Rynek motoryzacyjny w Polsce. Rekordy, trendy i elektromobilność
Lipiec 2025 roku zapisze się w historii polskiego rynku motoryzacyjnego jako miesiąc wyjątkowy. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) oraz raportów Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że liczba rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych osiągnęła najwyższy lipcowy wynik od 25 lat. Obserwujemy nie tylko wzrost sprzedaży, ale także zmianę preferencji polskich kierowców. Od rosnącej popularności chińskich marek po całkiem spory wzrost zainteresowania elektrykami.

Rekordowy lipiec na rynku nowych samochodów
W Polsce w lipcu zarejestrowano 55 844 nowe samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. To wynik o niemal 16,5% lepszy niż w lipcu 2024 roku, co przekłada się na 7 901 dodatkowych samochodów na drogach. Od początku roku do końca lipca zarejestrowano łącznie 374 196 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,59% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Fot. Jacek Jurecki
W segmencie samochodów osobowych – informuje Samar - odnotowano 50 271 rejestracji, czyli o 16,52% więcej niż rok wcześniej. Z kolei rynek samochodów dostawczych zanotował 5 573 rejestracje, co daje wzrost o 16,13% rok do roku, choć w porównaniu do czerwca 2025 roku widoczny był lekki spadek o 6,26%.
Liderem rynku pozostaje Toyota, która w 2025 roku zarejestrowała 53 194 auta osobowe, zdobywając 15,85% udziału w rynku. Choć japońska marka odnotowała spadek o 10,52% w porównaniu do poprzedniego roku, jej pozycja pozostaje niezachwiana. Za nią plasują się Skoda z 35 602 rejestracjami i wzrostem o 2,87%, Volkswagen z ogromnym skokiem o 16,97% (24 351 sztuk), KIA (18 817 sztuk, spadek o 3,29%) oraz BMW, które zyskało 10,44% rok do roku, rejestrując 17 683 pojazdy.
Fot. Jacek Jurecki
Wśród modeli królują te, które zdobyły serca zarówno klientów indywidualnych, jak i firm. KIA Sportage (4 708 sztuk), Toyota C-HR (4 466 sztuk) oraz Toyota Yaris Cross (3 891 sztuk) to faworyci wśród osób prywatnych. Z kolei firmy najczęściej wybierały Toyotę Corollę (12 255 sztuk, większość na taksówki jak sądzimy), Skodę Octavię (10 062 sztuki) oraz Toyotę C-HR (4 521 sztuk). W segmencie dostawczym prym wiodą Renault Master (3 917 sztuk), Fiat Ducato (2 766 sztuk) oraz Toyota Proace City (2 480 sztuk).
Chińskie marki zdobywają polski rynek
Jednym z najciekawszych trendów 2025 roku jest wzrost popularności chińskich producentów samochodów. W lipcu ich udział w polskim rynku osiągnął rekordowe 8,2%, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu do czerwca i o 1,1 punktu wobec maja. Szczególnie wyróżnia się marka MG, która odnotowała ogromny wzrost rejestracji (o 105,62% rok do roku). Jak widać chińscy producenci, oferujący konkurencyjne ceny i coraz lepszą jakość swoich aut, zyskują zaufanie polskich konsumentów.
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się, ale bez jakich wielkich skoków sprzedaży. W lipcu 2025 roku udział nowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) w rynku samochodów osobowych wyniósł 7,6%, utrzymując się na poziomie z czerwca. Ten wynik wskazuje, że elektromobilność stopniowo zdobywa swoje miejsce na polskich drogach, choć bez większej infrastruktury ładowania Polacy nadal będą obawiać się tych aut. Zachęta finansowa (NaszEauto) może zrobić jednak swoje.
Import używanych samochodów
Według raportu Samar w lipcu 2025 roku do Polski sprowadzono 86 290 używanych samochodów osobowych i dostawczych, co oznacza nieznaczny spadek o 1% w porównaniu do lipca 2024 roku. Od początku roku import osiągnął poziom 571 066 pojazdów, co daje wzrost o 0,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Wśród sprowadzanych aut dominują samochody osobowe (514 846 sztuk, spadek o 0,6%), podczas gdy segment użytkowy odnotował wzrost o 11,7% (56 220 sztuk).
Średni wiek importowanych pojazdów wynosi 12,25 roku, a wśród nich przeważają auta benzynowe o średnim wieku 12,64 roku. Co ciekawe, rośnie zainteresowanie używanymi samochodami elektrycznymi – ich import wzrósł o 35%, co pokazuje, że elektromobilność zyskuje na popularności również w segmencie używek.