Po ponad dwóch dekadach Honda zdecydowała się wskrzesić model Prelude. Nowa generacja jest hołdem dla historii tego kultowego auta, ale jednocześnie wprowadza nowoczesne technologie i styl, który odzwierciedla współczesne trendy w motoryzacji.
Prelude to model, który zasłużył na miano kultowego samochodu sportowego lat 80. i 90. XX wieku. Debiutując w 1978 roku, był odpowiedzią Hondy na rosnące zapotrzebowanie na kompaktowe coupe o sportowym charakterze. Samochód ten łączył w sobie nowoczesne technologie, innowacyjny design i osiągi, które przyciągały zarówno miłośników szybkiej jazdy, jak i kierowców szukających auta codziennego z odrobiną emocji.
Pierwsza generacja (1978–1982)
Pierwsza generacja Hondy Prelude zadebiutowała w 1978 roku. Była to dwudrzwiowa wersja coupe oparta na platformie modelu Accord. Prelude wyróżniała się kompaktowymi wymiarami oraz nisko osadzonym środkiem ciężkości, co zapewniało bardzo dobrą dynamikę jazdy. Ważnym elementem tej generacji był dach panoramiczny – nowość w tamtych czasach.
Pod maską znajdowały się czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemnościach 1.6 i 1.8 litra. Oferowały one moc od 72 do 80 KM. Choć osiągi nie były imponujące, niska masa auta wynosząca około 900 kg sprawiała, że Prelude oferował zwinność i przyjemność z prowadzenia.
Druga generacja (1982–1987)
W 1982 roku Honda zaprezentowała drugą generację Prelude. Był to duży krok naprzód w stosunku do poprzednika. Samochód zyskał bardziej aerodynamiczny kształt, nowe silniki oraz innowacyjne rozwiązania techniczne, takie jak układ wspomagania kierownicy. Kluczowym elementem był system czterokołowego niezależnego zawieszenia, co zapewniało doskonałą stabilność i precyzję prowadzenia.
Druga generacja oferowała m.in. silnik 1.8 litra o mocy 100 KM oraz 2.0 litra o mocy 110 KM. Wersje z wtryskiem paliwa były szczególnie cenione za osiągi i kulturę pracy.
Trzecia generacja (1987–1991)
Trzecia generacja Hondy Prelude to prawdziwy przełom technologiczny. Model ten został wyposażony w innowacyjny system skrętnych tylnych kół (4WS – Four-Wheel Steering), co znacząco poprawiło manewrowość i stabilność auta podczas szybkiej jazdy. Design trzeciej generacji był bardziej agresywny, z wyraźnymi liniami i charakterystycznymi wysuwanymi reflektorami.
Pod maską znajdowały się jednostki o pojemnościach od 1.8 do 2.2 litra, z czego najmocniejsza wersja Si z silnikiem DOHC generowała nawet 140 KM. Był to model, który cieszył się ogromną popularnością, szczególnie na rynku amerykańskim.
Czwarta generacja (1991–1996)
W 1991 roku zadebiutowała czwarta generacja Prelude. Była to najbardziej luksusowa wersja tego modelu, oferująca bogate wyposażenie i nowoczesne technologie. Design stał się bardziej opływowy, zintegrowane reflektory zastąpiły wysuwane lampy, co poprawiło aerodynamikę.
Czwarta generacja wprowadziła także mocniejsze silniki, w tym legendarny H22A o mocy 200 KM w wersji VTEC, który zapewniał imponujące osiągi. Prelude stał się prawdziwym autem sportowym, docenianym przez entuzjastów na całym świecie.
Piąta generacja (1996–2001)
Ostatnia jak do tej pory generacja Prelude zadebiutowała w 1996 roku. Model ten charakteryzował się bardziej eleganckim wyglądem i nowoczesnymi technologiami. Honda kontynuowała rozwój silników VTEC, oferując jednostki o mocy do 220 KM. W piątej generacji zastosowano nowe zawieszenie, co dodatkowo poprawiło prowadzenie.
Pomimo swojej popularności, produkcja modelu Prelude zakończyła się w 2001 roku z powodu spadku sprzedaży i rosnącej konkurencji ze strony innych modeli Hondy, takich jak Civic i Accord Coupe.
Honda Prelude 2025 – Powrót legendy
Honda Prelude współczesnej, szóstej generacji charakteryzuje się nowoczesnym designem, który łączy retro-detalami nawiązującymi do poprzednich wersji. Smukła sylwetka, agresywnie zaprojektowany przód z wąskimi reflektorami LED oraz dynamicznie zarysowana linia boczna nadają samochodowi sportowego charakteru. Na tylnej klapie znajdziemy charakterystyczne logo Prelude, co dodatkowo podkreśla kultowy status modelu.
Napęd hybrydowy i S+ Shift
W Europie Prelude pojawi się na początku 2026 roku. Będzie korzystał z najnowszego dwusilnikowego hybrydowego systemu benzynowego Hondy, który prawdopodobnie będzie podobny do tego, który można znaleźć w Civicu. Samochód ten korzysta z 2,0-litrowego silnika benzynowego z dwoma silnikami elektrycznymi napędzającymi przednie koła. Generuje on 184 KM. W Prelude będzie miał zapewne większą moc.
Ciekawostką będzie debiutująca technologia o nazwie S+ Shift. Rozwiązanie to naśladuje dźwięk i doznania charakterystyczne dla dynamicznej zmiany biegów w skrzyni automatycznej.