Kolor samochodu a jego wartość rezydualna. W USA rządzi żółty, w Europie biel, czerń i szarość. A w Polsce...
Według nowych badań amerykańskiego portalu iSeeCars kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość na rynku wtórnym. Piszemy także o wątku europejskim. A w Polsce?

Porównano ceny 3-letnich samochodów
Tegoroczne badanie porównało ceny ponad 1,2 miliona 3-letnich używanych samochodów, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży.
Żółty i pomarańczowy rządzą
Fot. Krzysztof Krzyżanowski
„Żółty i pomarańczowy należą do najlepszych kolorów pod względem utrzymania wartości odkąd iSeeCars zaczął śledzić deprecjację według koloru” – powiedział Karl Brauer, dyrektor wykonawczy ds. analiz w iSeeCars. „Nie są to szeroko popularne kolory, ale popyt na nie przewyższa podaż, co przekłada się na wyższą wartość na rynku wtórnym.”
Fot. Jacek Jurecki
Deprecjacja pojazdów według koloru samochodu
Badanie wykazało, że przeciętny pojazd traci 31% swojej wartości po 3 latach. Ale żółte samochody tracą tylko 24,0%, za nimi są pomarańczowe samochody z wynikiem 24,4% oraz zielone samochody z 26,3%.
Inne kolory które nieźle utrzymują wartość to beżowy, czerwony, srebrny, brązowy, szary i niebieski.
Fot. Jacek Jurecki
Kolory w Europie
W europejskim krajobrazie motoryzacyjnym najbardziej popularne kolory samochodów to biały, szary i czarny. Ich łączny udział wzrósł z 72% w 2021 roku do niemal 80% w 2024 roku. Ta dominacja wynika z uniwersalności tych kolorów: symbolizują elegancję, praktyczność (np. maskowanie zabrudzeń) i – podobnie jak w USA - wyższą wartość odsprzedaży.
Fot. Jacek Jurecki
Wzrost popularności ciepłych kolorów
Niemal podwoił udział w rynku kolor beżowy, a w segmencie samochodów miejskich popularność zyskuje kolor… żółty.
Kolory w Polsce
Fot. Jacek Jurecki
Analiza rynku polskiego pokazuje, że wybór koloru to często kwestia… lokalnej tożsamości. Na północy Polski dominuje czerń (34%), srebrny (23%) i biały (19%), a na południe czerwony (30%), niebieski (25%) i zielony (15%). Zachód to złoty, szary i fioletowy a wschód brązowy, pomarańczowy i biały.
Fot. Jcek Jurecki
Wartość rezydualna w Europie
Neutralne kolory (biały, czarny, szary) zachowują nawet 15% wyższą cenę przy odsprzedaży. Na drugim biegunie ekstrawaganckie odcienie (np. fioletowy) ograniczają grono potencjalnych kupców.