Strona główna/Na drodze/O rowerach, które nie zawsze rowerami są...

O rowerach, które nie zawsze rowerami są...

Redakcja moto.vehis.plAutor

Na ulicach wielu polskich miast można zaobserwować te dość specyficzne „rowery”, które tak naprawdę nie zawsze nimi są. Dodatkowe osoby kierujące takimi jednośladami niekiedy nie stosują się do obowiązujących przepisów, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Policjanci stołecznej „drogówki” kontrolowali pojazdy z napędem elektrycznym o wyglądzie roweru. Fot. policja
Policjanci stołecznej „drogówki” kontrolowali pojazdy z napędem elektrycznym o wyglądzie roweru. Fot. policja

Co to jest rower?


Definicja roweru zawarta jest w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, a „rower – to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”.

„Rowery” z manetkami nie są rowerami

Jednak na ulicach coraz częściej możemy zauważyć pojazdy, których użytkownicy używają tylko manetki do przyspieszania. Takie „rowery” nie wpisują się jednak w ustawową definicję, a kierujący często łamią przepisy poruszając się nimi.

Policjanci skontrolowali 52 pojazdy, z których 4 nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu. Fot. policjaPolicjanci skontrolowali 52 pojazdy, z których 4 nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu. Fot. policja

Można korzystać, ale trzeba dopełnić formalności

Osoby, które posiadają i korzystają z „rowerów elektrycznych” wyposażonych w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu wyższym niż 48 V i o znamionowej mocy ciągłej większej niż 250 W, osiągają prędkość powyżej 25 km/h lub są wyposażone w manetkę gazu, nie mogą poruszać się takim pojazdem po drogach publicznych, dopóki nie dopełnią następujących formalności:

   • zarejestrowanie pojazdu – motorower musi posiadać dokument stwierdzający dopuszczenie go do ruchu (dowód rejestracyjny) i tablicę rejestracyjną;

   • wykupienie dla pojazdu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (bez względu czy pojazd jest wyposażony w silnik spalinowy lub elektryczny);

   • posiadanie uprawnień niezbędnych do kierowania pojazdem – w przypadku osób powyżej 18 roku życia, wystarczające jest prawo jazdy kat. B, osoby niepełnoletnie powyżej 14 roku życia (lub osoby pełnoletnie, które nie posiadają prawa jazdy kat. B), powinny natomiast posiadać prawo jazdy kat. AM, aby legalnie poruszać się po drogach publicznych motorowerem.

obowiązujących przepisów, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Policjanci skontrolowali 52 pojazdy, z których 4 nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu, nałożyli też na kierujących 19 mandatów. Fot. policjaobowiązujących przepisów, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Policjanci skontrolowali 52 pojazdy, z których 4 nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu, nałożyli też na kierujących 19 mandatów. Fot. policja

Wyprzedaż rocznika 2024

Najczęstsze wykroczenia – na co policja zwraca uwagę?

Polscy rowerzyści, także ci jeżdżący prawdziwymi rowerami, choć zobowiązani do przestrzegania Kodeksu drogowego, często łamią podstawowe zasady. Oto 5 najczęściej karanych zachowań:

  1. Jazda po chodniku – Wielu rowerzystów traktuje chodnik jak alternatywę dla ścieżki rowerowej. Tymczasem przepisy zezwalają na to tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. gdy opiekujemy się dzieckiem do 10 lat). Policja nakłada mandaty, które sięgają nawet 500 zł!
  2. Jazda po spożyciu alkoholu – Choć rower nie jest samochodem, prowadzenie go po alkoholu to wykroczenie. Grozi za to grzywna do 5 tys. zł, a przy stężeniu powyżej 0,5‰ – nawet sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.
  3. Korzystanie z telefonu podczas jazdy – Trzymanie komórki w ręku to nie tylko brak skupienia, ale i ryzyko kolizji. Mandat wynosi 200 zł.
  4. Przejazd przez przejście dla pieszych – Rowerzysta powinien zejść z roweru, by przekroczyć „zebrę”. Ignorowanie tej zasady to częsty powód konfliktów z pieszymi.
  5. Niestosowanie się do sygnałów świetlnych – Czerwone światło obowiązuje wszystkich, także rowerzystów. Za jego ignorowanie grozi kara 500 zł.

Fot. policjaFot. policja

Obowiązkowe wyposażenie roweru

  • z przodu - co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu - co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Fot. policjaFot. policja

Rowerem po drodze

Rowerzysta jest obowiązany:

  • korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
  • zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, gdy porusza się po drodze dla rowerów i pieszych.

Jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wtedy kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy – jezdnią (możliwie blisko prawej krawędzi).

Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.

Fot. SfotografujPolicjantaFot. SfotografujPolicjanta

Wyjątek

Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy:

  • opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).


Z dzieckiem na rowerze

  • Dzieci poniżej 10-tego roku życia mogą poruszać się na rowerze jedynie pod opieką osoby dorosłej.
  • Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełkuzapewniającym bezpieczną jazdę. Dozwolone jest przewożenie dziecka w przyczepie rowerowej.
  • Przewozić dziecko na rowerze lub w przyczepie rowerowej może tylko osoba, która ukończyła 17 lat.


Rowerzysta a przejście dla pieszych

Zbliżając się do przejścia dla pieszych rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

Podobnie jak inni kierujący, rowerzysta ma zakaz:

  • wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,
  • omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
  • jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych.


Rowerzysta obowiązany jest przestrzegać następujących zakazów

  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego),
  • czepiania się pojazdów,
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
  • kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
  • korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.


Kierowco! Uważaj na rowerzystów

Bezpieczeństwo rowerzystów zależy również od innych uczestników ruchu. Przede wszystkim kierowców samochodów, którzy powinni respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami, i tak:

  • zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
  • jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
  • przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
  • kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10338 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: