Do bardzo groźnego zderzenia doszło w Kielcach, w jednym z domów jednorodzinnych. 3 września br. około godziny 19:20 w garażu tego domu zapaliło się elektryczne BMW i3.
Zdarzenie miało dość gwałtowny przebieg. Doszło do silnego zadymienie pomieszczeń w części mieszkalnej domu. Pożar przerzucił się także na wyposażenie garażu. Spaliła się również jego brama.
Przybyli na miejsce strażacy przeszukiwali budynek, aby sprawdzić czy nikt nie ucierpiał, kamerą termowizyjną sprawdzali temperaturę elementów konstrukcyjnych a detektorem wielogazowym kontrolowali zawartość niebezpiecznych gazów pożarowych w pomieszczeniach. Zdemontowali również zniszczoną bramę garażową, którą ugasili pianą gaśniczą, a auto wyciągnęli na zewnątrz, i w bezpiecznym miejscu schładzali samochód wykorzystując system zraszający przeznaczony do tego typu pożarów.
Aby lepiej dotrzeć do baterii samochodu został on podniesiony przy pomocy narzędzi hydraulicznych. Jak informuje KM PSP w Kielcach cała akcja gaśnicza trwała około 5 godzin.
***
W ostatnich latach pojazdów elektrycznych jest coraz więcej. Chociaż ich popularność rośnie, pojawiają się również pytania dotyczące bezpieczeństwa, a zwłaszcza dotyczące zagrożeń pożarowych.
W porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych, pożary samochodów elektrycznych mogą przebiegać w inny sposób, wymagając nowych metod gaszenia.
Samochody elektryczne są zasilane bateriami litowo-jonowymi, które stanowią zarówno źródło energii, jak i jedno z głównych źródeł zagrożeń. Chociaż pożary, wbrew obiegowej opinii nie są częstsze niż pożary samochodów spalinowych, ich charakterystyka jest zupełnie inna. Najważniejsze czynniki związane z pożarami samochodów elektrycznych to:
a) Uszkodzenia mechaniczne baterii
Bateria litowo-jonowa w samochodzie elektrycznym jest delikatna i podatna na uszkodzenia. W przypadku kolizji lub wypadku, gdy dochodzi do mechanicznego uszkodzenia baterii, może dojść do jej zapalenia się. Mechaniczne uszkodzenie ogniw baterii może prowadzić do wycieku elektrolitu, co w konsekwencji może wywołać pożar.
b) Przegrzanie baterii
Baterie litowo-jonowe są wrażliwe na wysokie temperatury. W sytuacjach, gdy bateria pracuje na pełnych obrotach przez dłuższy czas, np. podczas intensywnego ładowania lub nadmiernego obciążenia pojazdu, może dojść do przegrzania ogniw. Przegrzanie może skutkować tzw. „runaway thermal” – gwałtownym wzrostem temperatury, który jest trudny do zatrzymania.
c) Krótkie spięcia i awarie systemu elektrycznego
Wadliwe instalacje elektryczne lub zwarcia mogą powodować nagłe wzrosty temperatury w układzie elektrycznym, prowadząc do zapalenia się materiałów izolacyjnych lub innych elementów pojazdu.
d) Błędy w ładowaniu
Nieodpowiednie ładowarki, uszkodzone gniazda ładowania lub wadliwa elektronika w stacjach ładowania mogą prowadzić do niekontrolowanego wzrostu temperatury baterii, co z kolei również może skutkować pożarem.
Na zdjęciu pożar samochodu osobowego o napędzie spalinowym, do którego doszło dzisiaj na A4, na odcinku pomiędzy węzłem autostradowym Rudno a punktem poboru opłat w Balicach. Na szczęście nie było osób poszkodowanych. Fot. moto.vehis.pl
2. Pożary samochodów spalinowych – przyczyny i specyfika
Samochody z silnikami spalinowymi, mimo ich długiej obecności na rynku, również nie są wolne od zagrożeń pożarowych. Paliwo, oleje i inne łatwopalne płyny w połączeniu z elementami mechanicznymi mogą łatwo doprowadzić do powstania pożaru. Najczęstsze przyczyny pożarów w samochodach spalinowych to:
a) Wycieki paliwa
Paliwo w postaci benzyny czy oleju napędowego jest łatwopalne, a jego wycieki, zwłaszcza w pobliżu rozgrzanych elementów silnika, mogą szybko doprowadzić do zapłonu.
b) Wadliwe układy elektryczne
Podobnie jak w samochodach elektrycznych, awarie instalacji elektrycznych w pojazdach spalinowych mogą prowadzić do zwarć i pożarów. Problemy z alternatorem, akumulatorem czy przewodami elektrycznymi są częstymi przyczynami pożarów.
c) Przegrzanie silnika
Nieodpowiednie chłodzenie silnika, zwłaszcza w starszych modelach pojazdów, może prowadzić do przegrzania, a w konsekwencji do zapłonu paliwa lub oleju w komorze silnika.
d) Uszkodzenia mechaniczne
Kolizje drogowe mogą powodować uszkodzenia zbiorników paliwa, co z kolei może prowadzić do wycieku i pożaru.
3. Porównanie pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych
Choć pożary samochodów elektrycznych i spalinowych różnią się pod względem przyczyn i charakterystyki, oba rodzaje pojazdów niosą ze sobą istotne ryzyko pożarowe. Oto kilka kluczowych różnic między nimi:
a) Intensywność i czas trwania pożaru
Pożary samochodów spalinowych są zazwyczaj gwałtowne, ale trwają krócej, głównie ze względu na szybkie spalenie paliwa. W przypadku pożarów samochodów elektrycznych, pożar może trwać znacznie dłużej. Proces ten może być wieloetapowy, ponieważ poszczególne ogniwa baterii mogą zapalać się kolejno, powodując długotrwałe zagrożenie.
b) Trudność gaszenia
Gdy samochód spalinowy zapali się, strażacy mogą zazwyczaj opanować sytuację w relatywnie krótkim czasie przy użyciu standardowych środków gaśniczych, takich jak woda, proszki gaśnicze czy piany. Natomiast w przypadku pożarów samochodów elektrycznych, gaszenie baterii litowo-jonowych jest o wiele trudniejsze. Woda nie zawsze jest skuteczna, a piana może nie wystarczyć do stłumienia pożaru, zwłaszcza gdy dojdzie do „runaway thermal”.
c) Zagrożenia wtórne
Samochody elektryczne, po ugaszeniu, mogą stanowić zagrożenie ponownym zapłonem. Jest to związane z faktem, że bateria, która została uszkodzona, może ponownie zacząć się nagrzewać i zapalać, nawet po kilku godzinach lub dniach od początkowego pożaru.
4. Metody gaszenia pożarów samochodów elektrycznych
W gaszeniu pożarów samochodów elektrycznych kluczowe jest zrozumienie specyfiki baterii litowo-jonowych. Tradycyjne metody gaszenia, takie jak użycie wody, mogą być niewystarczające lub nawet niebezpieczne w niektórych sytuacjach. Wymaga to od strażaków nowych podejść i technologii.
a) Woda jako środek chłodzący
Mimo że woda jest standardowym środkiem gaśniczym, w przypadku pożarów samochodów elektrycznych nie zawsze jest w pełni skuteczna. Jednak jej zaletą jest zdolność do schładzania baterii i spowolnienia procesu „runaway thermal”. Strażacy muszą często podawać duże ilości wody przez długi czas, aby skutecznie opanować pożar.
b) Pojemniki gaśnicze
Nowoczesne metody gaszenia obejmują stosowanie specjalnych pojemników, w których umieszcza się płonące lub zagrożone pożarem samochody elektryczne. Pojemnik ten może być wypełniony wodą lub specjalnymi środkami gaśniczymi, a jego zadaniem jest zarówno gaszenie pożaru, jak i schładzanie baterii w kontrolowanych warunkach.
c) Proszki gaśnicze i gazy obojętne
W przypadku pożarów elektrycznych można stosować również specjalne proszki gaśnicze lub gazy obojętne, które izolują pożar od tlenu, co zapobiega dalszemu spalaniu. Jednak ich skuteczność w przypadku samochodów elektrycznych jest ograniczona, zwłaszcza w przypadku dużych baterii.
d) Systemy monitorowania temperatury
W coraz większej liczbie pojazdów elektrycznych montuje się zaawansowane systemy monitorowania temperatury, które mogą wcześnie wykrywać przegrzanie baterii i aktywować wewnętrzne systemy chłodzenia, co minimalizuje ryzyko pożaru. Nie są to jednak rozwiązania w pełni eliminujące zagrożenie.