Strona główna/Wiadomości/Historia motoryzacji. Silnik M 104 E 28 - niezniszczalna ikona motoryzacji

Historia motoryzacji. Silnik M 104 E 28 - niezniszczalna ikona motoryzacji

27 stycznia 2025

Mercedes C 280 (W202) to samochód, który stał się synonimem niezawodności, elegancji i solidnego niemieckiego rzemiosła lat 90. Szczególną uwagę w tym modelu przykuwa sześciocylindrowy silnik rzędowy M 104 E 28, który do dziś jest wspominany przez entuzjastów motoryzacji jako jednostka niemal niezniszczalna. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu silnikowi, jego parametrom technicznym i temu, co sprawiło, że zasłużył na miano motoryzacyjnej legendy.

Silnik M 104 E 28 – serce i dusza C 280

M 104 to seria silników rzędowych Mercedesa, produkowana od końca lat 80. do połowy lat 90. Była rozwinięciem jednostki M 103 i występowała w kilku pojemnościach. W wersji M 104 E 28, która napędzała C 280, zastosowano wszystkie najlepsze rozwiązania technologiczne dostępne w tamtych czasach, tworząc silnik, który po dziś dzień budzi podziw swoją trwałością i osiągami.

Podstawowe parametry techniczne silnika M 104 E 28

  • Pojemność skokowa: 2,8 litra (2799 cm³)
  • Układ cylindrów: Rzędowy, 6 cylindrów
  • Moc maksymalna: 193 KM (142 kW) przy 5500 obr./min
  • Moment obrotowy: 270 Nm przy 3750 obr./min
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 89,9 mm x 73,5 mm
  • Stopień sprężania: 10,0:1
  • Układ rozrządu: DOHC (podwójny wałek rozrządu), 4 zawory na cylinder
  • Wtrysk paliwa: Elektroniczny wielopunktowy (Bosch KE-Jetronic w pierwszych wersjach, później Motronic)
  • Chłodzenie: Cieczą
  • Paliwo: Benzyna ołowiowa lub bezołowiowa (zalecana 95 oktanów)

Dlaczego M 104 E 28 jest niezniszczalny?

1. Solidna konstrukcja mechaniczna

Silnik M 104 E 28 został zaprojektowany z myślą o długowieczności. Blok wykonano z żeliwa, co zapewniało wyjątkową trwałość i odporność na zużycie. Głowica była aluminiowa, co pozwalało na lepsze odprowadzanie ciepła. Precyzja montażu oraz wysokiej jakości materiały sprawiły, że silnik mógł wytrzymać setki tysięcy kilometrów bez poważniejszych awarii.

2. Praktycznie niezniszczalny rozrząd

Rozrząd oparty na łańcuchu, a nie na pasku, był jednym z kluczowych elementów trwałości tego silnika. Łańcuchy rozrządu w silnikach M 104 były znane z wyjątkowej żywotności i często wytrzymywały przebiegi rzędu 300-400 tys. kilometrów przed pierwszą wymianą.

3. Doskonałe chłodzenie i smarowanie

Mercedes zastosował w M 104 zaawansowany układ chłodzenia, który zapobiegał przegrzewaniu silnika nawet przy dużych obciążeniach. Pompa oleju była wydajna i zapewniała stały dopływ smarowania do wszystkich ruchomych elementów, co minimalizowało ich zużycie.

4. Odporność na złe paliwo i trudne warunki

Silnik był niezwykle wyrozumiały na paliwo o niższej jakości, co w latach 90. w wielu krajach miało ogromne znaczenie. Nawet w trudnych warunkach klimatycznych i na kiepskich drogach M 104 radził sobie znakomicie.

5. Elektronika na wysokim poziomie

Wersja C 280 z M 104 korzystała z zaawansowanego (jak na tamte czasy) systemu wtrysku paliwa Bosch Motronic. System ten gwarantował precyzyjne dawkowanie paliwa, optymalizując osiągi i zużycie paliwa, a jednocześnie był mniej awaryjny w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami.

Osiągi i kultura pracy

Silnik M 104 E 28 był ceniony nie tylko za swoją niezawodność, ale także za świetne osiągi i kulturę pracy. Rzędowa "szóstka" Mercedesa pracowała niezwykle płynnie, generując równomierną moc w całym zakresie obrotów. Przyspieszenie C 280 od 0 do 100 km/h wynosiło około 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna sięgała 230 km/h. Były to znakomite wyniki, zwłaszcza jak na rodzinnego sedana z połowy lat 90.

Dlaczego M 104 E 28 zasłużył na miano legendy?

1. Długowieczność

Silniki M 104 w praktyce osiągały przebiegi rzędu 500–600 tys. km, a przy odpowiedniej obsłudze i regularnym serwisie bez problemu przekraczały milion kilometrów. Wiele egzemplarzy nadal porusza się po drogach, co jest najlepszym dowodem ich trwałości.

2. Łatwość serwisowania

Mercedes zadbał o to, by konstrukcja silnika była przyjazna dla mechaników. Dostęp do większości elementów był łatwy, a części zamienne – choć drogie – były szeroko dostępne i wysokiej jakości.

3. Uniwersalność

M 104 E 28 sprawdzał się zarówno w codziennej jeździe miejskiej, jak i na autostradach, gdzie wykazywał się niskim zużyciem paliwa przy stałej prędkości. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosiło około 9-11 l/100 km, co jak na sześciocylindrowy silnik z tamtych lat było akceptowalnym wynikiem.

4. Dziedzictwo marki

M 104 był ostatnią serią rzędowych "szóstek" Mercedesa, zanim marka przeszła na silniki w układzie V. Jego solidność i osiągi stały się symbolem jakości inżynierii niemieckiej.

Klasa C z sześciocylindrowym silnikiem w lakierze designo green metallic

Mercedes C 280 w topowej serii W 202 w linii wyposażenia „Sport”, którego zdjęcia (autorstwa Thomasa Niedermüllera) publikujemy znajduje się w muzeum Mercedesa. Wszystkie powierzchnie nadwozia tego samochodu, przednie i tylne zderzaki, listwy wykończeniowe oraz lusterka zewnętrzne zostały polakierowane intensywnym lakierem designo green metallic o kodzie koloru 252.

W skład linii wyposażenia „Sport” wchodzi między innymi zawieszenie obniżone o 25 mm, sztywniejsze ustawienia zawieszenia, standardowe szerokoprofilowe opony oraz aluminiowe felgi w stylu AMG.

Motyw przewodni koloru zielonego jest kontynuowany we wnętrzu. Zarówno fotele, jak i tapicerka drzwi łączą centralne zielone elementy z czarnymi bokami.

Zdjęcia: Thomas Niedermüller

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: