Strona główna/O leasingu/Leasing samochodu powyżej 150 tys. zł

Leasing samochodu powyżej 150 tys. zł

Wojtek KaczałekAutor

Leasing drogiego samochodu osobowego, o wartości powyżej 150 tys. zł, wiąże się z określonymi ograniczeniami podatkowymi. Zrozumienie tych zasad to klucz do optymalizacji kosztów i pełnego wykorzystania dostępnych ulg. Sprawdź, jak poprawnie rozliczyć leasing samochodu o wysokiej wartości. Zapoznaj się z przykładami dotyczącymi odliczenia VAT, amortyzacji i wykupu.

BMW 530e
BMW 530e

Co oznacza limit 150 000 zł w leasingu?

Limit 150 tys. zł to maksymalna wartość samochodu osobowego, do której możesz zaliczyć opłaty związane z leasingiem (takie jak rata, opłata wstępna czy wykup) do kosztów uzyskania przychodu (KUP). Mechanizm ten ma na celu ograniczenie odliczeń dla najdroższych pojazdów. Dla aut z napędem elektrycznym (oraz wodorowych) limit ten jest wyższy i wynosi 225 tys. zł.

Jeśli wahasz się, czy zdecydować się na leasing samochodu już teraz, czy w przyszłym roku, weź pod uwagę, że od 2026 roku planowane jest dodatkowe zróżnicowanie dla aut spalinowych w zależności od emisji dwutlenku węgla:

  • 100 tys. zł – dla emisji powyżej 50 g/km,
  • 150 tys. zł – dla emisji do 50 g/km.

Co ważne, wspominane limity 150 tys. i 225 tys. zł dotyczą części kapitałowej opłat leasingowych (czyli czynszu inicjalnego i części raty odpowiadającej spłacie wartości auta). Część odsetkowa raty leasingowej nie jest objęta limitem i zawsze możesz ją w całości zaliczyć do KUP. Ograniczenie stosuje się również do dobrowolnych ubezpieczeń (np. autocasco, GAP), natomiast obowiązkowe OC podlega pełnemu odliczeniu bez względu na wartość auta.

Jak obliczyć proporcję kosztów do odliczenia?

Jak dokonywać rozliczeń, skoro nie możesz zaliczyć pełnej kwoty opłat leasingowych do kosztów, gdy wartość samochodu przekracza odpowiedni limit (150 tys. zł lub 225 tys. zł)? Nie stosuje się tutaj zasady, która by funkcjonowała w sposób: odliczasz co miesiąc całość raty leasingu samochodu przez dany okres, aż osiągniesz barierę 150 tys. zł i koniec. Jest to nieco bardziej skomplikowane i wymaga zastosowania obliczeń.

Ustawodawca nakazuje stosowanie zasady proporcjonalności. Proporcję ustala się według wzoru:

(limit/wartość pojazdu) x 100% = procent kosztów do odliczenia.

Przykłady obliczania proporcji w leasingu samochodu powyżej 150 tys.

Leasingujesz samochód spalinowy o wartości rynkowej 200 000 zł. Twoja miesięczna rata leasingowa wynosi 2000 zł netto + VAT.

Krok po kroku wygląda to następująco:

1. Oblicz proporcję: 150 000 zł/200 000 zł = 0,75 (75%).

2. Do kosztów uzyskania przychodu zaliczasz: 2000 zł x 75% = 1500 zł netto miesięcznie (plus odpowiednią część VAT, o czym za chwilę).

Przykład dla auta elektrycznego (przedsiębiorca niepłacący VAT) i leasingu samochodu o wartości rynkowej 300 000 zł brutto. Twoja miesięczna rata leasingowa to 3690 zł brutto (co odpowiada wartości netto 3000 zł +23% VAT = 690 zł VAT).

1. Oblicz proporcję: 225 000 zł / 300 000 zł = 0,75 (75%).

2. Do KUP zaliczasz: 3690 zł x 75% = 2767,50 zł miesięcznie (całość jako koszt, bez rozdzielenia netto i VAT).

Zasada proporcjonalności dotyczy zarówno rat miesięcznych, jak i jednorazowej opłaty wstępnej (czyli czynszu inicjalnego). Proporcja ustalona na początku umowy obowiązuje przez cały jej okres. Jeśli wyczerpiesz limit zaliczania opłat leasingowych przed końcem leasingu (np. przy wysokiej opłacie wstępnej), kolejne raty nie będą podlegały już odliczeniu w części kapitałowej (odliczenie dalej dotyczy części odsetkowej).

Czy można odliczyć pełny VAT?

