Opel Astra to jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut kompaktowych na rynku europejskim. Model ten, w różnych wersjach, gości na drogach już od kilkudziesięciu lat i cieszy się dużym uznaniem zarówno wśród kierowców indywidualnych, jak i flotowych.
W 2021 roku zadebiutowała nowa generacja tego popularnego auta. Stylistycznie auto zostało całkowicie przeprojektowane, co nadało mu nowoczesny i dynamiczny wygląd. Model ten oparty jest na nowej platformie Stellantis, co widać zarówno w proporcjach nadwozia, jak i w detalach stylistycznych.
Z przodu dominuje tzw. „Vizor”, czyli charakterystyczny element, który łączy reflektory LED i centralny znaczek Opla w jednolitą całość. To nowa wizytówka marki, która nadaje Astrze agresywnego, ale eleganckiego wyglądu.
Z tyłu samochodu uwagę zwracają ostre linie, a smukłe tylne światła doskonale wpisują się w aktualne trendy motoryzacyjne. Cała sylwetka Astry prezentuje się świeżo i dynamicznie, a kompaktowe wymiary (4,37 m długości) sprawiają, że auto jest idealne do miasta, a także, dzięki sporej przestrzeni dla pasażerów i bagażu na dłuższe wyprawy.
Wnętrze nowej Astry to połączenie nowoczesnych technologii z charakterystycznym dla marki podejściem do ergonomii i funkcjonalności. Kokpit jest minimalistyczny, a dominującym elementem jest tzw. „Pure Panel” – zestaw cyfrowych wyświetlaczy obejmujących ekran centralny oraz wirtualny zestaw wskaźników. Całość jest bardzo intuicyjna w obsłudze, a system multimedialny oferuje pełną kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto, co jest standardem w dzisiejszych autach tej klasy.
Materiały użyte we wnętrzu są wysokiej jakości, a dbałość o szczegóły widać na każdym kroku. Fotele AGR (Aktion Gesunder Rücken) zapewniają wysoki komfort podczas długich podróży, co jest istotne szczególnie dla osób spędzających dużo czasu za kierownicą. Warto zaznaczyć, że Opel kładzie duży nacisk na ergonomię swoich foteli, co potwierdzają liczne certyfikaty i wyróżnienia, które zdobyły w poprzednich modelach.
Pomimo kompaktowych wymiarów nadwozia, wnętrze Astry oferuje przyzwoitą ilość miejsca zarówno dla kierowcy i pasażera z przodu, jak i dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Bagażnik ma pojemność 422 litrów, co jest wynikiem całkiem dobrym jak na auto tej klasy. Dodatkowo, po złożeniu tylnych siedzeń, przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1339 litrów, co pozwala na przewiezienie większych przedmiotów.
Nowa Astra oferuje szeroki wachlarz jednostek napędowych, co pozwala dostosować samochód do różnych potrzeb kierowców. Opel kontynuuje swoją strategię, oferując zarówno tradycyjne jednostki spalinowe, jak i napędy hybrydowe oraz w pełni elektryczne.
Silniki benzynowe: Podstawowa oferta obejmuje silniki trzycylindrowe o pojemności 1.2 litra, dostępne w dwóch wariantach mocy – 110 KM oraz 130 KM. Obie jednostki są wspierane przez turbodoładowanie, co zapewnia dynamiczne osiągi i niskie zużycie paliwa. Wersja 130-konna jest dostępna zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i z 8-biegowym automatem, który płynnie zmienia przełożenia i poprawia komfort jazdy.
Silniki wysokoprężne: Opel nie zrezygnował z diesli, co może cieszyć tradycyjnych zwolenników silników wysokoprężnych. Astra jest dostępna z jednostką 1.5 Diesel o mocy 130 KM. To silnik, który sprawdzi się na dłuższych trasach, oferując bardzo dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Diesel w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów pozwala na płynne i komfortowe pokonywanie długich dystansów.
Napęd hybrydowy plug-in: W ofercie znajduje się również wersja hybrydowa plug-in, która łączy silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra z jednostką elektryczną, co daje łączną moc 180 KM. Wersja hybrydowa pozwala na pokonanie do 60 km na samym napędzie elektrycznym.
Wersja elektryczna: Na zdjęciach prezentujemy w pełni elektryczną wersję o nazwie Astra Electric, która trafiła do naszej redakcji na testy. Maksymalna moc silnika tego auta wynosi 156 KM i 270 Nm momentu obrotowego w trybie sportowym. W trybie normalnym wytwarza 136 KM i 250 Nm oraz 108 KM i 220 Nm w trybie Eco. Sporo jeżdżąc w obu tych trybach (normal i eco) nie zauważaliśmy zbyt dużych różnic. Warto podkreślić, że w standardzie Astra Electric ma pompę ciepła.
Akumulator o pojemności 54 kWh oferuje zasięg do 418 km (sprawdzone). Zużycie prądu to około 15,0 kWh na 100 km, choć nam - nie jeździliśmy zbytnio oszczędnie - wyszło 18 kWh. Prędkość maksymalna naszej testówki to 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 zajmuje 9,3 sekundy.
W Astrze na prąd zamontowana jest ładowarka o mocy 11 kW, która umożliwia łatwe ładowanie do 100 kW; przejście od 20 do 80% mocy zajęło nam 26 minut.
Opel Astra ma zawieszenie zestrojone w taki sposób, aby skutecznie tłumić nierówności, a jednocześnie zapewniać odpowiednią precyzję podczas dynamicznej jazdy. W porównaniu do poprzednich generacji, nowa Astra jest bardziej stabilna na zakrętach, co wynika m.in. z zastosowania nowoczesnej platformy EMP2, którą dzieli z innymi modelami grupy Stellantis (np. Peugeot 308).
W przypadku wersji hybrydowej warto zwrócić uwagę na płynne przejścia pomiędzy napędem elektrycznym a spalinowym, co zapewnia komfortową i cichą jazdę. W trybie czysto elektrycznym Astra porusza się niemal bezgłośnie, co jest dużym plusem w miejskich warunkach.
Opel zadbał także o szeroką gamę systemów wspomagających kierowcę, takich jak adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu czy automatyczne hamowanie awaryjne. Nowa Astra została wyposażona również w reflektory IntelliLux LED, które adaptują się do warunków na drodze, zapewniając bardzo dobrą widoczność.
Jednym z kluczowych aspektów, na które zwracają uwagę współcześni kierowcy, jest ekonomia użytkowania. Opel Astra, zwłaszcza w wersji hybrydowej plug-in, pozwala na znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji, szczególnie podczas jazdy miejskiej. Możliwość ładowania baterii z domowego gniazdka sprawia, że na krótkich dystansach można całkowicie zrezygnować z paliwa, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji.
Dla tradycyjnych jednostek spalinowych Opel oferuje technologie wspomagające, takie jak system Start-Stop czy rekuperacja energii podczas hamowania, co dodatkowo obniża zużycie paliwa. Wersja dieslowska 1.5 o mocy 130 KM w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów może osiągać średnie zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na tę klasę samochodów.