Strona główna/O leasingu/Serwisowanie samochodu w leasingu i wynajmie

Serwisowanie samochodu w leasingu i wynajmie

Wojtek KaczałekAutor

Leasing i wynajem samochodów to popularne formy finansowania pojazdów, zarówno nowych, jak i używanych. Jednym z istotnych aspektów korzystania z takich aut jest ich serwisowanie. Sprawdź, jakie spoczywają na Tobie obowiązki, jeśli wynajmujesz lub leasingujesz samochód. Poznaj dostępne opcje serwisowania i dowiedz się, jakie zapisy w umowie leasingowej są ważne.

Fot. Jacek Jurecki
Fot. Jacek Jurecki

Czym jest serwis w leasingu?

Serwisowanie samochodu w leasingu lub wynajmie to istotna kwestia, na którą trzeba zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy. Jest to cały zbiór czynności związanych z obsługą techniczną pojazdu, w tym m.in.:

  • okresowe przeglądy (w interwałach związanych z przebiegiem),
  • sezonowa wymiana opon,
  • naprawy gwarancyjne,
  • reperacje po zdarzeniach drogowych (przetarciach parkingowych, stłuczkach itd.).

Serwis w okresie leasingu różni się od sytuacji, w której użytkujesz pojazd jako właściciel pojazdu. Masz obowiązek przestrzegania zasad ustalonych z leasingodawcą.

Obowiązki serwisowe w umowach leasingowych i wynajmu

Zanim złożysz podpis na umowie leasingu lub wynajmu, dokładnie przestudiuj punkty dotyczące serwisowania. Zapoznaj się też z OWUL, czyli Ogólnymi Warunkami Umowy Leasingu.

Leasingodawca będzie wymagać od Ciebie, jako leasingobiorcy, odpowiednich działań związanych z dbaniem o samochód. Będzie to szczególnie istotne, jeśli auto wynajmujesz lub planujesz zwrócić po zakończeniu leasingu. Samochód powinien być w dobrym stanie technicznym. Część leasingodawców, np. VEHIS, idzie klientom na rękę i nie nakłada na użytkowników opłat za ponadnormatywne zużycie. Możesz jednak spotkać się z sytuacją, w której trzeba będzie ponieść dodatkowe koszty, gdy pojazd nie będzie w należytej kondycji.

Zapisy na temat serwisowania mogą dotyczyć tego:

  • gdzie serwisować samochód – często wymagane jest dokonywanie przeglądów i napraw w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO),
  • jak często dokonywać przeglądów – tutaj istotne mogą być wymagania stawiane przez producentów pojazdów, aby warunki gwarancji były spełnione,
  • kto odpowiada za koszty serwisu – będzie to zależeć od typu finansowania i rodzaju czynności,
  • jakie są wymagania ubezpieczyciela dotyczące tego, gdzie będą dokonywane przeglądy i ewentualne naprawy.


Serwisowanie auta w leasingu poza ASO – czy to możliwe?

Firma leasingowa często nakłada na Ciebie, jako leasingobiorcę, obowiązek serwisowania pojazdu w ASO. Nie zawsze jednak jest to warunek konieczny.

Część leasingodawców dopuszcza bowiem korzystanie z usług VASO, czyli warsztatów współpracujących z danym podmiotem. Może to być np. duża sieć serwisów niezależnych.

Leasing i serwis poza ASO – co musisz wiedzieć?

Zgodnie z unijną dyrektywą GVO, właściciel pojazdu może serwisować pojazd poza autoryzowaną stacją obsługi, bez ryzyka utraty gwarancji. Warunkiem jest, aby stosować oryginalne części zamienne lub oryginalne, ale oferowane przez rzeczywistego wytwórcę danego podzespołu. Przeglądy muszą być wykonywane zgodnie z harmonogramem i standardami producenta pojazdu.

W leasingu i wynajmie rzeczonym właścicielem jest leasingodawca. Jeśli nie pozwala on na serwisowanie poza ASO lub VASO, lepiej nie wybieraj warsztatu na własną rękę. Leasingodawca może zastrzec sobie prawo do kontroli stanu technicznego również w trakcie trwania umowy.

Na pewno nie warto wybierać innego serwisu, niż ten wskazany przez firmę leasingową, gdy samochód wynajmujesz lub będzie zwracać poza zakończeniu leasingu. Niefachowe naprawy mogą wpłynąć negatywnie na wartość pojazdu. Kosztami serwisu, który ma przywrócić samochód do właściwego stanu, zostanie obciążony leasingobiorca.

Co w przypadku wykupu? To trochę szara strefa. Część leasingobiorców decyduje się na samodzielny wybór warsztatu, bo w końcu i tak auto trafi do nich na koniec umowy leasingu. W praktyce może to być proszenie się o kłopoty, szczególnie, jeśli zaistnieje potrzeba naprawy gwarancyjnej w ASO. Dystrybutor pojazdu może w wybranych sytuacjach odmówić reparacji na swój koszt, jeśli serwis nie odbywał się zgodnie z zasadami z dokumentów gwarancyjnych.

Leasing vs wynajem długoterminowy a serwisowanie pojazdu

Kto płaci za serwisowanie w leasingu, a kto w wynajmie? Zależy to oczywiście od zapisów w umowie, ale te dwa rozwiązania typowo różnią się od siebie pod względem zobowiązań dotyczących przeglądów i napraw.

Fot. Jacek JureckiFot. Jacek Jurecki

Standardową praktyką jest, że w klasycznym leasingu koszty ponosi użytkownik, a nie firma leasingowa. Jako leasingobiorca, płacisz za przeglądy, wymianę opon, części zamienne. Pokrywasz też koszty reperacji, które wynikają z zaniedbania czy stłuczek.

W przypadku wynajmu długoterminowego, wygląda to inaczej. Przeglądy czy wymiana opon to część usługi. Koszty są wpisane w comiesięczną ratę. Jeśli dojdzie do szkody z winy lub zaniedbania leasingobiorcy, to zarówno w leasingu, jak i wynajmie, za naprawy zapłaci on z własnej kieszeni.

Różnice w serwisowaniu samochodów nowych i używanych w leasingu

Zasady dokonywania napraw i przeglądów w przypadku leasingu aut używanych, mogą być inne w porównaniu z samochodami nowymi. Wiele zależy od wieku i przebiegu danego egzemplarza.

Jeżeli pojazd jest wciąż objęty gwarancją producenta, warunki mogą być takie same, jak w przypadku nowego samochodu. Dalej obowiązkiem może być korzystanie z usług autoryzowanych serwisów sieci dealerskiej.

Jeśli jednak samochód z rynku wtórnego nie jest już objęty gwarancją producenta, zasady dokonywania napraw być mniej restrykcyjne. Dalej jednak firma leasingowa może wymagać, aby serwis odbywał się w warsztatach zaakceptowanych przez nią.

Ile kosztuje serwis samochodu w leasingu?

Koszt serwisowania samochodu w leasingu w dużej mierze zależy od:

  • rodzaju czynności,
  • miejsca serwisowania (serwis autoryzowany czy niezależny)
  • marki, modelu i klasy pojazdu.

Typowy przegląd w okresie gwarancyjnym odbywa się mniej więcej co 15 000 km lub co rok. Jego koszt to ok. 1000-2000 zł. W tej kwocie zawarta jest robocizna, sprawdzenie kluczowych układów, wymiana olejów i filtrów. Serwis po dłuższym przebiegu (np. 60 000 czy 120 000 km) może kosztować więcej, ponieważ może być konieczna wymiana części podzespołów. Producent może np. zalecać wymianę paska rozrządu czy świec zapłonowych. Niezbędna może być wymiana klocków i płynu hamulcowego.

Do tego dochodzą sezonowe wymiany opon. Sama robocizna to wydatek ok. 150-250 zł. Komplet nowych, dobrej jakości opon to wydatek na poziomie od ok. 1000-1200 zł dla miejskiego auta, do ok. 2000-2500 zł dla SUV-a premium.

Proces serwisowania auta w leasingu

Pamiętaj o tych krokach dotyczących serwisowania auta w leasingu:

  • zapoznaj się z warunkami umowy: przed podpisaniem dokumentu, zwróć uwagę na odpowiednie zapisy dotyczące przeglądów i napraw, aby uniknąć nieprzewidzianych zobowiązań,
  • pamiętaj o dokumentacji serwisowej: właściwe prowadzenie książki z przeglądów i napraw może być kluczowe przy ewentualnych roszczeniach gwarancyjnych czy przy zwrocie pojazdu,
  • konsultuj się z leasingodawcą: jeśli masz wątpliwości dotyczących miejsca serwisowania czy zakresu usług, warto odezwać się do leasingodawcy, aby uzyskać jasne wytyczne, uniknąć negatywnych skutków nieporozumień i serwisować auto w sposób zgodny z umową.


Leasing z serwisem – kompleksowe korzyści

Obowiązki i wydatki związane z serwisowaniem auta w trakcie leasingu, to dodatkowe obciążenie. Nie chodzi tylko o kwestie finansowe, ale także logistyczne. Jako leasingobiorca, musisz pilnować terminów przeglądów, umawiać się z warsztatem, kupować opony itd.

Zamiast wykonywać te czynności we własnym zakresie, możesz wybrać wygodniejsze rozwiązanie. Leasing z serwisem to opcja, w której koszty przeglądów, napraw, wymiany opon i innych usług są wliczone w miesięczną ratę leasingową. Umożliwi Ci to precyzyjne prognozowanie wydatków i zminimalizuje ryzyko nieprzewidzianych kosztów. ​

Poznaj leasing z serwisem od VEHIS

Szukasz dobrej oferty leasingowej, która zapewni Ci wygodę? VEHIS proponuje usługę 2w1, która łączy w sobie cechy klasycznego leasingu operacyjnego z wynajmem długoterminowym.

W ramach leasingu z serwisem od VEHIS, w cenie raty możesz liczyć na wsparcie serwisowe. Ponadto, comiesięczna opłata pokrywa także koszt ubezpieczenia. Firma nie dolicza opłat za ponadnormatywne zużycie. Nie wyznacza też limitu kilometrów. Dodatkowo, możesz wybrać, czy po zakończeniu leasingu oddajesz czy wykupujesz auto. Samochód możesz też wymienić w trakcie okresu umowy. Wejdź na vehis.pl, skorzystaj z kalkulatorów i wypełnij formularz, żeby skontaktować się z doradcą.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10875 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: