Pomimo olbrzymiego boomu na SUV-y i crossovery, praktyczne kombi segmentu C nadal cieszą się dużą popularnością. Te rodzinne auta sprawdzą się nie tylko podczas wakacyjnych wyjazdów, ale także potrafią zachwycić swoją uniwersalnością na co dzień. Oferta tego typu samochodów jest bardzo obszerna, ale my postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej trzem propozycjom szczególnie godnym uwagi. Przedstawiamy nasze porównanie Seat Leon ST, Hyundai i30 Wagon oraz Toyota Corolla TS. Hyundai i30 Wagon 2021Toyota Corolla Touring Sports 2021SEAT Leon Sportstourer 2021Każdy z prezentowanych samochodów ma już swoją uznaną markę. Żadne auto w tej stawce nie jest nowicjuszem. Bogate doświadczenie każdego z producentów zaowocowało stworzeniem bardzo dopracowanych konstrukcji. Popularność opisywanych modeli widać także w naszej ofercie. Przeglądając stronę www.vehis.pl znajdziecie ponad 100 gotowych propozycji i30, Leona oraz Corolli. Najnowsza czyli trzecia już generacja Hyundaia i30 oferowana jest od 2016 roku. To najstarsza konstrukcja z prezentowanej trojki. Chociaż kilka miesięcy temu koreańskie kombi przeszło obszerny lifting. Toyota Corolla to prawdziwy motoryzacyjny dinozaur. Samochód produkowany od lat 60-tych. Aktualnie dostępna odmiana jest już DWUNASTĄ generacją tego modelu, która zadebiutowała w 2018 roku. Najmłodszą konstrukcją spośród prezentowanych aut jest Seat Leon. Najnowsze wcielenie tego samochodu zostało zaprezentowane na początku 2020 roku.
Kombi mogą się podobać!
Czasy, w których samochody z nadwoziem kombi delikatnie mówiąc nie urzekały stylistyką już dawno minęły. Wystarczy spojrzeć na trzy opisywane propozycje, aby przekonać się, że rodzinne kombi może być narysowane atrakcyjną kreską. Seat Leon ST zgodnie z hasłem reklamowym powinien nosić w sobie największy ładunek temperamentu. Linia nadwozia jest smukła, a samo auto wygląda bardzo dynamicznie. Efektowny smaczkiem są tylne lampy, ze świetlnym LED-owym pasem poprowadzonym przez całą szerokość nadwozia. Na środku tylnej klapy znalazło się miejsce na logo modelu napisane finezyjną i odręczną czcionką. Przyjemnego dla oka efektu całości dopełniają przednie ”przymrużone” reflektory.
Toyota zrywa z nudą!
W kategorii efektownej stylistyki oraz sportowo stylizowanego nadwozia prym widzie Toyota Corolla TS. To oczywiście subiektywna opinia, która dla wielu osób kojarzących starsze modele Toyot ze stylistyczną stagnacją może być sporym zaskoczeniem. Tak czy inaczej, japońskie kombi prezentuje się zadziornie. Szczególnie w bogatszych wersjach wyposażenia z dachem lakierowanym na kontrastujący z resztą nadwozia czarny kolor. Hyundai i30 Wagon nie sili się na efektowne stylistyczne zagrywki. Linia boczna auta jest najbardziej konserwatywna i zarazem najmniej sportowa. Chociaż i w tym modelu Hyundai nie zapomniał o klientach, którzy lubią bogatsze doznania. Wraz z liftingiem odmiana kombi została wzbogacona o wersję N Line, która charakteryzuje się m.in. innymi zderzakami, felgami o specjalnym wzorze oraz podwójną końcówkę układu wydechowego.
Kompaktowe kombi czyli…
Jak już wspomniałem, kombi segmentu są mocno uniwersalnymi konstrukcjami. Widać to chociażby po rozmiarach zewnętrznych, które choć na przestrzeni ostatni lat znacznie się zwiększyły, to w dalszym ciągu są na tyle kompaktowe, aby umożliwiać bezproblemowe poruszanie się po ciasnych, miejskich uliczkach. Każde z prezentowanych aut mierzy ponad 4,5 metra długości. Jak wypada szczegółowe porównanie Toyota Corolla, Hyundai i30 i SEAT Leon? Najmniejszy w stawce jest Hyundai, który legitymuje się nadwoziem długim na 4585 mm, szerokim na 1795 mm i wysokim na 1465 mm. Drugi jest Leon ST mierzący odpowiednio 4642 mm, 1799 mm i 1448 mm. Najdłuższym zawodnikiem jest Corolla TS, której nadwozie mierzy 4650 mm długości. Co ciekawe, japońskie auto jest także najniższym samochodem z prezentowanej stawki (1435 mm), co pozytywnie wpływa na smukłość oraz stylistyczną lekkość sylwetki. Hyundai i30 Wagon 2021SEAT Leon Sportstourer 2021Toyota Corolla Touring Sports 2021
To, co najważniejsze
Jedną z najważniejszych, jeśli nie najważniejszą cechą aut z nadwoziem kombi jest pojemność bagażnika oraz szeroko pojęte możliwości transportowe. W tych dziedzinach wszyscy trzej opisywani gracze mają bardzo dużo do zaoferowania. Różnice w pojemności bagażników są niewielkie. Najmniejszy bagażnik posiada Corolla TS. Jednak wynik 596 litrów śmiało można nazwać więcej niż wystarczającym. Kufer i30 Wagon pomieści o… 6 litrów więcej. W tej dziedzinie prym wiedzie Leon ST, który pochłonie 620 litrów bagażu. Wspomnę jeszcze, że maksymalna pojemność bagażnika przy złożonych oparciach tylnej kanapy w każdym z aut wynosi co najmniej 1 600 litrów. Toyota Corolla Touring Sports 2021Hyundai i30 Wagon 2021
Porównanie wnętrz Toyota Corolla, Hyundai i30 i SEAT Leon
Przechodząc z bagażników w głąb kabin natrafimy na bardzo obszerne i nowoczesne wnętrza. Hyundaia i Seata dzielą 4 lata. W motoryzacji to szmat czasu. Jednak zarówno jeśli chodzi o jakość wykonania jak i o nowoczesność wnętrz oba auta grają w tej samej lidze. Leon mocno stawia na dotykową obsługę. Niemalże wszystkie opcje łącznie z ustawieniami klimatyzacji zostały przeniesione na ekran dotykowy, pod którym znalazł się niewielki panel służący do zmiany temperatury panującej we wnętrzu. Panel obsługiwany oczywiście dotykowo. Efektownie prezentują się także w pełni cyfrowe zegary. Są czytelne, mają kilka motywów pracy oraz duże możliwości personalizacji.
Wnętrze Hyundai i30 wiele zyskało po liftingu
Kabina i30 Wagon w wersji po liftingu została mocno odświeżona. Tutaj także za obsługę multimediów odpowiada duży i czytelny dotykowy ekran umieszczony na szczycie deski rozdzielczej. W przeciwieństwie do Seata Koreańczycy postanowili pozostawić klasyczny panel klimatyzacji. Zegary? Częściowo cyfrowe. Efektowne, czytelne i nowoczesne. Jednak nie pozwalające na także dużą personalizację jak wirtualny kokpit w Seacie.
Toyota Corolla wciąż stawia na klasykę
Na tle Seata i Hyundaia wnętrze Toyoty prezentuje się najbardziej konserwatywnie. Co prawda Japończycy także postawili na ekran systemu multimedialnego czuły na dotyk oraz częściowo cyfrowe zegary, to jednak menu samego systemu nie jest tak finezyjne jak w innych autach. Do bólu klasyczny jest także panel klimatyzacji, a większość przełączników ma prostą formę. Tutaj liczy się przede wszystkim treść. W tym szaleństwie jest jednak metoda. Corolli TS niczego nie brakuje! Obsługa jest banalnie prosta, a auto dogada się ze smartfonami dzięki obsłudze Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota stawia na hybrydy
W ofercie Corolli TS próżno szukać wersji z silnikiem wysokoprężnym. Japończycy już dawno zrezygnowali z tego typu jednostek na rzecz układów hybrydowych. Ofertę otwiera turbodoładowany motor 1.2 D-4T o mocy 116 KM. Jednak popularniejszymi wariantami są odmiany hybrydowe. 122-konna wersja oparta jest na 1,8-litrowym silniku benzynowym oraz wspierającym go motorze elektrycznym. To oferta dla tych, którzy przede wszystkim oczekują od auta jak najniższego spalania. Ci, którzy oprócz ekonomii oczekują także lepszych osiągów mogą zdecydować się na 184-konną odmianę hybrydową, która bazuje na 2-litrowym silniku benzynowym.
Rozsądne jednostki napędowe w Hyundai i30
Oferta silnikowa i30 Wagon w przeciwieństwie do Corolli TS nie zawiera ani jednej pełnej hybrydy. Jedynym wariantem wyposażonym w rozbudowaną instalację elektryczną 48V jest 160-konny silnik 1.5 T-GDI. Uzupełnieniem oferty jest mniejszy, 1-litrowy motor w dwóch wariantach mocy (100 KM lub 120 KM) oraz 115-konny diesel 1.6 CRDi. Niemałą ciekawostką jest fakt, że Koreańczycy do swojego kompaktowego kombi wciąż oferują wolnossący, czterocylindrowy silnik 1.5 DPI o mocy 110 KM. To doskonała propozycja dla osób oczekujących, trwałych i sprawdzonych rozwiązań.
Wybór odpowiedniego silnika w SEAT Leon nie jest prosty
Od przeglądania jednostek napędowych dostępnych do nowego Leona Sportstourer może rozboleć głowa. W ofercie dostępne są zarówno silniki benzynowe, tak zwane miękkie hybrydy, hybryda typu plug-in oraz diesel. W obwodzie pozostaje jeszcze sportowe wcielenie rodzinnego kombi noszące znaczek wydzielonej submarki Cupra. Najsłabszy, najmniejszy, ale i najtańszy w gamie hiszpańskiego kombi jest motor 1.0 TSI. Występuje on w wersji 90- lub 110-konnej. Oczko wyżej stoi motor 1.5 TSI, który może pochwalić się mocą 130 lub 150 KM. Zarówno 110-konny 1.0 TSI jak i 150-konny 1.5 TSI dostępne są w wersjach mHEV wyposażonych w 48-voltową instalację elektryczną. Topową benzyną jest motor 2.0 TSI o mocy 190 KM, a honoru diesli strzeże 115-konne 2.0 TDI. Cupra Leon Sportstourer dostępny jest w 245-konnej wersji hybrydowej plug-in. konwencjonalnej wersji benzynowej o takiej samej mocy oraz topowej, 310-konnej odmianie. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Usportowiona natura SEAT Leon
Oczywiście ponadprzeciętne osiągi mocno kuszą, ale gdy do głosu zaczyna dochodzić zdrowy rozsądek naturalnym wyborem będzie mniej pobudzająca, ale bardziej uniwersalna wersja silnikowa. W przypadku nowego Leona takim złotym środkiem zdaje się być 150-konna odmiana 1.5 TSI. Hiszpańskie kombi z takim właśnie motorem pierwsze 100 km/h osiąga po 8,7 sekundy. To dobry wynik. Na dodatek tworzony zgodnie z ideą downsizingu silnik nie zmusza do częstych wizyt na stacjach benzynowych. Średnie spalanie? Zależne od stylu jazdy, ale oscylujące w granicach 7-7,5 l/100 km. Przyzwoicie. Podczas jazdy Seatem czuć delikatną sportową naturę. Co prawda do hardcorowego hot kombi jest tutaj daleko, ale auto nie wzbrania się przed dynamicznymi manewrami. Zawieszenie jest sprężyste oraz w opcji oferuje aktywne amortyzatory. Tym razem hiszpański temperament nie odbił się czkawką na komforcie.
Toyota Corolla jest mistrzem oszczędności
Toyota Corolla TS w wersji hybrydowej ma inne priorytety. Nieśpieszna jazda sprawia, że auto jest prawdziwym mistrzem ekonomii. W podstawowej 122-konnej wersji średnie zużycie paliwa na 100 km zaczynające się od cyfry 4 jest codziennością! Taki wynik da się także uzyskać w mieście, w którym japońska hybryda czuje się jak ryba w wodzie. Być może osiągi nie są powalające (11,1 s od 0 do 100 km/h), ale w odwodzie pozostaje jeszcze mocniejsza odmiana. 184-konna wersja także zadowala się śladowymi wręcz ilościami paliwa. 5-,5,2 l/100 km w mocnym kombi to świetny wynik. Osiągi? Te też nie pozostawiają zbyt wiele do życzenia zapewniając sprint do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy!
Hyundai jest najbardziej wyważony
160-konny silnik i30 zapewnia koreańskiemu kombi dobre osiągi (8,6 s od 0 do 100 km/h). Jednak samo auto jest najbardziej wyważone i neutralne z całej prezentowanej trójki. Leon daje poczucie jedności kierowcy z samochodem ukierunkowane na przyjemność z jazdy. Corolla stawia przede wszystkim na ekonomię oraz komfort. I30 jest gdzieś po środku. Z jednej strony jest dynamiczny, ale w żaden sposób nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Nie jest też tak oszczędny jak hybrydowa Corolla. Chociaż w tej klasie nie ma auta, które miałoby mniejszy apetyt na paliwo od japońskiego kombi. Swoista neutralność Hyundaia bardzo szybko daje się polubić. Samochód nie męczy w długiej trasie i sprawdza się na krótkich dystansach w mieście. Wsiadasz, jedziesz, wysiadasz. Bez problemów, bez irytacji, bez uniesień.
Kolejny ważny aspekt – cena
Oprócz praktyczności i dużej uniwersalności ważną cechą kompaktowych kombi jest fakt, że te auta nie rujnują portfela. Podobnej wielkości SUV-y są zauważalnie droższe nie oferując wiele więcej. Na dodatek nasza oferta kompaktowych kombi jest bardzo szeroka. Aby jeździć nową Toyotą Corollą TS wystarczy nieco ponad 1100 zł netto miesięcznie. W naszej ofercie dostępnych jest ponad 90 egzemplarzy tego auta z różnym wyposażeniem oraz w różnych wersjach silnikowych. Seat Leon Sportstourer jest jeszcze tańszą opcją. Miesięczny koszt rozpoczyna się od około 900 zł netto. Jednak królem cenowego polowania jest i30 Wagon. Korzystając z naszych usług możecie jeździć tym autem już za 700 zł netto miesięcznie! To wyjątkowo korzystna oferta!
Jak wypadło porównanie Toyota Corolla Hyundai i30 SEAT Leon?
Trzy prezentowane samochody mają różne charaktery, ale bardzo wiele je łączy. Uniwersalność oraz wysoka dzielność zarówno w codziennym użytkowaniu jak i podczas wakacyjnych wojaży to główne, ale nie wszystkie zalety Leona Sportstourer, i30 Wagon oraz Corolli TS. Kompaktowe kombi w dalszym ciągu trzymają fason pokazując, że motoryzacyjny świat praktycznych aut nie zaczyna się i nie kończy na SUV-ach i crossoverach.