Koncern Stellantis potwierdziła dzisiaj, że testy eFuels przeprowadzane dla 28 rodzin silników weszły właśnie w ostatnią fazę.
Przyspieszy to potencjalną redukcję emisji dwutlenku węgla 28 milionów silników spalinowych (ICE) zamontowanych w samochodach Stellantis wyprodukowanych od 2014 roku (Euro 6) w Europie, przy jednoczesnym utrzymaniu zobowiązania do sprzedaży w regionie wyłącznie w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV) do końca dekady.
Będące jednym z narzędzi realizacji redukcji emisji dwutlenku węgla i walki ze zmianami klimatycznymi, eFuel to paliwo syntetyczne zastępcze typu „drop-in”, wytwarzane przy użyciu wychwyconego dwutlenku węgla z atmosfery i energii odnawialnej.
Dzięki szerokiemu zastosowaniu eFuels, klienci posiadający samochody z silnikiem spalinowym mogliby skorzystać z prostej opcji, dającej możliwość obniżenia emisyjności ich pojazdów, bez konieczności ich wymiany, modernizacji układu paliwowego silnika lub oczekiwania na nową sieć infrastruktury.
Stellantis testuje i pracuje nad zatwierdzeniem 28 rodzin silników konstruowanych w okresie od 2014 do 2029 roku zarówno dla silników benzynowych jak i diesela. Kompleksowy protokół walidacji obejmuje między innymi testy emisji spalin, zdolności rozruchowej, mocy silnika, niezawodności, interakcji z olejem, zbiornika paliwa, przewodów paliwowych i filtrów. Zastosowanie eFuel w nawet 28 milionach pojazdów parku samochodowego Stellantis, może potencjalnie zmniejszyć w latach 2025-2050 emisję CO2 w Europie o 400 milionów ton.
Produkcja eFuel pozwala na nowo zdefiniować mapę zaopatrzenia w energię w oparciu o dostępność odnawialnych źródeł energii opartych na energii wiatru i promieniowania słonecznego, bez konieczności uciekania się do obecnych metod wydobywania paliw kopalnych.
Do 2025 roku Stellantis zamierza zainwestować ponad 30 mld euro w elektryfikację i wdrożenie oprogramowania niezbędnego do produkcji pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, które spełnią wymagania klientów. Firma pracuje również nad dodatkowymi rozwiązaniami, kontynuując wysiłki na rzecz zmniejszenia emisji CO2 w celu spełnienia swojego zobowiązania, jakim jest oferowanie czystych, bezpiecznych i przystępnych cenowo rozwiązań mobilności dla całego społeczeństwa.
Długoterminowy plan strategiczny firmy, Dare Forward 2030, przewiduje drastyczne zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 r. w porównaniu do 2021 r. oraz osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 r. przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
Głównym celem Dare Forward 2030 jest to, aby do końca bieżącego dziesięciolecia 100% sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50% sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych w Stanach Zjednoczonych stanowiły samochody w pełni elektryczne (BEV). Ponadto Stellantis ma ambicję podwojenia przychodów netto do 2030 roku (w porównaniu z rokiem 2021) oraz utrzymania dwucyfrowej marży skorygowanego zysku operacyjnego przez całą dekadę, i wreszcie celem Stellantis jest zostanie do 2030 roku liderem pod względem zadowolenia klientów z produktów i usług na każdym z rynków.
Stellantis stawia sobie cel osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 roku, zgodnie z planem strategicznym Dare Forward 2030.