Pięciopunktowy plan dla motoryzacyjnej Europy
Jacek JureckiAutor
Komisja Europejska ogłosiła kompleksowy plan mający na celu wsparcie europejskiego przemysłu motoryzacyjnego w obliczu wyzwań związanych z transformacją na pojazdy elektryczne (BEV). Plan składa się z pięciu kluczowych punktów, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności europejskich producentów samochodów na globalnym rynku.

1. Elastyczność w realizacji celów sprzedaży BEV
Pierwotnie zakładano, że do końca bieżącego roku 25% sprzedawanych pojazdów będą stanowić samochody na prąd. Jednak obecnie średnia sprzedaż tych pojazdów wynosi 13,6%. W związku z tym KE zdecydowała się przedłużyć termin osiągnięcia tego celu o trzy lata, aby uniknąć nałożenia wysokich kar na producentów.
2. Zmniejszenie zależności od zagranicznych komponentów
Aby uniezależnić się od importu, zwłaszcza z Chin, Komisja przeznaczy 1,8 miliarda euro na stworzenie bezpiecznego i konkurencyjnego łańcucha dostaw surowców do produkcji baterii oraz przyspieszenie produkcji baterii w krajach UE.
3. Wsparcie dla zaawansowanych technologii
Komisja podkreśla znaczenie wiodącej roli europejskich producentów w produkcji pojazdów połączonych i autonomicznych opartych na sztucznej inteligencji. Na ten cel przeznaczono dodatkowy 1 miliard euro na lata 2025-2027. Ponadto, 570 milionów euro zostanie przeznaczone na rozwój publicznej infrastruktury ładowania BEV.
4. Szkolenia i wsparcie
Plan zakłada dodatkowe wsparcie w zakresie szkoleń dla pracowników przemysłu motoryzacyjnego oraz wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw, aby dostosować się do zmian w branży.
5. Utrzymanie celów zerowej emisji do 2035 roku
Komisja potwierdziła swoje zobowiązanie do osiągnięcia celów sprzedaży pojazdów o zerowej emisji na lata 2030 i 2035. Obecnie celem jest stopniowe obniżanie emisji nowych pojazdów do 2035 roku, kiedy to na rynkach europejskich będą mogły być sprzedawane tylko nowe samochody o zerowej emisji.
Jest poparcie do planu, ale…
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wyraziło ostrożne poparcie dla planu, zwracając uwagę na potrzebę ambitnych działań w zakresie infrastruktury, zachęt dla konsumentów oraz obniżenia kosztów produkcji. Dyrektor generalna ACEA, Sigrid de Vries, podkreśliła, że proponowana elastyczność w realizacji celów CO₂ jest krokiem w dobrym kierunku, ale konieczne są dalsze działania w zakresie infrastruktury ładowania i wsparcia popytu.