Samochody autonomiczne są pojazdami, które są w stanie poruszać się bez potrzeby zaangażowania człowieka w kierowanie nimi. Wykorzystują zaawansowane systemy i technologie, takie jak sztuczna inteligencja, czujniki, kamery, radar i komputery, aby zebrać informacje o otaczającym środowisku i podejmować decyzje dotyczące jazdy.
Głównym celem samochodów autonomicznych jest poprawa bezpieczeństwa na drodze poprzez eliminację błędów spowodowanych przez czynniki ludzkie, takie jak zmęczenie, nieuwaga czy błędy w ocenie sytuacji. Samochody autonomiczne mogą być również bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa, prowadzić do zmniejszenia korków i przyczynić się do bardziej płynnego ruchu drogowego.
Istnieje kilka poziomów autonomii samochodów, zdefiniowanych przez Society of Automotive Engineers (SAE). W skrócie są to:
Poziom 0: Brak automatyzacji - kierowca wykonuje wszystkie zadania związane z prowadzeniem pojazdu.
Poziom 1: Automatyzacja wspomagająca - systemy wspomagające kierowcę, takie jak tempomat czy asystent pasa ruchu.
Poziom 2: Częściowa automatyzacja - samochód może kontrolować prędkość i kierunek jazdy, ale kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli w dowolnym momencie.
Poziom 3: Warunkowa automatyzacja - samochód może prowadzić w określonych warunkach, ale kierowca musi być w stanie przejąć kontrolę, gdy system go o tym poinformuje.:
Poziom 4: Wysoka automatyzacja - samochód może prowadzić w większości sytuacji bez potrzeby zaangażowania kierowcy, ale istnieją pewne ograniczenia.
Poziom 5: Pełna automatyzacja - samochód jest w pełni autonomiczny i nie wymaga obecności kierowcy.
W ostatnich latach wiele firm zajmuje się rozwijaniem technologii samochodów autonomicznych. Przeprowadzane są liczne testy i badania, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność tych pojazdów. Jednak nadal istnieje wiele wyzwań do pokonania, takich jak integracja z istniejącą infrastrukturą drogową, przepisy i kwestie odpowiedzialności prawnej.
Wiele w tym temacie dzieje się w USA, gdzie drogi są szerokie , a oznakowanie najczęściej bardzo czytelne. W Ameryce jest nawet Narodowy Dzień Pojazdów Autonomicznych, który przypada 31 maja, czyli właśnie dzisiaj.
Z tej okazji Jeep w dwóch zelektryfikowanych modelach Grand Cherokee 4xe pokazał zapowiedź własnej technologii zautomatyzowanej jazdy. I to jazdy terenowej. My nie wiemy co to za przyjemność jechać taką „samojadącą” terenówką, chyba, że technologia ta skierowana będzie do miłośników jazdy w terenie, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z off-roadem.
Zastosowaną w dwóch „dżipach” technologia sztucznej inteligencji i autonomicznej jazdy terenowej pokazano w Moab w stanie Utah. To kultowe miejsce dla miłośników jazdy 4x4.
„W ten sam sposób, w jaki nasze zelektryfikowane modele 4xe przenoszą możliwości terenowe marki Jeep na nowy poziom, tak samo te zaawansowane systemy jazdy terenowej pomogą większej liczbie klientów, w większej liczbie krajów z całego świata dołączyć do nas i cieszyć się przygodą. Te funkcje i technologie znajdą faktyczne zastosowanie na szlaku i poza nim w szerokim zakresie warunków drogowych” – powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep.