniec zapłacisz kilkadziesiąt procent wartości przedmiotu umowy. Niekoniecznie jest to wada.
Po pierwsze, przy wysokim wykupie raty miesięczne są stosunkowo niskie, a co za tym idzie, łatwiej jest zachować płynność finansową. Płacisz de facto za utratę wartości pojazdu w czasie.
Po drugie, wysoki wykup często wiąże się z małym kosztami na start. Firma leasingowa może zaproponować niski czynsz inicjalny.
Po trzecie, dzięki mniejszym niż przy niskim wykupie ratom, możesz zdecydować się na leasing samochodu z wyższej półki cenowej. Szczególnie, że środek trwały pod postacią auta możesz na koniec umowy zwrócić leasingodawcy. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzić, czy faktycznie rezygnacja z wykupu będzie możliwa. Sprawdź Ogólne Warunki Umowy Leasingu przed podpisaniem dokumentów.
Wysoki wykup ma też wady. W sytuacji, w której firma leasingowa oferuje Ci opcję odstąpienia od wykupu, może narzucić limit kilometrów. Bardziej restrykcyjny, niż przy innej formie umowy.
Ponadto, chociaż raty mogą być małe, to całkowity koszt leasingu może być wyższy w porównaniu z niskim wykupem. Jeżeli zdecydujesz się na przejęcie auta, musisz też przygotować się na duży, końcowy wydatek jednorazowy.
Kolejną wadą jest to, że w przypadku znacznej utraty wartości pojazdu (np. wynikającej ze szkody całkowitej), istnieje ryzyko, że trzeba będzie zapłacić rekompensatę leasingodawcy. Dlatego ważne jest, żeby przy wysokim wykupie mieć ubezpieczenie GAP.
Plusy i minusy niskiego wykupu
Niski wykup to odwrotność wysokiego niemal pod każdym względem. Zamiast niskich rat – wysokie. W miejsce małej opłaty wstępnej – spory czynsz inicjalny.
Niski wykup ma jednak zalety. Wprawdzie comiesięczne koszty mogą być dużym obciążeniem, ale za to po zakończeniu leasingu samochód możesz przejąć nieraz za symboliczną kwotę. Poza tym, limit kilometrów może być mniej restrykcyjny w porównaniu z wysokim wykupem lub może wcale nie obowiązywać. Całkowity koszt leasingu może też być mniejszy.
Wysoki czy niski wykup samochodu w leasingu? Co wybrać?
Decyzja o tym, co będzie dla Ciebie lepsze, wysoki czy niski wykup, powinna zależeć m.in. od tego, co chcesz zrobić z samochodem po zakończeniu leasingu oraz sytuacji finansowej Twojego przedsiębiorstwa.
Wysoki wykup może być korzystniejszy, jeśli:
- priorytetem są niskie koszty początkowe i niskie wydatki miesięczne – może to być szczególnie ważne dla start-upów,
- nie planujesz wykupywać pojazdu po zakończeniu umowy,
- chcesz użytkować samochód wysokiej klasy,
- zamierzasz od razu sprzedać samochód po odkupie – możesz uniknąć wysokiego podatku dochodowego, dzięki wysokiej kwocie wykupu.
Niski wykup może być dla Ciebie, jeżeli:
- całkowity koszt leasingu jest dla Ciebie ważniejszy, niż miesięcznie wydatki,
- masz zamiar dalej korzystać z samochodu po wykupie,
- chcesz wziąć w leasing auto używane – zazwyczaj nie będzie to możliwe przy wysokim wykupie,
- zależy ci na tym, żeby limit kilometrów nie ograniczał Twoich działań.
Nie wiesz, co wybrać? Zdecyduj później
W klasycznym leasingu, decyzję związaną z wykupem i jego wysokością musisz zwyczajowo podjąć już na samym początku. W trakcie użytkowania samochodu, Twoje potrzeby mogą się jednak zmienić. Pierwotny plan związany z finansowaniem auta może był daleki od tego, czego w danym momencie działalności oczekujesz.
Nie chcesz martwić się tym, co będzie za kilka lat? Możesz wybrać opcję, która pozwoli Ci odłożyć decyzję w czasie, czyli połączenie leasingu i wynajmu.
Model finansowania samochodu proponowany przez VEHIS, daje Ci duży wybór. Na początku wybierasz, czy umowa ma trwać 36, 48 czy 60 miesięcy, wysokość opłaty wstępnej (od 1%) i wykup (od 1 do 50%).
Ramy nie są jednak sztywne. VEHIS gwarantuje elastyczność. O tym, jak faktycznie ma wyglądać spłata i działania po zakończeniu umowy, decydujesz wtedy, gdy Ci to odpowiada. Możesz wykupić auto za umówioną na starcie kwotę. Samochód możesz też zwrócić po zakończeniu leasingu. Kolejną opcją jest przedłużenie umowy i rozłożenie wartości wykupu na raty. Ponadto, auto możesz zwrócić w dowolnym momencie i na przykład wymienić na inny model.
Wysoki i niski wykup samochodu z leasingu – podsumowanie
Wykup niski i wysoki determinuje, jak będzie wyglądać okres, w którym korzystasz z leasingowanego samochodu, głównie pod względem finansowym. Najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać znajdziesz poniżej.