TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!

24 kwietnia 2023
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!

Na polskich drogach z roku na rok jeździ coraz więcej aut wyposażonych w silniki benzynowe, które sukcesywnie wypierają z rynku silniki Diesla. Jednostki benzynowe można obecnie spotkać w praktycznie wszystkich współczesnych autach, a poszczególne z nich często diametralnie różnią się od siebie. W tym artykule omówimy, jakie są najlepsze silniki benzynowe nowej generacji, podpowiemy, które z nich nadają się pod instalację lpg i na co zwracać szczególną uwagę przy zakupie auta na rynku wtórnym.


Nowe silniki benzynowe - co warto o nich wiedzieć?


Silnik benzynowy obecny jest w motoryzacji od przeszło wieku i przez cały ten czas znacząco ewoluował, choć pierwotna koncepcja jego działania została zachowana. Aktualnie w nowych samochodach bardzo dużą wagę przywiązuje się do ekologii i ograniczenia zużycia paliwa. Nowoczesne jednostki benzynowe muszą spełniać rygorystyczne normy emisji spalin, co z kolei wiąże się z rosnącym stopniem ich skomplikowania.


Emisję spalin można zmniejszyć na wiele sposobów, chociażby stosując bezpośredni wtrysk paliwa, używając reaktorów katalitycznych, specjalistycznych filtrów, czy poprawiając elektroniczne sterowanie silnika. Współcześnie najlepsze silniki benzynowe to prawdziwy pokaz inżynieryjnego kunsztu i dziedzina, w której producenci ciągle próbują się wzajemnie prześcignąć, montując w swoich samochodach coraz to lepiej dopracowane jednostki.


Jednym z ważniejszych parametrów, charakteryzujących silnik benzynowy, jest zastosowany napęd rozrządu. Może być on skonstruowany w oparciu o pasek lub łańcuch. Pasek rozrządu lepiej sprawdza się w użytkowaniu miejskim, gdzie silnik poddawany jest częstym rozruchom. Dodatkowo rozrząd napędzany paskiem wymaga rzadszej kontroli i powinien bezobsługowo przetrwać co najmniej 100 tys. km. Zaletą paska rozrządu jest także niższy koszt jego wymiany oraz ewentualnych napraw, z powodu stosunkowo prostej konstrukcji.


Łańcuch rozrządu jest bardziej wytrzymały mechanicznie, jednak konieczne jest stosowanie do niego specjalnych napinaczy niwelujących luzy. Takie rozwiązanie cechuje się niską trwałością przy jeździe na krótkich odcinkach, kiedy silnik nie zdąży jeszcze się nagrzać. Z tego względu łańcuchowy napęd rozrządu lepiej sprawdzi się w autach, które przemierzają dalekie trasy. Wtedy łańcuch okaże się trwalszy niż napęd rozrządu realizowany paskiem, wytrzymując nawet pół miliona kilometrów przebiegu. Niestety wymiana i wszelkie prace serwisowe będą w tym przypadku zdecydowanie droższe.


Drugą istotną cechą opisującą silnik benzynowy jest rodzaj wtrysku paliwa. Z początku stosowano prosty jednopunktowy pośredni wtrysk paliwa, który podawał paliwo do kanałów dolotowych cylindrów. Żeby poprawić precyzję dawkowania mieszanki paliwowej, zaczęto z czasem montować wielopunktowy wtrysk paliwa, pozwalający dokładnie odmierzać dozowaną ilość benzyny. Silniki benzynowe zawierające wtrysk pośredni z reguły dobrze współpracują z instalacjami gazowymi.


Kolejną ewolucją silnika było stosowanie układów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacz w tym systemie znajduje się w cylindrze i dostarcza paliwo od razu do komory spalania, co jeszcze bardziej poprawia precyzję tworzenia mieszanki paliwowej. Silniki z wtryskiem bezpośrednim wykazują się możliwością pracy z ubogimi mieszankami i takie rozwiązanie łączy dynamikę oraz rozsądne spalanie. Wadą jest wyższy koszt produkcji i późniejszej eksploatacji w porównaniu do silnika wyposażonego w pośredni wtrysk. Ponadto taka konstrukcja nie zawsze może poszczycić się szczególnie wysoką trwałością i trudniej zaimplementować w niej instalacje gazowe.


Silniki benzynowe można podzielić jeszcze na tzw. wolnossące i takie wyposażone w turbo, czyli turbosprężarkę. Każdy silnik benzynowy do swojej pracy potrzebuje powietrza. Jednostki wolnossące pobierają je z wykorzystaniem naturalnej różnicy ciśnień między otoczeniem a komorą spalania silnika. Silniki benzynowe pozbawione turbosprężarki były stosowane w starszych autach, a obecnie są już rzadkością. W nowych modelach znacznie częściej spotkamy motor turbodoładowany, w którym powietrze do komory spalania wtłaczane jest pod znacznie wyższym ciśnieniem. Za sprężanie powietrza odpowiada właśnie turbosprężarka, zwana potocznie "turbo".


Jednostki wolnossące charakteryzują się tym, że aby doświadczyć dynamicznej jazdy, trzeba utrzymywać silnik w górnym zakresie obrotów. To z kolei negatywnie przekłada się na zużycie paliwa. Silnik z turbo z jednej strony równie dobrze sprawdzi się przy spokojnej jeździe, a z drugiej strony zapewni też zadowalającą dynamikę z niskimi prędkościami silnika. Poza tym silniki turbo wykażą się średnio mniejszym zużyciem paliwa w cyklu mieszanym niż odpowiedniki wolnossące o takiej samej mocy. Najlepsze silniki benzynowe przy stosunkowo niewielkiej pojemności są w stanie generować godne podziwu moce i bez problemu da się uzyskać ponad 150 KM z jednego litra pojemności.


Zaletą jednostki wolnossącej jest jej żywotność - w uproszczeniu można powiedzieć, że brak turbo oznacza zazwyczaj trwalszy silnik. Nierzadko możemy przeczytać relacje, w których właściciele samochodów chwalą się, że ich silnik wolnossący przetrwał pół miliona kilometrów i więcej bez żadnego poważniejszego remontu, co dla silnika turbo stanowi rzeczywiście nie lada wyzwanie.


Wiele osób uważa, że silnik benzynowy bez turbo lepiej zniesie instalację gazową. Nie do końca jest to prawda, choć trzeba przyznać, że turbodoładowane jednostki powinny być łączone ze specjalnie dostosowaną pod nie instalacją gazową. Obecnie niemal cały przemysł motoryzacyjny dąży do tego, żeby powszechnie stosować silniki turbo. W dzisiejszych czasach najoszczędniejsze silniki benzynowe to często małe jednostki doładowane, występujące nawet niekiedy z fabryczną instalacją gazową.


TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych


Przekrój aut, pod maską których pracuje motor benzynowy, jest tak szeroki, że nie sposób wytypować jednoznacznie obiektywnie najlepsze silniki. W naszym rankingu przedstawiliśmy często polecane silniki benzynowe nowej generacji, skupiając się na ich niskiej awaryjności i prostej obsłudze.


Fiat 1.4 T Jet

  • Silniki turbo 1.4 T Jet konstrukcji Fiata uchodzą za najlepsze silniki benzynowe tego producenta i jedne z lepszych silników turbo w ogóle. Doskonale znoszą instalację lpg, a ich trwałość oceniana jest na poziomie 400 tys. km. Motor 1.4 T Jet to silnik znany i powszechnie stosowany w różnych modelach Fiata i Alfa Romeo. Silnik ten posiada żeliwny blok i standardowy pasek rozrządu. Rozwijana moc waha się od 105 do 190 KM, a wtrysk paliwa jest tutaj pośredni. Jedynym mankamentem są uszkadzające się z czasem cewki zapłonowe, ale ich wymiana nie będzie kosztować fortuny.


VW 1.4 TSI EA211

  • Silnik 1.4 TSI o oznaczeniu EA211 zastąpił nie do końca udany motor 1.4 TSI EA111. W przeciwieństwie do poprzednika nowa generacja 1.4 TSI ma napęd rozrządu realizowany paskiem, a nie łańcuchem. Zastosowano tu aluminiowy blok silnika, co pozwoliło obniżyć masę. Motor ten uchodzi za najlepszy silnik turbodoładowany w koncernie Volkswagena i spotkać go można w różnych modelach VW, Skody czy Seata. Rozwijane przez ten silnik moce są w zakresie od 122 do 150 KM i korzystają z niego nawet spore auta z segmentu D. Jedyna jego poważniejsza przypadłość znana mechanikom, to psująca się fabryczna pompa wody, którą poleca się wymienić na wydajniejszą.


Citroen/Opel/Peugeot 1.2 PureTech

  • Silnik benzynowy 1.2 PureTech chwalony jest za bezawaryjność i wysoką kulturę pracy. Jednostka ta często występuje m.in. w samochodach marki Opel, Citroen, czy Peugeot. Silnik 1.2 PuteTech posiada 3 cylindry i pasek rozrządu. Występuje z turbodoładowaniem lub jako silnik wolnossący, a jego moc, w zależności od wersji, wynosi od 68 do 155 KM. Wartości te mogą nie wydawać się imponujące, ale w rzeczywistości okazują się zupełnie wystarczające. W silnikach z początku produkcji w niektórych modelach dochodziło do przedwczesnego zużycia paska rozrządu, a część użytkowników narzeka także na zwiększone spalanie oleju przy wyższych przebiegach.


Toyota 1.8 VVT-i 2ZR-FXE

Silnik Toyoty 1.8 VVT-i powinien znaleźć się w każdym zestawieniu opisującym najlepsze benzynowe silniki. Motor ten uchodzi za praktycznie niezniszczalny i nawet nie wymaga szczególnie skrupulatnej obsługi. Jest to silnik, który nie posiada turbosprężarki, co jest jednym z powodów jego trwałości. Spotkać go można w wielu autach Toyoty (Prius, C-HR, Corolla, Auris) i występuje też w Lexusie CT200h. Silnik ten wyróżnia się niskim zużyciem paliwa i przyzwoitą dynamiką. Rozrząd jest na łańcuchu, który tutaj sprawdza się znakomicie i wytrzymuje setki tysięcy przebiegu w różnych warunkach. Cała konstrukcja jest stosunkowo prosta, bez komplikacji typu koło dwumasowe, co wpływa na niskie koszty serwisowania. Jeśli dopilnujemy podstawowych czynności eksploatacyjnych silnika, to ten odwdzięczy się długoletnią bezawaryjną pracą. Należy jedynie mocno pilnować poziomu oleju, gdyż jego zbyt mała ilość może skutkować szybkim zużyciem takich elementów jak wałki rozrządu czy pierścienie tłokowe.


