Mercedes Citan za rok zniknie z rynku
Mercedes-Benz oficjalnie ogłosił zakończenie produkcji modeli Citan i Klasy T, które powstawały we współpracy z Renaultem. Obie wersje – użytkowy Citan oraz pasażerska Klasa T – bazują na Renault Kangoo i były wytwarzane w fabryce Renault w Maubeuge w północnej Francji. Produkcja zostanie wstrzymana w połowie przyszłego roku.

Mercedes rezygnuje z małych dostawczaków
Zakończenie produkcji modeli Citan i Klasy T to element strategii Mercedesa, który chce skoncentrować się na bardziej dochodowych segmentach rynku samochodów dostawczych. Zamiast małych vanów opartych na francuskiej technologii, Mercedes postawi na rozwój i promocję większych modeli, takich jak: Vito, Klasa V i Sprinter
Te pojazdy generują znacznie wyższe marże i są bardziej opłacalne dla niemieckiego producenta. Przedstawiciel Mercedesa wyjaśnił, że marka optymalizuje swoje portfolio i koncentruje się na wzroście w segmentach o wyższej rentowności.
Spadająca sprzedaż vanów Mercedesa
Dane sprzedażowe za rok 2024 pokazują wyraźny spadek zainteresowania modelami Citan i Klasa T. Citan odnotował spadek sprzedaży o 3% – do poziomu 23 351 egzemplarzy, a Klasa T aż o 31% – do 5 117 sztuk. Łączna sprzedaż wszystkich vanów Mercedesa spadła o 9% – do 405 610 pojazdów.
Koniec wspólnego projektu z Renault
Pasażerska Klasa T
Zakończenie produkcji Citana i Klasy T oznacza faktyczny koniec współpracy przemysłowej Mercedesa z Renaultem, która przez lata obejmowała produkcję Smart ForFour na bazie Renault Twingo (do 2021 r.), wspólne platformy dla lekkich samochodów dostawczych oraz kooperację z Nissanem i Renaultem w Meksyku (projekt w Aguascalientes – wciąż aktywny, ale również zagrożony)
Renault potwierdziło decyzję Mercedesa, podkreślając, że nie wpłynie ona na produkcję innych modeli w zakładzie Maubeuge. Tam nadal powstaje m.in. Renault Kangoo (także dla Nissana) oraz elektryczny SUV Renault 4.
Nowa platforma Van.EA od 2026 roku
Wraz z końcem współpracy z Renaultem, Mercedes planuje zrewolucjonizować swoje podejście do elektrycznych pojazdów użytkowych. Od 2026 roku niemiecka marka wprowadzi zupełnie nową platformę Van.EA – przeznaczoną dla elektrycznych dostawczaków nowej generacji. W ramach tej ofensywy Mercedes zaprezentuje wersję bliską produkcyjnej koncepcyjnego modelu Vision V (premiera już 23 kwietnia podczas salonu samochodowego w Szanghaju) a także wykorzysta elementy istniejącej architektury EV w nowej platformie Van.EA.
Zmiany w branży i wpływ globalnej polityki
Zakończenie współpracy z Renaultem to kolejny przykład, jak zmieniają się sojusze w globalnej branży motoryzacyjnej. Relacje w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi są coraz luźniejsze, a nowe przepisy celne i bariery handlowe np. rosnące cła USA na auta z Chin i Meksyku (i zawieszone póki co cła na pojazdy z UE) mogą dodatkowo wpłynąć na dalsze losy wspólnych projektów.