Strona główna/Wiadomości/Duża kara dla Iveco Poland i jego dystrybutorów. Menadżerowie też zapłacą

Duża kara dla Iveco Poland i jego dystrybutorów. Menadżerowie też zapłacą

Redakcja moto.vehis.plAutor

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył gigantyczną karę na spółkę Iveco Poland oraz 10 dystrybutorów samochodów ciężarowych. Wysokość kary dla  należącego do spółki CNH Iveco i jego dystrybutorów to 238 mln. zł, (samo Iveco Poland ma zapłacić ponad 155 mln zł.) a 10 osób fizycznych – menadżerów osobiście odpowiedzialnych za dopuszczenie do naruszenia prawa konkurencji przez kierowane przez siebie podmioty ma zapłacić - w sumie 2,5 mln. złotych.   


Kara jest za niedozwolony sposób podział rynku i ustalanie ceny sprzedawanych pojazdów. Zmowa, która  trwała blisko 10 lat (co najmniej od czerwca 2009 r. do maja 2019 r.) polegała na tym, że Iveco Poland i dystrybutorzy ustalili obszary, na których pierwszeństwo obsługi klienta miał lokalny dystrybutor (czasem określane było to jako „rejonizacja”). Jeśli z prośbą o ofertę zwracał się potencjalny nabywca z innego miejsca, wówczas sprzedawca kierował go do konkurencyjnego dystrybutora lub przedstawiał mu niekorzystną ofertę, w ten sposób zniechęcając go do korzystania z usług dystrybutora innego aniżeli wynikało z zawartej zmowy rynkowej.


Fot. IVECO Press Room


Spółka Iveco Poland utrzymywała podział rynku poprzez stosowanie rabatów i bonusów okresowych za wyniki w sprzedaży. Wywierała na dealerów naciski, aby skłonić ich do rezygnacji ze sprzedaży pojazdów klientom z innych obszarów. Dyscyplinowała również tych, którzy nie stosowali się do ustaleń, np. odbierając im rabaty.


Dealerzy również brali aktywny udział w zmowie. Niektórzy z nich przekazywali sobie informacje o potencjalnych nabywcach, jak również umawiali się między sobą, który z nich będzie miał prawo złożyć danemu klientowi ofertę na zakup pojazdu. W takich przypadkach pozostali dealerzy byli uprzedzani, aby nie kontaktować się z tym klientem i nie składać konkurencyjnych ofert. Pilnowali również, aby ich partnerzy handlowi (tzw. subdealerzy) także sprzedawali ciężarówki tylko na powierzonym im terenie.


Przedsiębiorcy wymieniali się informacjami na temat cen zawartych w ofertach kierowanych do klientów. Miało to na celu przede wszystkim zniechęcenie potencjalnych nabywców do kupowania ciężarówek u innego dealera niż wynikało to z ustaleń oraz unikanie rywalizacji cenowej między dealerami o poszczególnych klientów.


Kary finansowe byłyby wyższe, jednak czterech przedsiębiorców oraz czterech menadżerów skorzystało z programu łagodzenia kar, bo dostarczyli UKOiK dowody na istnienie zmowy.



Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 11159 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: