Skoda zaprezentowała dzisiaj nowy model o nazwie Kylaq. To mały SUV (mniej niż 4 metry długości) napędzany silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM (moment obrotowy 178 Nm), z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Nowy model Skody nie będzie sprzedawany w Europie. Został opracowany i będzie produkowany w Indiach na tamtejszy rynek, gdzie trafi na początku przyszłego roku. Ma kosztować 789 000 rupii indyjskich, czyli około 8700 euro. W złotówkach to zaledwie… 39 tys. zł.
Jak to możliwe?
Rynek motoryzacyjny w Indiach rozwija się w zawrotnym tempie, a popularność tańszych samochodów produkowanych lokalnie, jak np. Skody (obok zapowiadanego modelu o nazwie Kylaq produkowane są tam również Skody Slavia i Kushaq) przyciąga uwagę konsumentów na całym świecie. Dlaczego jednak pojazdy produkowane w Indiach mogą być sprzedawane w tak konkurencyjnych cenach w porównaniu do ich europejskich odpowiedników? Oto kilka głównych powodów, które wyjaśniają te różnice.
Koszty produkcji i siła robocza
Jednym z najważniejszych powodów, dla których samochody produkowane w Indiach są tańsze, jest niższy koszt siły roboczej. Średnie wynagrodzenie pracownika w indyjskim przemyśle produkcyjnym jest znacznie niższe niż w Europie. Przeciętny pracownik produkcyjny w Indiach zarabia tylko ułamek tego, co jego europejski odpowiednik, co obniża całkowity koszt produkcji każdego pojazdu. Dodatkowo Indie oferują liczne ulgi podatkowe i dotacje dla firm zagranicznych, które otwierają tam swoje fabryki, co również obniża koszty operacyjne.
Niższe standardy bezpieczeństwa i wyposażenia
Indie mają inne, często mniej rygorystyczne standardy bezpieczeństwa w porównaniu z Europą. Na przykład, wiele modeli samochodów produkowanych na rynek indyjski nie musi spełniać wymogów takich jak zaawansowane systemy, które są obowiązkowe w Europie. Różnice te sprawiają, że samochody produkowane w Indiach są prostsze, lżejsze i tańsze. Skoda Kushaq przeznaczona na rynek indyjski jest zazwyczaj mniej wyposażona w porównaniu do wersji europejskich, co skutkuje niższymi kosztami produkcji.
Preferencje konsumentów na rynku lokalnym
Indyjski rynek motoryzacyjny jest zdominowany przez popyt na małe i ekonomiczne samochody miejskie. Konsumenci w Indiach preferują pojazdy o mniejszym zużyciu paliwa, kompaktowe, proste i tanie w utrzymaniu. Firmy, takie jak Skoda, produkują tam samochody specjalnie dostosowane do lokalnych warunków drogowych i potrzeb konsumentów, eliminując wiele funkcji, które byłyby standardem w Europie, a które podnoszą cenę pojazdu.
Lokalizacja dostawców i łańcuch dostaw
Skoda Kushaq
W Indiach działa wiele firm dostarczających części i komponenty motoryzacyjne, co pozwala producentom, takim jak Skoda, korzystać z tańszych dostaw od lokalnych dostawców. W przeciwieństwie do Europy, gdzie wiele komponentów pochodzi z różnych krajów, w Indiach dostawcy znajdują się znacznie bliżej fabryk produkcyjnych. Skraca to czas dostawy i zmniejsza koszty logistyczne, co w efekcie obniża cenę końcową samochodów.
Infrastruktura przemysłowa i skala produkcji
W Indiach od lat rozwija się infrastruktura przemysłowa, która sprzyja produkcji na masową skalę. Indie mają duże zaplecze przemysłowe, co pozwala na zwiększenie produkcji przy stosunkowo niskich kosztach. Dzięki temu Skoda i inne firmy mogą osiągać korzyści skali, produkując większą liczbę pojazdów, co skutkuje niższą ceną jednostkową. W Europie koszty produkcji na tak dużą skalę byłyby znacznie wyższe z powodu regulacji, podatków i wyższych kosztów pracy.
Brak ceł i opłat importowych na rynku lokalnym
W Indiach samochody produkowane lokalnie nie podlegają cłom i podatkom importowym, które znacznie podnoszą cenę pojazdów zagranicznych. W Europie, gdzie importowane samochody mogą być obciążone dodatkowymi cłami, cena końcowa samochodu musi być wyższa. Samochody, takie jak Skoda Kushaq czy nowy Kylaq produkowane w Indiach, są zatem tańsze ze względu na brak takich opłat.
8Zmniejszona liczba pośredników i bardziej agresywna polityka cenowa
Na indyjskim rynku motoryzacyjnym istnieje wiele lokalnych producentów, a konkurencja jest bardzo zacięta. Firmy, takie jak Skoda, muszą dostosować swoją politykę cenową, aby rywalizować z lokalnymi producentami, takimi jak Tata Motors czy Mahindra & Mahindra, którzy również oferują przystępne cenowo pojazdy. To powoduje, że producenci zagraniczni, muszą redukować koszty i oferować konkurencyjne ceny, aby przyciągnąć klientów.