Dwadzieścia pięć lat, trzy generacje. Dzięki Audi TT marka z czterema pierścieniami zapisała się w historii designu
Oto kilka faktów na temat „tetetki”:
1. Historia: Audi TT zostało zaprezentowane po raz pierwszy jako koncepcyjny samochód na IAA we Frankfurcie w 1995 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się trzy lata później, w 1998 roku.
2. Design: Audi TT wyróżnia się charakterystycznym, zaokrąglonym kształtem nadwozia, który nawiązuje do stylu samochodów z lat 30. XX wieku.
3. Wersje: Audi TT był produkowany w dwóch wersjach nadwozia: coupé oraz roadster. Samochód oferowany był z silnikami benzynowymi oraz diesla, o pojemnościach od 1.8 do 3.2 litra. W późniejszych latach Audi TT dostępne było również jako hybryda plug-in.
4. Generacje: Audi TT był produkowany w trzech generacjach. Pierwsza generacja była produkowana od 1998 do 2006 roku, druga od 2006 do 2014 roku, a trzecia od 2014 roku.
5. Technologia: Audi TT wykorzystuje wiele zaawansowanych technologii, takich jak quattro - system napędu na cztery koła, Audi Virtual Cockpit - cyfrowy kokpit, czy Audi Magnetic Ride - zawieszenie z magnetycznymi amortyzatorami.
6. Sukcesy: Audi TT zdobyło wiele nagród, w tym tytuł World Car of the Year w 2007 roku dla drugiej generacji oraz Best Coupe na Auto Express New Car Awards w 2019 roku dla trzeciej generacji.
7. Audi TT w kulturze popularnej: Audi TT pojawiło się w wielu filmach i grach komputerowych, m.in. w filmie "I, Robot" czy w grze "Need for Speed: Underground 2".
***
W połowie lat 90. Model A8 wyniósł markę Audi na wyższą pozycję i stopniowo doprowadził do zmiany nazw serii modeli: Audi 80 stało się Audi A4, a Audi 100 zostało nazwane Audi A6. Wprowadzone w 1994 roku Audi A4 było pierwszym modelem, który pokazywał nowy język projektowania Audi. Następnym modelem było Audi A3, samochód kompaktowy klasy premium, wprowadzony na rynek w 1996 roku, oraz druga generacja Audi A6, zaprezentowana w 1997 roku.
Aby nowy projekt budził więcej emocji, amerykański projektant Freeman Thomas, pod kierunkiem ówczesnego szefa designu Petera Schreyera, zaprojektował samochód sportowy Audi TT Coupé. Nowa koncepcja producenta wzbudziła entuzjazm publiczności na targach IAA we Frankfurcie we wrześniu 1995 roku.
Nazwa modelu "TT" nawiązuje do legendarnego Tourist Trophy, jednej z najstarszych imprez motorowych na świecie, na której sukcesy ze swoimi motocyklami święcili niemieccy producenci tacy jak NSU i DKW. Nazwa "TT" przywołuje również sportowe NSU TT z lat 60-tych.
W 1998 roku rozpoczęła się seryjna produkcja TT Coupé. Rok później, Audi wprowadziło na rynek TT Roadster. Samochód ten oparty był na platformie silnikowej VW Golf czwartej generacji. Od początku, TT produkowany był przez Audi Hungaria Motor Kft. na Węgrzech (zakład ten w tym roku obchodzi 30-lecie istnienia – zbudowano tam ponad 43 miliony silników i prawie dwa miliony pojazdów).
Pomalowane nadwozia TT w ciągu jednej nocy transportowano koleją z Ingolstadt do Győr, gdzie odbywał się montaż końcowy. W tamtym czasie taka międzyzakładowa metoda produkcji była unikalna w branży motoryzacyjnej.
TT pierwszej generacji występowało z czterocylindrowymi silnikami turbo o mocy od 150 do 225 PS oraz z jednostką V6 o mocy 250 PS. Przez osiem lat produkcji, aż do połowy 2006 roku z linii produkcyjnej zjechało 178 765 Audi TT Coupé pierwszej generacji (Typ 8N). W latach 1999-2006 powstało dokładnie 90 733 Audi TT Roadster.
Drugą generację TT wprowadzono na rynek w 2006 (Coupé) i 2007 (Roadster) – bazowała na platformie drugiej generacji Audi A3. Po raz pierwszy zastosowano adaptacyjne amortyzatory z Audi magnetic ride. W 2008 roku pojawił się sportowy model TTS z silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i mocy 272 PS, a rok później TT RS z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 340 PS i 360 PS w Audi TT RS plus. W 2008 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła na rynek model TT 2.0 TDI quattro - pierwszy na świecie produkcyjny samochód sportowy napędzany silnikiem wysokoprężnym.
W 2014 roku pojawiła się trzecia generacja Audi TT. Pod względem technicznym nowy model przyniósł kilka innowacji. Zastosowano tu Audi virtual cockpit – w pełni cyfrową tablicę przyrządów z bardzo szczegółowymi, rozbudowanymi wyświetlaczami, które zastąpiły urządzenia analogowe i monitor MMI.
W 2016 roku Audi po raz pierwszy zastosowało organiczne diody LED, znane jako technologia OLED. Klienci mogli też wybierać z oferty silników tego sportowego samochodu: topowym modelem było początkowo Audi TTS z 2-litrowym silnikiem turbo i mocą 310 PS, a następnie pojawiło się TT RS2mz 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo. Silnik ten o mocy 400 PS charakteryzował się sportowym brzmieniem, a na dodatek dziewięć razy z rzędu otrzymał tytuł "International Engine of the Year".
By uczcić jubileuszowy rok 2023 Audi zaprezentowało model TT RS Coupé iconic edition, który występuje w kolorze Nardo Gray i jest limitowany do 100 sztuk.