Strona główna/Wiadomości/„Bestia” i jej 7 tajemnic

„Bestia” i jej 7 tajemnic

22 stycznia 2025 (aktualizacja: 18 lutego 2025)

Redakcja moto.vehis.plAutor

Limuzyna prezydenta USA, znana powszechnie jako "Bestia" (ang. "The Beast"), to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najlepiej zabezpieczonych pojazdów na świecie. Jest symbolem potęgi i prestiżu urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych oraz kluczowym elementem zapewnienia jego bezpieczeństwa.

"Bestia" to nieformalna nazwa serii specjalnie zaprojektowanych limuzyn używanych przez prezydentów USA. Obecny model, Cadillac One, został zaprezentowany w 2018 roku podczas pierwszej prezydentury Donalda Trumpa i jest produktem General Motors. Każda generacja limuzyny prezydenckiej jest projektowana z uwzględnieniem najnowszych technologii i zagrożeń, co czyni ten pojazd swoistą fortecą na kołach.

Specyfikacja techniczna

"Bestia" przypomina z zewnątrz klasycznego Cadillaca, ale pod jej eleganckim nadwoziem kryje się całkowicie unikalna konstrukcja. Oto najważniejsze cechy techniczne tego pojazdu:

Pancerz: Limuzyna jest wyposażona w stalowy, aluminiowy, tytanowy i ceramiczny pancerz, którego grubość sięga nawet 20 centymetrów. Drzwi ważą tyle, co drzwi Boeinga 757.

Okna: Szyby wykonane są z wielowarstwowego szkła i poliwęglanu, odporne na pociski, eksplozje oraz chemikalia. Jedynie okno kierowcy może się lekko uchylać.

Wnętrze: Kabina pasażerska jest hermetyczna i wyposażona w systemy podtrzymywania życia, takie jak zapasy tlenu oraz systemy filtracji powietrza chroniące przed atakiem chemicznym lub biologicznym.

Opony: Wyposażone w technologię run-flat, pozwalającą na jazdę nawet po przebiciu. W razie potrzeby pojazd może poruszać się na stalowych obręczach.

Silnik: Chociaż szczegółowe dane o mocy i pojemności silnika są utajnione, wiadomo, że pojazd korzysta z wysokoprężnej jednostki General Motors zapewniającej odpowiedni moment obrotowy do poruszania się w trudnych warunkach.

Uzbrojenie: "Bestia" posiada wbudowane systemy obronne, takie jak wyrzutnie gazu łzawiącego, systemy dymne, a nawet karabiny maszynowe. W bagażniku znajdują się zapasy krwi prezydenta na wypadek sytuacji kryzysowej.

Systemy komunikacyjne: Pojazd jest wyposażony w zaawansowane systemy łączności, umożliwiające kontakt z Pentagonem, Białym Domem czy siłami zbrojnymi w każdym momencie. Systemy są zabezpieczone przed cyberatakami.

Funkcje ochronne

Bezpieczeństwo prezydenta jest priorytetem, dlatego "Bestia" oferuje szereg rozwiązań ochronnych:

·       Hermetyczność kabiny: Chroni przed atakami chemicznymi i biologicznymi.

·       System gaśniczy: Wbudowany system automatycznego gaszenia pożaru.

·       System noktowizyjny: Pozwala na jazdę w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności.

·       Dodatkowe systemy ochrony: Pojazd może emitować zasłony dymne lub wystrzeliwać granaty łzawiące w celu neutralizacji zagrożenia.

Wnętrze i komfort

Kabina "Bestii" została zaprojektowana z myślą o wygodzie i funkcjonalności. Może pomieścić do siedmiu osób, w tym prezydenta, jego ochronę oraz doradców. Wnętrze jest wykończone luksusowymi materiałami, a na pokładzie znajdują się:

·       Systemy multimedialne i komunikacyjne.

·       Skórzane fotele z regulacją i podgrzewaniem.

·       Miniaturowe biuro dla prezydenta, umożliwiające pracę w trakcie podróży.

Eskorta i logistyka

"Bestia" nigdy nie podróżuje sama. Towarzyszy jej konwój pojazdów ochronnych, w tym SUV-y Secret Service, samochody z komunikacją satelitarną oraz pojazdy medyczne. Logistyka transportu limuzyny obejmuje transport lotniczy - "Bestia" jest przewożona na pokładzie samolotu cargo, najczęściej C-17 Globemaster.

Koszt i produkcja

Każdy egzemplarz "Bestii" kosztuje około 1,5 miliona dolarów. Produkcja i utrzymanie floty tych pojazdów jest ściśle nadzorowane przez rząd USA, a szczegóły techniczne pozostają tajemnicą.

Symbolika

"Bestia" to nie tylko pojazd, ale również symbol władzy i prestiżu prezydenta Stanów Zjednoczonych. Jest widoczna podczas oficjalnych wizyt, parad i wydarzeń państwowych, podkreślając znaczenie urzędu głowy państwa.


7 tajemnic limuzyny prezydenckiej „Bestii”

1. Broń i systemy obronne

„The Beast” wyposażona jest w gadżety rodem z filmów o Jamesie Bondzie, w tym podobno w wyrzutnie dymu oraz klamki drzwi emitujące wstrząs elektryczny o napięciu 120 woltów, mający odstraszać napastników. Limuzyna może również rozlać olej na jezdni, powodując poślizg wrogich pojazdów. Na pokładzie znajdują się strzelby, granaty przeciwpancerne, oraz granaty z gazem łzawiącym.

Pojazd waży od ośmiu do dziesięciu ton, a jego nadwozie składa się z ośmiocalowych płyt pancernych oraz opancerzonej podłogi chroniącej przed wybuchami bomb. Pięciocalowe szyby są w stanie zatrzymać pocisk z rewolweru Magnum .44. Wnętrze można hermetycznie uszczelnić na wypadek ataku chemicznego, a opony pozwalają na kontynuowanie jazdy przez wiele kilometrów, nawet gdy są przebite. Jednak ucieczka „Bestią” nie jest szybka – pojazd osiąga prędkość 60 mil na godzinę (ok. 96 km/h) w 15 sekund.

2. Jest więcej niż jedna „Bestia”

W każdej kolumnie prezydenckiej znajdują się co najmniej dwie identyczne „Bestie” z pasującymi tablicami rejestracyjnymi, aby napastnicy nie mogli mieć pewności, w którym pojeździe znajduje się prezydent, a który jest atrapą. Podczas inauguracji prezydenta Joe Bidena w 2021 roku w kolumnie było aż siedem „Bestii”.

„Cadillac One” jest regularnie modernizowany o nowe gadżety, a szacuje się, że na świecie wciąż istnieje około 20 starszych modeli. Wartość „Bestii” prezydenckiej wynosi 1,5 miliona dolarów, ale General Motors wydało podobno 15 milionów dolarów na badania i rozwój modelu stworzonego dla Donalda Trumpa w 2018 roku. „Bestia” spala średnio ok. 59 litrów na 100 km.

3. „Bestia” przewozi lodówkę z krwią prezydenta

Na pokładzie limuzyny znajduje się zapas krwi odpowiadający grupie krwi prezydenta na wypadek nagłych sytuacji. W pojeździe znajduje się również zapas tlenu, który może być dostarczony do hermetycznie zamkniętej kabiny w razie ataku.

4. Komunikacja

Dzięki opancerzeniu niemal żaden dźwięk nie przenika do wnętrza kabiny. Dźwięki z zewnątrz są zbierane przez mikrofony na nadwoziu i przekazywane przez głośniki w środku. Ponadto zaawansowany sprzęt komunikacyjny umożliwia kontakt z wyspecjalizowanymi pojazdami w kolumnie.

Najwyższej klasy systemy komunikacji pozwalają również prezydentowi USA na wydanie kodów potrzebnych do uruchomienia broni nuklearnej z wnętrza „Bestii” w sytuacji kryzysowej.

5. Rozmiar kolumny pojazdów

Prezydent Biden był krytykowany za rozmiar swojej 85-pojazdowej kolumny podczas wizyty we Włoszech, gdzie spotkał się z papieżem, aby omówić kwestie związane z ochroną środowiska. Na jego obronę należy dodać, że ograniczenia pandemiczne we Włoszech ograniczały liczbę osób w jednym pojeździe.

Zazwyczaj kolumna prezydencka składa się z około 50 pojazdów i 100 osób, ale liczba ta zmienia się w zależności od misji.

Kolumna jest starannie zaplanowana i składa się z wielu kluczowych elementów, takich jak:

  • „Route Car” – jedzie kilka minut przed kolumną, dostarczając informacji wywiadowczych,
  • „Pilot Car” – działa podobnie, ale znajduje się sekundy przed kolumną,
  • „Sweepers” – motocykle i radiowozy policyjne, które oczyszczają drogę, blokując skrzyżowania i wiadukty,
  • „Lead Car” – prowadzi kolumnę, często jest to SUV Secret Service lub radiowóz.

W środku kolumny znajduje się „pakiet zabezpieczający” z limuzyną prezydencką, choć prezydent nie zawsze jest w środku. Dodatkowo są pojazdy zapasowe służące za atrapy.

Za „pakietem” znajdują się:

  • „ID Car” – współpracuje z innymi agencjami,
  • „Roadrunner” – centrum komunikacyjne,
  • „Hazardous Materials Mitigation Unit” – reaguje na zagrożenia chemiczne, biologiczne i nuklearne.

Trzy SUV-y jadące za „Bestią” obejmują:

  • „Control Car” – z lekarzem prezydenta,
  • dwa SUV-y z otwartymi tylnymi oknami na wypadek konieczności oddania strzałów,
  • „Halfback” – chroniący „Bestię”,
  • „CAT Car” – gotowy do walki z napastnikami.

Na końcu kolumny znajduje się karetka i pojazdy z dodatkowymi agentami, wojskiem oraz prasą.

6. „Bestia” przyciąga fanów motoryzacyjnych

W 2017 roku samochód próbował staranować „Bestię” prezydenta Trumpa w stanie Missouri, wyjeżdżając z lasu wprost przed kolumną. Fani „Bestii” (tak, tacy ludzie istnieją) sfilmowali incydent, który okazał się wynikiem awarii hamulców w pojeździe.

7. Obsługa „Bestii” to wyzwanie nawet dla przeszkolonych kierowców

Podczas wizyty Baracka Obamy w Dublinie limuzyna utknęła na rampie przy wyjeździe z ambasady USA, co wywołało głośny huk. Urzędnicy zaprzeczyli, że Obama był w samochodzie, twierdząc, że pojazd był atrapą.

Parkowanie „Bestii” to również problem. W 2009 roku kierowca miał kłopot z manewrem przy Downing Street w Londynie, co zakończyło się dziwnymi manewrami na oczach dziennikarzy z całego świata.

Nie dziwi więc, że agenci uważają, iż „najbezpieczniejsza kolumna to brak kolumny”. Przejazdy są ograniczane do 30 minut, a dłuższe trasy prezydent pokonuje helikopterem Marine One lub samolotem Air Force One.

 

 

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10304 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: