Fiat Tipo II to kompaktowe auto segmentu C, produkowane od 2016 roku, które zastąpiło w ofercie model Linea. Założenia konstrukcyjne tego samochodu to przede wszystkim nieskomplikowana budowa, praktyczne nadwozie, obszerne wnętrze, oszczędny silnik i to wszystko za rozsądne pieniądze. Fiat Tipo II jest częstym widokiem na polskich drogach, a w tym artykule przyglądamy się bliżej, jakie wady i zalety posiada ten kompaktowy Fiat.
Fiat Tipo – dostępne silniki i wersje nadwoziowe
Fiat Tipo II występuje aż w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback oraz kombi. Długości auta wahają się w zakresie od 3958 do 4571 mm, a rozstaw osi mierzy od 2450 2636 mm. Z kolei szerokość wynosi od 1700 do 1792 mm, a wysokość od 1430 do 1514 mm. W każdym z wariantów Tipo wygląda estetycznie, a proste kształty i linie nadwozia okazują się być odporne na próbę czasu i wciąż wyglądają świeżo. Pod koniec 2020 roku samochód przeszedł lifting, wraz z którym na grillu pojawiło się nowe logo, przeprojektowany został przedni zderzak i zastosowano lampy LED z przodu (w tym do jazdy dziennej) i z tyłu. Wtedy też Fiat Tipo zyskał inną deskę rozdzielczą - unowocześnioną. Ponadto po liftingu gamę modelu wzbogaciła odmiana Cross, dostępna w hatchbacku i kombi. Model Tipo Cross wyróżnia się podniesionym prześwitem, wysuniętymi osłonami progów drzwi i zderzaków, co przybliża to auto do działu crossoverów.
Jeśli chodzi o silniki, to pod maską Fiata Tipo znaleźć można naprawdę zróżnicowane jednostki. Podstawowy silnik benzynowy to 1.4 16v o mocy 95 KM i generujący 127 Nm, Jednym z popularniejszych silników w Tipo jest motor 1.4 T-Jet o mocy 120 KM, który występował także z fabryczną instalacją gazową. Był jeszcze, choć niezbyt popularny, silnik benzynowy 1.6 E-Torq o mocy 110 KM. Klienci mogą również decydować się na silniki Diesla: 1.3 MultiJet o mocy 95 KM lub 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. Po liftingu zmieniła się nieco oferta silników benzynowych. Pozostał silnik 1.4 16v i pojawił się nowy - 1-litrowy 3-cylindrowy silnik o mocy 100 KM. Aktualnie nowe Tipo można kupić też w odmianie hybrydowej, z automatyczną skrzynią biegów, na bazie benzynowego silnika 1.5, a łączna moc układu to 130 KM.
Najczęściej spotykaną skrzynią biegów w Tipo jest 6-biegowy "manual", z którą łączony był chociażby silnik 1.4 16v, 1.4 T-Jet i 1.6 MultiJet. Najmniejszy silnik dostępny dla Fiata Tipo - benzynowy 1.0 - współpracował za to z 5-biegową skrzynią manualną. Fiata Tipo kupić też można z automatyczną skrzynią biegów, ale najczęściej będzie to Diesel 1.6 MultiJet lub nowy napęd hybrydowy. Dane techniczne poszczególnych konfiguracji napędowych dość znacząco różnią się od siebie i przyspieszenie do 100 km/h zajmuje od około 9 sekund (1.4 T-Jet) do do ponad 13 sekund (1.3 MultiJet). Osiągane są prędkości maksymalne od 185 km/h do ponad 200 km/h. Każdy Fiat Tipo posiada napęd wyłącznie na przednie koła.
Fiat Tipo znowu cieszy się popularnością!
Z czego wynika tak duża popularność Fiata Tipo? Sprawdziliśmy to biorąc ten samochód na nasze testy. Zdecydowaliśmy się na Tipo w wersji hatchback, pod maską którego pracował benzynowy silnik 1.0. Wpierw zajrzeliśmy do wnętrza, wykończono tworzywami sztucznymi, w większości twardymi i widać, że na tym etapie starano się możliwie zredukować koszty produkcji. Ważne jednak, że spasowanie jest solidne, a użyte materiały są odporne na zadrapania. dźwięków. Miejsca jest wyjątkowo dużo i wsiadając do środka można odnieść wrażenie, że jest się w aucie o segment większym. Nawet z tyłu Fiat Tipo bez trudu przewiezie dwie dorosłe osoby, zapewniając im sporo przestrzeni w każdym kierunku. Bagażnik mieści 440 litrów, a w miarę regularne kształty pomagają w pakowaniu. Warto tu wspomnieć, że hatchbacki posiadają najmniejszy bagażnik - w przypadku sedana jego pojemność to 520 litrów, a kombi zmieści aż 550 litrów.
Nowy Fiat Tipo wyposażony został w nowoczesny zestaw multimediów. Funkcjonuje on w oparciu o centralny ekran dotykowy, którego przekątna to ponad 10 cali. Brakuje wbudowanej nawigacji (jest w opcji), ale za to bez zarzutu działa funkcja bezprzewodowego łączenia z Android Auto oraz Apple CarPlay i zdecydowanie warto z tej opcji skorzystać. Egzemplarz, który otrzymaliśmy na test miał bogate wyposażenie, obejmujące m.in. wirtualny zestaw wskaźników. W jego środkowej części znajduje się ekran o przekątnej 7 cali, a pokazywane na nim informacje możemy zmieniać. Po bokach są dwa zegary przedstawiające obroty silnika i poziom paliwa.
Fiata Tipo użytkowaliśmy przez tydzień i nasze wrażenia z jazdy są generalnie pozytywne. 1-litrowy silnik zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę, pod warunkiem jednak, że będziemy utrzymywali wysokie obroty. Skrzynia manualna dział poprawnie, choć pierwsze dwa przełożenia są zbyt długie i trudno dobrać odpowiedni bieg do jazdy miejskiej - w korkach zdecydowanie lepiej sprawdziłby się "automat". W codziennym użytkowaniu pomocny okazuje się adaptacyjny tempomat i trzeba przyznać, że obecne na pokładzie systemy wspomagające kierowcę rzeczywiście ułatwiają prowadzenie auta.
Fiat Tipo może pochwalić się udanie zestrojonym zawieszeniem, które gwarantuje komfort i stabilne kierowanie. Tipo często występowało ze stosunkowo wysokim profilem opon, co pomaga niwelować defekty nawierzchni. Kierownica pracuje lekko i precyzyjnie, pozwalając na łatwe wyczucie samochodu na zakręcie. Zużycie paliwa jest akceptowalne i średnio w naszym teście oscylowało wokół wartości 6 l/100 km. Dopiero prędkości autostradowe albo bardzo mozolny ruch miejski sprawia, że spalanie rośnie do około 8,5 l/100 km.
Fiat Tipo – tani hatchback w który warto zainwestować
Nowy Fiat Tipo kosztuje minimum 88 000 zł i będzie to hatchback z benzynowym silnikiem 1.0. Podstawowe wyposażenie obejmuje m.in. elektryczne sterowanie otwieraniem szyb, radio z ekranem dotykowym i łącznością Android Auto/Apple CarPlay, czy automatyczną klimatyzację. Fiat Tipo w wersji kombi kosztuje nieco więcej, a jego ceny startują od 94 000 zł. W polskiej ofercie nie znajdziemy już natomiast sedanów. Patrząc na rynek nowych aut, to Fiat Tipo nadal zachowuje rozsądną cenę i w jej ramach oferuje naprawdę wiele. Na rynku wtórnym ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy rozpoczynają się z reguły od mniej więcej 35 000 zł.
Jakie usterki mogą spotkać kierowców w przypadku egzemplarzy używanych?
Fiat Tipo to samochód, który cieszy się dobrą opinią odnośnie jego trwałości i bezawaryjności. Rynek wtórny to miejsce, gdzie Fiaty Tipo pojawiają się bardzo licznie i potencjalni klienci mogą przebierać w ofertach. Na cenę tego modelu wpływa przede wszystkim przebieg, wyposażenie i stan techniczny konkretnego egzemplarza - w mniejszym stopniu rocznik. Fiat Tipo boryka się też niekiedy z wyciekami z układu chłodzenia, a słabym punktem zawieszenia tych aut są łączniki stabilizatora. Zdarzają się ponadto problemy ze sprzęgłem, spowodowane odkształconymi lub nawet pękniętymi dociskami sprzęgła. Zaleca się również częściej niż standardowo wymieniać olej w skrzyni biegów, który w tym modelu dość szybko traci swoje właściwości smarne.
Typową usterką dla silników Diesla 1.6 jest kłopotliwe koło dwumasowe, które wymaga serwisu co około 150 tys. km. Mniejsze motory wysokoprężne 1.3 MultiJet z kolei posiadają rozrząd napędzany łańcuchem, wymagający częstych korekt luzów, ze względu na przeciętną trwałość napinacza. Jednostki spalinowe, szczególnie te pozbawione turbiny, zaczynają spalać olej przy przebiegach powyżej 200 tys. km. Dodatkowo, fabryczna instalacja LPG nie była najlepszej jakości i część użytkowników narzeka na pojawiające się nieszczelności. Przerabiając samodzielnie samochód na LPG warto skorzystać z warsztatów mających w tym doświadczenie, bo nieudolnie zamontowane instalacje potęgują efekt spalania stukowego. Pamiętaj, że na rynku wtórnym używany Fiat Tipo II nierzadko pojawia się jako była taksówka lub samochód służbowy, mający na liczniku wieleset tysięcy kilometrów przebiegu. W przypadku takich aut należy liczyć się ze znaczącym wyeksploatowaniem.
Fiat Tipo – opinie użytkowników
Używany Fiat Tipo II w Internecie zbiera w większości pozytywne opinie. Użytkownicy chwalą ten model przede wszystkim za funkcjonalne i praktyczne wnętrze, komfortowe zawieszenie, które radzi sobie z dziurawymi drogami, oszczędne silniki, niskie koszty użytkowania i szeroką dostępność części zamiennych. Narzekania, poza wymienionymi wcześniej typowymi usterkami, dotyczą przede wszystkim nietrwałych materiałów wykończeniowych w kabinie, po których szybko widać już oznaki zmęczenia. Wiele osób podkreśla jednak, że drobne niedociągnięcia usprawiedliwia atrakcyjna cena i rzeczywiście - w tych pieniądzach trudno znaleźć liczną konkurencję.
Tekst i zdjecia Michał Borowski