Odcinkowy pomiar prędkości. Ruszyły kolejne lokalizacje
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało właśnie, że włączyło kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem w województwie pomorskim na drodze krajowej numer 20 pomiędzy miejscowościami Borcz a Babi Dół. Długość odcinka pomiarowego to ponad 2,7 km a dozwolona prędkość do 90 km/h dla samochodów osobowych i 70 km/h dla ciężarówek. Pod koniec lutego ruszył również OPP na A2, na węźle Konin Wschód - MOP Kuny w woj. wielkopolskim. Długość odcinka pomiarowego to blisko 11,2 km, a dozwolona prędkość to 140 km/h i 80 km/h dla ciężarówek. Pełną, aktualną listę lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce publikujemy na końcu tego tekstu.

W tym artykule:
- Zbudowano, ale nie uruchomiono
- Odcinkowy pomiar prędkości – legalność i konsekwencje dla kierowców
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- Czy odcinkowy pomiar prędkości jest legalny?
- OPP kontra fotoradary – co jest skuteczniejsze?
- Mandaty z odcinkowego pomiaru prędkości
- Jak uniknąć mandatu?
- Podsumowanie
- Aktualne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce
Zbudowano, ale nie uruchomiono
Ciekawostką jest to, że urządzenie pomiędzy miejscowościami Borcz a Babi Dół zainstalowano wiele miesięcy temu, ale służyło tylko jako starszak. Od teraz każdy kierowca, który przekroczy średnia prędkość na tym odcinku musi liczyć się z tym, że listonosz przyniesie mandat.
Odcinkowy pomiar prędkości – legalność i konsekwencje dla kierowców
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to jeden z najskuteczniejszych sposobów na egzekwowanie przestrzegania ograniczeń prędkości na drogach. Wbrew obiegowym opiniom, jego stosowanie jest w pełni legalne, a kierowcy przekraczający dozwoloną prędkość muszą liczyć się z mandatami. W tym artykule przyjrzymy się, na jakiej zasadzie działa OPP, jakie przepisy go regulują oraz dlaczego jest skuteczniejszy od klasycznych fotoradarów.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System OPP polega na mierzeniu czasu przejazdu pojazdu pomiędzy dwoma punktami kontrolnymi umieszczonymi na określonym odcinku drogi. Na podstawie czasu przejazdu system oblicza średnią prędkość pojazdu i porównuje ją z obowiązującym limitem. Jeśli wynik przekracza dopuszczalną prędkość, kierowca otrzymuje mandat.
Czy odcinkowy pomiar prędkości jest legalny?
Tak, odcinkowy pomiar prędkości jest w pełni legalny w Polsce i wielu innych krajach europejskich. Jego podstawę prawną stanowią:
· Ustawa Prawo o ruchu drogowym,
· Rozporządzenie w sprawie urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów,
· Przepisy dotyczące Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), która zarządza systemem OPP.
Kierowcy, którzy kwestionują legalność tego rozwiązania, często powołują się na argument, że system nie rejestruje dokładnego momentu przekroczenia prędkości, lecz jedynie średnią prędkość na danym odcinku. To jednak błędne rozumowanie – polskie prawo przewiduje, że każda forma skutecznego pomiaru prędkości, w tym uśredniona wartość, jest podstawą do ukarania kierowcy.
OPP kontra fotoradary – co jest skuteczniejsze?
Tradycyjne fotoradary mierzą prędkość w jednym konkretnym punkcie, co pozwala kierowcom zwalniać przed kamerą i przyspieszać zaraz po jej minięciu. OPP działa inaczej – wymusza na kierowcach utrzymanie dozwolonej prędkości na całym odcinku drogi, co przekłada się na realne zwiększenie bezpieczeństwa.
Mandaty z odcinkowego pomiaru prędkości
Mandaty za przekroczenie prędkości na odcinku objętym pomiarem są identyczne jak te z fotoradarów. Wysokość kary zależy od stopnia przekroczenia limitu prędkości:
· do 10 km/h – 50 zł,
· 11-20 km/h – 100-200 zł,
· 21-30 km/h – 300-400 zł,
· 31-40 km/h – 800 zł,
· 41-50 km/h – 1000 zł,
· powyżej 50 km/h – od 1500 zł wzwyż i możliwość utraty prawa jazdy.
Jak uniknąć mandatu?
Najlepszym sposobem na uniknięcie mandatu z OPP jest po prostu przestrzeganie przepisów. Warto pamiętać, że systemy te nie mają na celu „łapania” kierowców na mandaty, ale poprawę bezpieczeństwa na drogach. Jeżeli pojazd przekracza limit prędkości, oznacza to, że kierowca nie dostosował się do przepisów.
Podsumowanie
Odcinkowy pomiar prędkości to skuteczna metoda walki z przekraczaniem prędkości, która wbrew obiegowym opiniom jest całkowicie legalna. Kierowcy powinni traktować go nie jako przeszkodę, ale jako narzędzie poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Przestrzeganie przepisów pozwala uniknąć mandatów i przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków.
Węzeł Konin Wschód - MOP Kuny w woj. wielkopolskim. Fot. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Aktualne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce
- Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
- Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
- Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
- Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
- Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
- Małopolskie: Tunel na zakopiance
- Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
- Kujawko-pomorskie: droga miedzy miejscowościami Wielowieś a Cieślinem
- Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
- Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
- Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
- Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
- Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
- Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
- Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
- Podkarpackie: Nowa Dęba. Droga Krajowa nr. 9
- Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
- Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
- Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
- Pomorskie: Borcz - Babi Dół, DK 20
- Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
- Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego, w kierunku Wrocław Zakrzów
- Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
- Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
- Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
- Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
- Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
- Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
- Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
- Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
- Wielkopolskie: Węzeł Konin Wschód - MOP Kuny na A2
- Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
- Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
- Wielkopolskie: Autostradowa obwodnica Poznania. Krzesiny - Komorniki
- Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
- Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
- Lubelskie:.DW801. Matygi – Gołąb.
- Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
- Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
- Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
- Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
- Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
- Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678