Renault 2.0 Turbo

  • Renault już nie raz udowadniało, że potrafi zbudować wyjątkowo udany silnik. Nie inaczej jest w przypadku jednostek 2.0 Turbo, które jednocześnie są niezwykle trwałe (możliwe do osiągnięcia przebiegi powyżej 500 tys. km) i dostarczają wysoką moc sięgającą nawet 275 KM. Motor cechuje się świetną elastycznością i dynamiką już od niskich prędkości obrotowych. Zużycie paliwa mocno zależy od sposobu jazdy i korzystając z pełni mocy, łatwo przekroczyć poziom 10 l/100 km. Można zdecydować się na montaż instalacji LPG, która tutaj sprawuje się bez problemu i w ten sposób nieco obniżyć koszty eksploatacji. Silnik jest wyposażony w dwumasowe koło, ale nie przysparza ono większych kłopotów.

Niezniszczalne silniki benzynowe - mimo upływu lat ciągle niezawodne


Rynek wtórny to też miejsce, gdzie znajdziemy niejeden dopracowany i trwały silnik benzynowy. Przykładem tego są chociażby silniki benzynowe konstruowane przez BMW w latach osiemdziesiątych XX wieku. Jednostki V8 o pojemności 3 i 4 litrów (oznaczenia M60B30 i M60B40) do dzisiaj są poszukiwane i montowane w ramach modyfikacji w różnego rodzaju autach. Silniki te wykonane są z aluminium i dostarczają 218 lub 286 KM. Odznaczają się trwałością sięgającą 800 tys. km i dobrą dynamiką przy stosunkowo niskich obrotach silnika. Te jednostki benzynowe bez obaw można łączyć z instalacją gazową.


Motory Lexusa z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku uchodzą za najlepsze silniki benzynowe na świecie. Mowa tu konkretnie o jednostkach V8 o pojemności 4 litrów i generujących 245 KM. Silnik ten cechuje się wyjątkowo wysoką trwałością, pochwalić warto też jego wybitną kulturę pracy i podatność na tuning.

Również Jeep pozytywnie zapisał się na kartach historii silników benzynowych, tworząc 4-litrową jednostkę V8. Wielu użytkowników Jeepa uważa, że jest to najlepszy silnik tego producenta, który dzięki prostej konstrukcji jest niezawodny i łatwy w serwisowaniu. Jedynym mankamentem jest paliwożerność i należy liczyć się ze spalaniem powyżej 20 l/100 km. Problem ten po części można rozwiązać, montując instalację gazową.


Warto wspomnieć jeszcze o Audi i silniku 2.4 V6, który na polskich drogach jest często spotykany w modelu A6 generacji C5. Motor ten nie posiada turbo, ma pośredni wtrysk paliwa i gwarantuje bardziej niż przyzwoite osiągi przy zachowaniu długiej bezobsługowej pracy. Silnik 2.4 V6 nadaje się pod instalację lpg, lecz pod warunkiem, że zostanie ona założona przez warsztat, który dostosuje ją pod ten konkretny motor.


Najlepsze silniki benzynowe - podsumowanie


Przedstawione w tym artykule silniki to tylko część dopracowanych i trwałych jednostek nowej generacji. Jest to dowód na to, że najnowsze silniki, pomimo często wysokiego stopnia skomplikowania konstrukcyjnego, potrafią odwdzięczyć się niską awaryjnością i doskonałymi parametrami pod względem oferowanych osiągów. Należy jednak pamiętać o właściwej eksploatacji takich silników, serwisować je w fachowych warsztatach i nie oszczędzać każdej złotówki przy okazji napraw. Nawet najlepsze silniki na świecie zawiodą, gdy ich użytkownik zaniedba podstawowe czynności serwisowe. Najnowsze jednostki benzynowe wymagają nieco więcej uwagi niż silniki sprzed kilkudziesięciu lat, ale za to są znacząco wydajniejsze i emitują nieporównywalnie mniej szkodliwych substancji do atmosfery.


Michał Borowski



vehis
Szukasz samochodu?
Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty 3 000 samochodów dostępnych od ręki!
[więcej]
Wyrażam zgodę na przekazywanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług telefonicznie lub za pośrednictwem SMS/MMS, w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że powyższa zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
[więcej]
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług na podany przeze mnie w formularzu kontaktowym adres e-mail, w tym w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
Wypełniając i wysyłając formularz kontaktowy, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu. Dane będą przetwarzane według zasad opisanych poniżej: RODO - obowiązek informacyjny [więcej]