Kwestia odliczenia VAT w leasingu samochodu powyżej 150 tys. lub 225 tys. zł zależy od tego, w jaki sposób użytkujesz pojazd. Masz możliwość odliczenia pełnego podatku VAT (100%) z opłat leasingowych, ale jest to związane ze spełnieniem odpowiednich warunków:

1. Wyłączne użytkowanie służbowe: samochód osobowy możesz używać jedynie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jakikolwiek użytek prywatny dyskwalifikuje pełne odliczenie.

2. Prowadzenie ewidencji przebiegu: Ty lub inne osoby w Twojej firmie korzystające z przedmiotu leasingu, musicie skrupulatnie dokumentować każdą przejechaną trasę służbową (data, trasa, cel, przebieg). Brak takiej ewidencji automatycznie oznacza uznanie auta za takie, które jest używane w sposób mieszany.

3. Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego: musisz złożyć w urzędzie skarbowym druk VAT-26, informujący o samochodzie w leasingu używanym wyłącznie do działalności gospodarczej.

4. Wewnętrzne przepisy: w Twojej firmie powinien powstać regulamin korzystania z samochodu służbowego, który jednoznacznie wyklucza możliwość używania samochodu do celów prywatnych.

Samochody elektryczne

VAT a użytkowanie mieszane samochodu w leasingu powyżej 150 tys. zł

Jeżeli wspomniane wyżej warunki nie zostaną spełnione lub od początku wiesz, że leasing samochodu osobowego ma służyć temu, aby korzystać z auta służbowo-prywatnie, odliczanie VAT wygląda następująco:

  • jesteś płatnikiem VAT: możesz odliczyć tylko 50% podatku VAT z opłat leasingowych,
  • nie jesteś płatnikiem VAT: w kosztach uwzględniasz kwoty brutto (z VAT-em), ale proporcjonalnie do limitu wartości auta.

Wpływ VAT na limity wartości, czyli 150 tys. zł to nie zawsze 150 tys. zł

Chociaż wprowadzone przez ustawodawcę limity związane z kosztem uzyskania przychodu i wartością pojazdu wydają się jasne, to finalnie mogą wyglądać różnie. Wszystko zależy od faktycznego sposobu bieżącej eksploatacji pojazdu oraz sposobu, w jaki rozliczasz (bądź nie) podatek VAT.

Jak wyglądają rzeczywiste limity dla samochodów o wartości 150 tys. lub 225 tys. zł? Podstawowa zasada:

  • stosuj wartości netto, gdy odliczasz 100% VAT (użytek wyłącznie firmowy),
  • używaj brutto, jeżeli odliczasz 50% VAT (użytek mieszany) lub nie masz VAT.

Jesteś płatnikiem VAT

Jeśli samochodu używasz tylko do celów służbowych:

  • spalinowe/hybrydowe: 150 000 zł netto (184 500 zł brutto),
  • elektryczne/wodorowe: 225 000 zł netto (276 750 zł brutto).

Możesz odliczyć 100% VAT, więc limit dotyczy wartości netto pojazdu.

Używasz pojazdu służbowo i prywatnie, czyli w sposób mieszany:

  • spalinowe/hybrydowe: 150 000 zł brutto (122 000 zł netto),
  • elektryczne/wodorowe: 225 000 zł brutto (182 927 zł netto).

W tym przypadku możesz odliczyć tylko 50% VAT, dlatego limit dotyczy wartości brutto.

Nie jesteś płatnikiem VAT

W tym wypadku:

  • spalinowe/hybrydowe: 150 000 zł brutto,
  • elektryczne/wodorowe: 225 000 zł brutto.

To najprostsze rozlicznie. Ponieważ nie odliczasz VAT, cała kwota brutto wlicza się w limit.

Jak rozliczyć wykup samochodu o wartości powyżej 150 tys. zł po leasingu?

Chcesz stać się właściciel pojazdu po zakończeniu umowy? Jeśli tak, to miej na względzie, że wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego traktowany jest jako odrębna transakcja kupna. To kluczowa zasada mająca bezpośredni wpływ na rozliczenie podatkowe.

Limit 150 tys. zł (lub 225 tys. zł dla elektryków) stosuje się bowiem ponownie, ale do ceny wykupu ustalonej w umowie leasingu, a nie do początkowej wartości pojazdu. Jeśli opłata końcowa przekracza odpowiedni limit, do kosztów uzyskania przychodu możesz zaliczyć jedynie część proporcjonalną tej ceny, obliczoną identycznym wzorem jak dla opłat leasingowych, czyli:

(limit/cena wykupu) x 100% = procent kosztu do odliczenia.

Przykładowo: ustaliłeś z leasingodawcą, że cena wykupu samochodu spalinowego wyniesie 60 tys. zł. Limit to 150 tys. zł. W związku z tym całą kwotę wykupu możesz wrzucić w koszty uzyskania przychodu w momencie finalnej transakcji. Gdyby cena wykupu wynosiła 200 tys. zł, do kosztów można byłoby zaliczyć 150 tys. zł.

Jakie są zasady amortyzacji pojazdu o wartości powyżej 150 tys. zł?

Amortyzacja samochodu powyżej 150 tys. lub 225 tys. zł zależy od rodzaju leasingu. Operacyjny i finansowy znacznie się pod tym względem różnią.

Leasing operacyjny:

  • amortyzacji dokonuje leasingodawca (firma leasingowa),
  • Ty, jako leasingobiorca, nie amortyzujesz samochodu: Twoje koszty to opłaty leasingowe (czynsz inicjalny i raty), które rozliczasz z uwzględnieniem opisanych wyżej limitów 150 tys. i 225 tys. zł i zasad proporcjonalności.

Leasing finansowy:

  • amortyzacji dokonujesz Ty, jako leasingobiorca: samochód jest ujmowany w aktywach trwałych Twojej firmy.

Tutaj też obowiązują limity. Z tego powodu odpisy amortyzacyjne możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko do wartości 150 tys. zł (dla spalinowych) lub 225 tys. zł (dla elektryków), niezależnie od rzeczywistej wartości początkowej pojazdu.

Jeśli wartość samochodu przekracza limit, amortyzujesz go, ale jedynie od kwoty limitu. Roczny odpis amortyzacyjny liczony jest od podstawy 150 tys. zł (lub 225 tys. zł), a nie od pełnej wartości auta. Stawki amortyzacji są standardowe (np. 20% rocznie dla samochodów osobowych metodą liniową).

Przykład dla leasingu finansowego: samochód spalinowy o wartości 300 tys. zł. Roczny odpis amortyzacyjny do kosztów uzyskania przychodów:

20% x 150 000 zł = 30 000 zł (a nie 20% x 300 000 zł = 60 000 zł).

Amortyzacja będzie trwała do całkowitego "zamortyzowania" limitu 150 tys. zł.

Jakie są ograniczenia w zaliczaniu kosztów eksploatacyjnych?

Kwestia wydatków eksploatacyjnych nie jest związana z limitami dotyczącymi wartości pojazdu. Stosuje się tutaj klasyczne rozliczenia, jak dla leasingu samochodu do 150 tys. zł.

Jeżeli użytkujesz auto wyłącznie służbowo:

  • możesz zaliczyć 100% udokumentowanych kosztów eksploatacyjnych do kosztów uzyskania przychodu.

Jeśli korzystasz z samochodu w sposób mieszany (służbowo-prywatne):

  • zaliczasz 75% kosztów eksploatacyjnych do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki związane z używaniem samochodu w leasingu to m.in. paliwo, oleje, przeglądy, naprawy, opony, myjnia, parkingi czy opłaty drogowe.

Czy warto skorzystać z leasingu fabrycznego?

Jeśli rozważasz leasing samochodu osobowego lub dostawczego, jedną z opcji jest finansowanie fabryczne. Oferta, którą przedstawi Ci dealer może kusić niskim oprocentowaniem czy dodatkowymi pakietami serwisowymi.

Zanim jednak podejmiesz decyzję o leasingu operacyjnym lub finansowym, zrób przegląd rynku. Leasing od producenta może się bowiem wiązać z dodatkowymi ograniczeniami związanymi z eksploatacją czy wyższymi opłatami dodatkowymi w porównaniu z leasingiem samochodu u niezależnego podmiotu.

Przejrzyj oferty leasingu różnych leasingodawców i porównaj nie tylko wysokość rat leasingu, ale także rzeczywisty całkowity koszt leasingu, wszystkie przewidywane opłaty oraz warunki wykupu pojazdu. Cena samochodu też może być inna i może się okazać, że auto z parku niezależnego leasingodawcy jest tańsze niż w salonie.

Skorzystaj z atrakcyjnego leasingu samochodu powyżej 150 tys. w Vehis

Szukasz atrakcyjnej oferty leasingu na samochód powyżej 150 tys. lub 225 tys. zł? VEHIS ma w ofercie ponad 10 tys. aut nowych i używanych, w tym samochody premium.

Doradcy VEHIS przeprowadzą Cię przez zawiłości związane z kwestią limitów i zaproponują najkorzystniejszą opcję dotyczącą opłaty wstępnej, rat oraz końcowej wartości samochodu. Forma finansowania pozwoli Ci korzystać z zalet leasingu i wynajmu w jednym. Nie ma limitu kilometrów i opłat za ponadnormatywne zużycie, a dodatkowo możesz korzystać z opieki serwisowej czy ubezpieczeniowej. Wypełnij formularz kontaktowy i skorzystaj z kalkulatorów na vehis.pl i wybierz najlepszą dla siebie opcję.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9635 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: